اخبار پزشکی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

جزییات تعرفه ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۳

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعرفه های ویزیت پزشکان را اعلام کرد. به گزارش خبرآنلاین، سعید کریمی معاون…

بازسازی حس بویایی با استفاده از یک ایمپلنت



بازسازی حس بویایی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان سرگرم ابداع ایمپلنتی هستند که بو را تشخیص می‌دهد و با تحریک مغز باعث می‌شود که این بخش مهم بدن همان بو را حس کند، آنها امیدوار هستند به زودی راهی برای از دست رفتن حس بویایی افرادی که در اثر کرونا، آسیب مغزی یا جراحی تهاجمی بویایی خود را از دست داده اند، پیدا کنند. 

به گزارش ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه ویرجینیا در آمریکا در حال ساخت ایمپلنتی مشابه ایمپلنتی هستند که در حال حاضر برای بهبود شنوایی استفاده می شود، این ایمپلنت زمانی که رایحه ای را تشخیص می دهد مغز را تحریک کرده و توانایی بویایی فرد را باز می گرداند.

 

در حال حاضر تنها نمونه اولیه این ایمپلنت ساخته شده است اما اگر نتایج آزمایش آن موفقیت آمیز باشد، این موفقیت می تواند میلیون ها نفر را امیدوار کند زیرا آمارها تخمین می زنند که پنج درصد از مردم جهان از این وضعیت ناتوان کننده رنج می برند.

 

این ایمپلنت بر اساس کاشت حلزون حلقه ای برای بهبود شنوایی ساخته شده است. از دست دادن حس بویایی که به آنوسمی معروف است، زمانی رخ می دهد که عصب های پیاز بویایی آسیب ببینند، به این معنی که دیگر اطلاعات بویایی را به مغز منتقل نمی کنند.

 

بازسازی حس بویایی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

سال هاست عصب شناسان با مشکل بیمارانی که حس چشایی و بویایی خود را از دست داده اند و به دلیل پیچیدگی سیستم عصبی با مشکلات بویایی دست و پنجه نرم می کنند.

  

اکنون دکتر ریچارد کوستانزو و همکارانش به امید ارایه راه حلی برای این موضوع در آزمایشگاه تحقیق حس بویایی و چشایی دانشگاه ویرجینیا سرگرم توسعه نمونه اولیه دستگاهی هستند که می تواند عملکردهای بویایی آسیب دیده را بازیابی کند.

 

این سیستم کاشت بویایی یک نمونه اولیه از دستگاه تحریک مغز است که برای بازگرداندن حس بویایی فرد طراحی شده است. این دستگاه به گونه ای طراحی شده که حسگرهای مختلفی دارد و برای رایحه های مختلف یک اثرانگشت رایحه می کند که این اثر انگشت ها در یک رایانه با کد خاصی برای هر رایحه ذخیره می شود.

 

بنابراین زمانی که حسگرهای خارجی بوها را تشخیص می دهند، سیگنال های حسگر به پردازنده خارجی منتقل می شوند تا کد شوند سپس پردازنده خارجی یک کد منحصر به فرد (بر اساس بوها) به فرستنده ارسال می کند. فرستنده نیز این سیگنال را به صورت بی سیم از طریق پوست سر به محرک داخلی گیرنده ارسال می کند.

 

محرک داخلی گیرنده هم سیگنال را از طریق یک سیم به آرایه الکترود بر روی پیاز بویایی می فرستد بنابراین پیاز بویایی با الگوی منحصر به فردی بر اساس بوی اولیه تحریک می شود و مغز حس بویایی را درک می کند.

 

محققان می گویند این ایمپلنت می تواند به میلیون ها نفر در سراسر جهان که از دست دادن حس بویایی خود رنج می برند، کمک کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------