چگونه آلرژی پاییزی را از کرونا تشخیص بدهیم؟



آلرژی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
پائیز که از راه می‌رسد، آلرژی را نیز با خود می‌آورد که معمولا با علائمی همچون عطسه، آبریزش بینی و گرفتگی بینی همراه است و حالا که در دوران شیوع کرونا هستیم برخی افراد که آلرژی فصلی دارند با بروز علائم این بیماری نگران می‌شوند که نکند این علائم بیماری کووید ۱۹ باشد و این موضوع نگرانی بسیار زیادی را برای افراد مبتلا به آلرژی ایجاد کرده است. 

یک پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در گفت‌وگو با ایسنا به این نگرانی پاسخ داد و با تاکید بر اینکه فصل پاییز و بهار از فصل‌های شایع بروز آلرژی هستند، گفت: حساسیت فصلی از مشکلاتی است که برخی افراد در این فصول سال به آن گرفتار می‌شوند ولی برخی علائم آن با بیماری کووید ۱۹ متفاوت است.

 

وی افزود: سابقه فرد در ابتلا به آلرژی فصلی مهمترین وجه تمایز این بیماری با بیماری کووید ۱۹ است، از طرفی فرد دچار آلرژی معمولا تب ندارد در حالی که تب و بدن درد شایع ترین علامت ابتلا به کروناست.

 

دکتر پیام پاینده به دیگر علائم آلرژی فصلی اشاره کرد و افزود: احتمال دارد آلرژی فصلی توام با اگزمای پوستی و التهابات پوستی باشد و علائمی در بینی نظیر آبریزش، خارش بینی و چشم، اشک ریزی، ترشح در قسمت پشت حلق و بینی و ... بهمراه داشته باشد، اما کرونا یک بیماری حادتر است که معمولا با تب شروع می‌شود و منجر به کاهش حس بویایی و چشایی، کمردرد، بدن درد، سرفه، تنگی تنفس شده و علائم آن با آلرژی فصلی متفاوت است.

 

وی افزود: دردهای بدنی و کاهش حس بویایی از جمله علائمی است که در بیماری کووید ۱۹ بسیار شایع بوده و در آلرژی فصلی اصلا وجود ندارند مگر در نوع شدید بیماری که همراه با پلیپ یا سینوزیت‌های بسیار شدید باشد. مانند بیمارانی که چندین سال است درگیر آلرژی هستند و کارکرد بینی آنها بر اثر آلرژی مختل شده و طبیعتا حس بویایی آنها از بین می‌رود.

 

او با اشاره به اینکه تنگی نفس از دیگر علائم شایع کروناویروس است، افزود: در آلرژی فصلی تنگی نفس وجود ندارد مگر اینکه بیمار مبتلا به بیماری‌های تنفسی نظیر آسم باشد یا یک بیماری زمینه‌ای ریوی و قلبی داشته باشد که در نتیجه آلرژی فصلی با تنگی نفس هم مواجه شود.

 

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل در ادامه به تفاوت نوع سرفه‌های آلرژی فصلی با بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد و افزود: سرفه‌های فرد مبتلا به آلرژی فصلی سطحی است و دلیل بروز سرفه ترشحاتی است که حاصل ابتلا به آلرژی فصلی بوده و از طریق بینی به پشت حلق حرکت کرده و بیمار برای دفع ترشحات ته حلق سرفه می‌کند و به عبارتی سرفه‌ها باصطلاح عوام، از ته دل نیست در حالی که در بیماری کروناویروس، سیستم تنفسی فرد درگیر ویروس شده و یک فرد کرونایی گرفتار سرفه‌های شدید و بعضا با احساس درد در قفسه سینه است.

 

وی با اشاره به اینکه حساسیت‌های بینی به صورت فصلی، سالیانه و ترکیبی است، گفت: بیماری که آلرژی فصلی یا سالیانه دارد تکلیف خود را با این بیماری می‌داند در حالیکه در کرونا، فردی که از حال عمومی مناسبی برخوردار است به محض درگیری با بیماری شروع به تب می‌کند و در ادامه بدن درد، سرفه‌های شدید و برخی علائم دیگر به سراغ او می‌آید.

 

این پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در پاسخ به این پرسش که آیا برای فردی که علائم آلرژی پائیزی دارد انجام تست کرونا ضرورت دارد یا خیر، گفت: برای فرد مبتلا به آلرژی فصلی در صورتی که علائم کرونا را ندارد نیازی به انجام تست نیست چرا که تست کرونا در روزهای اول بیماری معمولا منفی کاذب است و باید تکثیر ویروس به حدی برسد که فرد دارای علائم کرونا باشد و تست او نیز مثبت نشان داده شود. بنابراین برای برطرف کردن نگرانی فردی که دچار آلرژی فصلی است و احتمال می‌دهد کرونا دارد، نیازی به انجام تست نیست.

 

وی در خصوص شدت بیماری آلرژی فصلی نیز گفت: اگر فرد مبتلا به آلرژی فصلی صرفا حساسیت بینی داشته باشد شدت بیماری زیاد نبوده و علائم او خفیف است در حالیکه اگر فردی دچار بیماری زمینه‌ای، ریوی یا آسم شدید باشد و در حالت عادی تنگی نفس و سرفه دارد، با ابتلا به آلرژی دچار تشدید بیماری خواهد شد و این احتمال وجود دارد که حال بیمار وخیم شود. بدیهی است که با کنترل بیماری آسم که یک بیماری زمینه‌ای ریوی محسوب می‌شود در صورت ابتلای فرد به آلرژی فصلی می‌توان وضعیت جسمی او را مدیریت کرد و اجازه نداد که این بیماری، محرک بدحالی بیمار شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------