آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

روحانی: محدودیت‌های سختگیرانه تا ۲۰ فروردین تمدید می‌شود



اخبار,اخبار سیاسی,روحانی
رئیس جمهور با بیان اینکه محدودیت های سختگیرانه تا ۲۰ فروردین تمدید شد، گفت: وضعیت فرد مبتلا به کرونا به محل کارش نیز اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز (سه‌شنبه) در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: کشورمان در مبارزه و مقابله با کرونا موفق عمل کرده است. تمامی این موفقیت‌های دولت در سایه حضور و حمایت مردم بوده است. مردم در صحنه بوده‌اند و به سلامت خود اهمیت داده‌اند.

 

وی ادامه داد: مردم ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل سه امتحان بزرگ الهی قرار گرفته‌اند که اولین آن در دوران دفاع مقدس بود و لازم بود مردم حمایت کنند. جوانان، بسیج، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و به طور کلی همه مردم کنار یکدیگر قرار گرفتند و در برابر توطئه جهانی موفق شدیم.

 

رئیس قوه مجریه گفت: مردم این کار را کردند. این کار نه برای یک یا دو روز بود، بلکه برای هشت سال تمام مردم از استقلال، عزت و نظام خود حمایت کردند.

 

روحانی افزود: امتحان دوم تحریم بود. تحریمی طولانی که برای سال‌های طولانی علیه ما در طول ۱۰ الی ۱۲ سال اخیر اعمال شد و به خصوص در دو سال اخیر علیه ما اعمال شد و مردم ما در مقابل آن مقاومت کردند.

 

وی عنوان کرد: مورد سوم از امتحان‌های الهی کرونا است. البته مردم ما امتحان‌های زیادی داشتند که از همه آن پیروز بیرون آمده‌اند.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: چون کرونا آزمایشی قابل مقایسه با دنیا است، به راحتی ما می‌توانیم آن را مقایسه کنیم. روزهای سختی بر مردم ما گذشت.

 

روحانی افزود: ایام عید بود و مردم می‌خواستند به دید و بازدید، سفر و زیارت بروند که نشد و این موضوع برای مردم سخت بود.

 

وی اظهار داشت: در مقابل وقتی ما اقدامات خود را با دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم، موفقیت‌هایی که در این زمینه به دست آورده‌ایم قابل توجه است.

 

رئیس جمهور ادامه داد: در خط مقدم مبارزه با این بیماری پزشکان، پرستاران، کادر درمان، نیروهای مسلح بودند؛ ولی همه آمدند و مردم حمایت کردند. دیروز با استاندار اردبیل صحبت می‌کردم و از ایشان در مورد میزان کاهش مسافرت‌ها پرسیدم.

 

روحانی تاکید کرد: استاندار اردبیل به من گفت که می‌توانم بگویم تقریباً سفرهای نوروزی ما صفر بوده است. این موضوع خیلی مهم بوده است. استانداری دیگر نیز به من گفت که سفرهای نوروزی استان ما ۸۰ درصد کاهش داشته است.

 

وی عنوان کرد: استانداری دیگر خبر از کاهش ۹۴ درصدی مسافرت‌های نوروزی می‌داد که این موضوع با حمایت مردم ممکن شده است. مردم کمک کردن و با حضور در صحنه این اتفاقات رخ داد.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: معاونت درمان وزارت بهداشت در این جلسه آماری به ما ارائه کرد و نموداری که از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر شده را به ما نشان داد که بر اساس آن، شرایط ایران در مقابل کشورهای دیگر، بهتر است. این نمودار به ما نشان می‌دهد که مردم به ما کمک کردند.

 

روحانی تصریح کرد: صدا و سیما به عنوان صدای ملی برای مردم تبیین کرد و مردم نیز گوش کردند. اقدام مردم هم سمعا بود، یعنی گوش کردند و هم طاعتا، یعنی عمل کردند. بنابراین این کار بسیار عظیم و بزرگ بود که در کشور ما انجام شد و من باید سپاسگزاری کنم.

 

وی اضافه کرد: آماری که امروز در جلسه از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، آمارهای امیدوار کننده ای بود. این آمار نشان داد که در برخی از استان‌های ما، ورودی بیمار به بیمارستان‌ها کم شده و خروجی از آنها بیشتر شده است. در تهران در بیمارستان امام خمینی (ره) که برای ما مهم است، اعلام شد که مراجعه کننده در روزهای اخیر به حدود یک پنجم رسیده است.

 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این موضوع بسیار مهم است، یعنی مردم شرایط بهداشتی را مراعات کرده، در خانه مانده، سفر را کنار گذاشتند و دید و بازدید نرفتند. البته در کنار آن پزشکان ما بسیار تلاش کردند و رسانه‌های ما و صدا و سیمای ما تلاش بسیاری کردند. همه این مجموعه‌ها دست به دست هم داده و این افتخار را برای ما آفریده است که نمودار تبیین شده در مورد این بیماری در کشورهای غربی با کشور ما متفاوت باشد.

 

روحانی اظهار داشت: در نموداری که سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده در کشورهای غربی ما شاهد یک افزایش خیره کننده شیوع کرونا هستیم که این جهش را در ایران نمی‌بینیم و شیب آن در کشورمان ملایم است. صدا و سیما این نمودار مقایسه‌ای را برای مردم تشریح و توضیح دهد.

 

وی ادامه داد: این نشانگر این است که مردم ما با فرهنگ بلند خود و همچنین پزشکان و پرستاران ما با تلاش و ایثار خود در کنار مدیریت کشور با همه توان به صحنه آمدند تا به این جایگاه دست پیدا کنیم.

 

رئیس جمهور گفت: در طرح تحول سلامت به حمدالله شرایط مراقبت ویژه و ICU بیمارستان‌های ما شرایط بهتری پیدا کردند. ما در حال حاضر ۸۶۰۰ تخت مراقبت ویژه در کشور داریم که اگر اینها نبود، اگر طرح تحول سلامت اجرا نمی‌شد و ما به جای این تعداد اگر چهار یا پنج هزار تخت داشتیم، دچار مشکل و مضیقه می‌شدیم و اعتماد سلب می‌شد.

 

روحانی افزود: اگر تعداد تخت کمی داشتیم، روحیه مردم تخریب می‌شد و الحمدلله این اتفاق نیفتاد. آنچه در سلامت الکترونیک که از آغاز سال قبل آغاز و اجرا شد، باعث شده است که کار غربالگری انجام شود و با مردم تماس گرفته می‌شود و از شرایط آن‌ها اطلاعات کسب شده و یا به آنها آگاهی‌هایی داده می‌شود.

 

وی عنوان کرد: یا در مورد تعداد آمبولانس‌ها که در دولت ما دو برابر شده سبب شده است که دست ما باز باشد و اگر کسی حالش خوب نبود، به وسیله آمبولانس سریعاً به بیمارستان منتقل شود.

 

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: البته باید گفت که شرایط نیز به ما کمک کرد. معمولاً در ایام عید تخت‌های بیمارستانی ما کمی خالی می‌شود و تعدادی از پزشکان و تعدادی از بیماران در این ایام به بیمارستان نیستند و پیش از رسیدن به عید کارهای درمانی خود را انجام می‌دهند. از این رو شرایط به ما کمک خوبی کرد.

 

روحانی تاکید کرد: شرایط عید باعث شد که در کسب و کار اقداماتی انجام شده و ما فشار آوردیم. ایام عید و به خصوص بعد از اول فرودین، کسب و کار خیلی رونق ندارد و رونق آنها برای ماه اسفند است و این به ما کمک کرد؛ اما در مجموع کار بزرگ و عظیمی انجام شد.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز در این جلسه گفته شد که همه اساتید قدیمی و بزرگ دانشگاه‌های ما و به خصوص دانشگاه تهران، خودشان به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و در کنار پزشکان و پرستاران ما قرار گرفته اند تا روحیه آنها برود. این موضوع بسیار ارزشمند است و نشان می‌دهند که آثاری که مردم ما در سایه آثار فرهنگ بلند اسلام، ایران و انقلاب اسلامی بدان رسیده‌اند و به این درجه از رشد رسیده‌اند و در کنار هم هستند.

 

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: در جلسه امروز اعلام شد که این بیماری هنوز یک درمان و دارو ندارد و حتی گفته شد که برخی داروهایی که اعلام می‌شود برای درمان این بیماری ساخته شده، تبلیغات درستی نیست. در جلسه امروز اعلام شد که اساس درمان این ویروس مراقبت است.

 

روحانی بیان کرد: مراقبت در منزل و بیمارستان اساس درمان کرونا است و این درمان مناسب است که در بیمارستان‌ها انجام می‌گیرد و آمار نشان می‌دهد که فوتی‌های ما کاهش پیدا کرده است. این محصول مراقبت ارزشمندی است که در سراسر کشور ما از بیماران در حال انجام است.

 

وی ادامه داد: چند نکته است که باید عرض کنم. اولین نکته در مورد فرداست. فردا که به ۱۳ بدر یا روز طبیعت مشهور است و هر کدام که اسمش باشد، سنت و عادت مردم این بوده که از خانه خارج شده و به پارک‌ها و جنگ‌ها مراجعه می‌کردند. امسال ما شرایط خاصی داریم.

 

رئیس قوه مجریه گفت: مردم در طول این مدت حمایت کردند و پشتوانه بخش سلامت کشور ما بوده اند و درخواست ما از مردم است که مراعات کنند. البته بوستان‌ها و پارک‌های ما بسته است، ولی با این حال مردم رعایت کرده و در خانه بمانند و این سنت را به زمان دیگری موکول کنند.

 

روحانی افزود: در جلسه امروز ما چندین موضوع مصوب شد. اگر کسی فهمید که به طور قطعی به این ویروس مبتلا شده، ملزم به قرنطینه خود است. اگر حالش خوب نیست که به بیمارستان مراجعه می‌کند؛ ولی اگر حالش زیاد بد نباشد، باید در خانه، خود را قرنطینه کند.

 

وی عنوان کرد: این نباشد که کسی بگوید من حالم خوب است، مشکلی ندارم و بیرون بیاید. شاید خود فرد مشکل نداشته باشد و ۸۰ درصد مردم هم همین گونه هستند که علامت خاصی ندارند؛ ولی در عین حال ناقل خواهند بود و به دیگران سرایت می‌دهند.

 

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: اگر در خانه خود شرایط فراهم است، اتاقی را به خود اختصاص داده و خود را قرنطینه کنند. اما اگر حالشان خوب نیست به بیمارستان مراجعه کنند. اگر هم حالشان خوب است و شرایط مناسبی در منزل ندارند، حتماً به نقاهتگاه‌هایی که در شهر وجود دارند مراجعه و استراحت کنند.

 

روحانی اظهار داشت: اگر کسی این کار را نکند و بعد از مشخص شدن بیماری، شرایط را مراعات نکند، فرد متخلف خواهد بود و به عنوان کسی قلمداد می‌شود که قوانین کشور را نقض کرده و جان دیگران را به خطر انداخته است. در این موارد فرد شامل قانون مجازات شده و با وی برخورد می‌شود.

 

وی افزود: اگر دولت، نیروی انتظامی و ضابطان ما متوجه شوند، با فرد متخلف برخورد شده و طبق قانون در قوه قضائیه برخورد صورت خواهند گرفت.

 

رئیس قوه مجریه بیان کرد: مسئله دیگری که امروز مصوب شد، محل‌هایی که تست‌های بالینی در آن صورت می‌پذیرد باید به یکی از اعضا و بستگان نزدیک بیمار اطلاع دهند و خانواده بیمار باید بدانند که وضعیت فرد چگونه است تا دیگران را مبتلا نکند.

 

روحانی تصریح کرد: دوم اینکه باید به محل کار بیمار اطلاع دهند. بیماری چیزی است که نباید به دیگران اطلاع داده شود و باید گفت که محرمانه است؛ ولی چون این بیماری می‌تواند به دیگران سرایت کند، باید به محل کار بیمار، رئیس اداره و یا مسئولان اطلاع داده شود و ما این موضوع را مصوب کردیم.

 

وی اضافه کرد: قبلاً تصویب کرده بودیم که محدودیت‌های سختگیرانه تا ۱۵ فروردین باشد. امروز ما تصمیم گرفتیم که این موضوع را تا ۲۰ فروردین ادامه دهیم. هرچند هنوز داده، اطلاعات و تحلیل به دست ما نرسیده است و قرار شد تا ۱۴ فروردین وزارت بهداشت این اطلاعات را به ما بدهد؛ ولی ما تصمیم گرفتیم که شرایط تا ۲۰ فروردین تمدید شود و بعد از آن وزارت بهداشت و وزارت کشور برنامه آن را تهیه کنند تا جلسه را ما برگزار کنیم.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: ما آمادگی داریم تا این جلسه را به محض آماده شدن برنامه وزارت بهداشت و کشور برگزار کنیم، چرا که برای وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت علوم، والدین و جوانان ما مهم است و ما اوایل هفته آینده مشخص خواهیم کرد که پروتکل‌ها بعد از ۲۰ فروردین چگونه خواهد بود.

 

روحانی افزود: شرایط استان‌های ما یکسان نیست و برخی خوب است و برخی خوب نیست. همه ۳۱ استان ما شرایط یکسانی ندارند. وزارت بهداشت اعلام کرد که ۲۳ استان ما وضع نسبتاً خوبی دارند و شرایط قابل قبولی دارند.

 

وی گفت: قرار شد وزارت کشور برنامه جدیدی را به ما بدهد تا مشخص شود که ما چگونه تصمیم بگیریم. مثلاً برای استان‌هایی که شرایط خوبی دارند، یک تصمیم بگیریم و برای آن استان‌هایی که شرایط مطلوبی ندارند، تصمیم دیگری بگیریم. اگر اینگونه شد و ما بنا به اتخاذ دو تصمیم گرفتیم، برخی استان‌ها که شرایط بهتری دارند، فعالیت اقتصادی و آموزشی خود را آغاز می‌کنند.

 

رئیس جمهور عنوان کرد: قرار شد ظرف یکی دو روز آینده مشخص شود که نحوه تصمیم گیری ما چگونه خواهد بود و دو تصمیم برای استان‌ها خواهیم گرفت یا اینکه تصمیم ما جمعی برای کل کشور خواهد بود.

 

روحانی تصریح کرد: جا دارد بار دیگر از مردم بخواهم به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند و هرچند این محدودیت‌ها، سختی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است؛ ولی این محدودیت‌ها ضروری است.

 

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: مردم با همه کسانی که در زمینه اجرای پروتکل‌های بهداشتی فعالیت دارند، همکاری کنند تا این روزهای سخت نیز هر چه زودتر پایان پذیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------