دبیر ستاد علمی کووید۱۹: هیج جا اعلام نشده است دارو های فاویپیراویر و رمدیسیور برای بیماران کرونایی بی اثر است



کووید۱۹,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
درمان کرونا با دارو های ضد ویروسی فاویپیراویر و رمدسیویر,سرانجام ویروس کرونا در ایران عاطفه عابدینی گفت: هیج جا اعلام نشده است که دارو های ضد ویروسی فاویپیراویر و رمدسیویر که برای بیماران کرونایی تجویز می شود، بی اثر است، چرا چنین دارو هایی بی اثر نیست و اعلام شده است که باید حتما به موقع تجویز شود. 

 به گزارش برنا؛ زمانی که کرونا شایع شد دارویی برای این بیماران نبود، بسیاری از دارو ها به سمت درمان بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی رفت و در ادامه منتظر بودیم که هر دارویی که سازمان بهداشت جهانی و یا هر سازمان و نهاد دیگری برای بیماری کرونا اعلام می کرد؛ تهیه کنیم و در کشور مورد استفاده قرار بگیرد. ماه ها پزشکان با داروهای غالبی همچون فاویپیراویر و رمدیسیور بیماران کرونایی را درمان می کردند تا اینکه چند هفته ی گذشته خبر رسید؛ اثرات رمدسیویر بر بهبودی و بدتر شدن وضعیت بالینی اطمینان چندانی وجود ندارد همچنین داده‌های کافی برای بررسی تأثیر رمدسیویر بر بیماران در برخی تحقیقات کافی نبوده است و نیاز است در مطالعات آینده داده‌های بیشتری در مورد اثربخشی و ایمنی رمدسیویر برای پیامدهای اصلی تعریف شده در تحقیقات COVID-19 به ویژه برای زیرگروه‌های مختلف جمعیتی ارائه شود.

 

 حتی نشست ها و اظهار نظر هایی از جانب پزشکان عفونی و.. انجام شد که پزشکان بیماران کرونایی باید در تجویز چنین داروها ملاحظاتی را لحاظ کنند پس از آن خبر رسید افرادی که در دوران بیمار کرونا از داروها استفاده کردند، بعد از بهبودی با عوارض های کلیوی و کبدی مواجه شدند که انگار همه اش زیر سر همین داروها بود. همه ی این اطلاعات باید شد بیماران کرونایی، خانواده هایشان و افرادی که خودشان مبتلا هستند، نگرانی هایی را داشته باشند که قرار است در نهایت چه بلایی با خوردن چنین دارو هایی سرشان بیاید؟

 

 عاطفه عابدینی، دبیر ستاد علمی کووید-۱۹ در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا با بیان اینکه هیج جا اعلام نشده است که دارو های ضد ویروسی فاویپیراویر و رمدیسیور که برای بیماران کرونایی تجویز می شود، بی اثر است، گفت: چنین دارو هایی بی اثر نیست و اعلام شده است که باید حتما به موقع تجویز شود.

 

عابدینی ادامه داد: تجویز چنین دارو هایی در زمان مشخص باعث می شود که این دارو ها همچنان وارد کشور شود تا مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین تجویز چنین دارو هایی در دستور العمل کشوری نیز وجود دارد.

 

دبیر ستاد علمی کووید- ۱۹ تصریح کرد: دستور العمل به روز درمان کودکان دارای بیماران کرونا تدوین شده است و در حال حاضر در حال تدوین دستور العمل کشوری درمان بیماری کرونا برای بزرگسالان هستیم.

 

عابدینی افزود: تجویز دارو هایی مانند فاویپیراویر و رمدیسیور برای افرادی که به موقع تجویز نشده است ممکن است عوارضی را برای آن ها به همراه داشته باشد که این عوارض می تواند شامل بالا رفتن آنزیم های کبدی شود اما باید توجه داشت که این عوارض ماندگار نیست.

 

او ادامه داد: برای جبران چنین عارضی قطع استفاده از دارو می تواند راه حل مناسبی باشد.

 

دبیر علمی ستاد مقابله با کووید-۱۹ همچنین درباره عدم ثبت شناسه ی واکسن بر روی کارت های واکسن در مراکز واکسیناسیون گفت: چنین امری از سوی اداره واکسن و وزارت بهداشت حتما پیگیری خواهد شد چراکه در صورت نداشتن شناسه جعل کارت های واکسن به راحتی از سوی سودجویان انجام می شود.

 

 کووید-۱۹ در نهایت به کرونا ویروسی با بیماری زایی کم تبدیل می شود/ جهش ویروسی در ایران هم به وجود می آید، لازم به ورود جهش«مو» نیست/ احتمال واکسیناسیون مجدد در پی جهش های متعدد

حسین کیوانی گفت: نهایتا به سمت کرونا ویروسی خواهیم رفت که بیماری زایی کمی دارد و مانند بقیه کرونا ویروس ها عمل خواهد کرد اما در حال حاضر باید تصمیم گیری درستی برای شرایط فعلی صورت گیرد.  

 

 سویه «مو» اخیرا از سوی سازمان جهانی بهداشت جزء سویه‌ های «قابل توجه و تحت نظر طبقه بندی» شده است و حالا نگرانی هایی مبنی بر شیوع آن در سراسر جهان و حتی رسیدن آن به ایران وجود دارد. این در حالی است که به تازگی ژاپن، شناسایی اولین موارد ابتلا به سویه "مو" از ویروس کرونا در این کشور را تایید کرده است. همچنین سویه مو نخستین بار در کلمبیا شناسایی شد اما حالا در ۳۹ کشور موارد ابتلا به آن مشاهده شده است.

 

حسین کیوانی، ویروس شناس و استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با برنا درباره نگرانی های ورود جهش «مو» به ایران گفت: لازم نیست این جهش از ویروس به ایران بیاید و زمانی که در ایران نیز تکثیر ویروسی وجود داشته باشد، چنین جهش هایی ایجاد می شود.

 

او با بیان اینکه شیوع چنین جهش هایی که ماندگاری ویروس در جامعه و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی برمیگردد، افزود: مهم این است که با ماندگاری نوع جهش یافته ویروس واریانت های قالبی همچون مو، دلتا و... ایجاد شود و الزاما این نیست که فکر کنیم این جهش ها از هند، پرو، آفریقای جنوبی، کلمبیا و... به ایران می آید.

 

کیوانی ادامه داد: ویروس های جهش یافته اگر بتوانند بر جامعه قالب شوند خصوصیات خود را نشان می دهند، همانند دلتا که انتشار سریع، خصوصیتش است.

 

این ویروس شناس درباره پایان زمان جهش های ویروس کرونا تصریح کرد: تا زمانی که ویروس تکثیر شود و تعداد افراد مبتلا بیشتر باشد، جهش ویروسی نیز وجود دارد.

 

او با اشاره به اینکه همه ی این جهش ها الزاما جهش های بدی نیستند و جهش هایی هستند که به وجود می آیند و گاهی شدت ندارند اما در مقابل ما نیز نمی توانیم ریسک کنیم و بگذاریم همه مبتلا شوند، ادامه داد: باید بررسی شود که جهش ایجاد شده در کشوری که به وجود آمده چه رفتاری دارد در این شرایط می توانیم بگوییم این جهش، جهش خوبی یا جهش بدی است.

 

کیوانی گفت: نهایتا به سمت کرونا ویروسی خواهیم رفت که بیماری زایی کمی دارد و مانند بقیه کرونا ویروس ها عمل خواهد کرد اما در حال حاضر باید تصمیم گیری درستی برای شرایط فعلی صورت گیرد.

 

این ویروس شناس در پایان بیان کرد: بهترین کار در شرایط فعلی واکسیناسیون است اما در آینده جهش هایی که اصطلاحا مقابل به آنتی بادی هستند نیز به وجود می آید مانند دلتا که نسبتا به واکسن مقاومت داشت و ممکن است واکسن های کنونی فایده نداشته باشد و لازم باشد مجددا واکسن بزنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------