آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

کدخدایی: من هم نمی‌دانم که دلیل رد صلاحیت برخی از کاندیداها چیست/ ویدئوی جلسه بررسی صلاحیت آیت الله هاشمی منتشر می شود



عباسعلی کدخدایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه وظیفه این شورا صیانت از آراء مردم است، گفت: تلاش کرده‌ایم صیانت و پاسداری کنیم تا مردم تعیین کننده سرنوشت خودشان باشند.

به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (پنجشنبه) طی نشست خبری، اظهار داشت: تعبیری که رهبری برای فردا داشتند مهم و رویداد سرنوشت سازی است.

 

وی افزود: آنچه که وظیفه شورای نگهبان است درباره انتخابات صیانت از آراء مردم است و این وظیفه را در طول ادوار مختلف انتخابات انجام داده و شورای نگهبان تمام تلاشش را به کار گرفته است. 

 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تلاش شده است صیانت و پاسداری شود تا مردم در تعیین کننده سرنوشت خودشان باشند. 

 

وی تصریح کرد: علاوه بر بحث سلامت انتخابات که همیشه وظیفه اصلی شورای نگهبان در حوزه انتخابات است، سلامت مردم را هم مد نظر داریم. به همین خاطر اقدامات مختلفی هم در این زمینه انجام شده است.

 

کدخدایی ادامه داد: دغدغه هایی را که رهبری روز گذشته بیان کردند شورا در طول یکسال گذشته اقداماتی انجام داده است؛ اولین بحث تعرفه هاست، طرح تعرفه ها هم باید به تایید هر ۱۲ نفر اعضای شورای نگهبان برسد. 

 

وی افزود: مرحله بعدی مرحله چاپ تعرفه است که در این مرحله ناظرین ۲۴ ساعته نظارت داشتند در مرحله توزیع هم اقدامات مختلفی برای صیانت از تعرفه ها انجام شد.این دوره ۱۰ درصد به تعرفه ها افزوده شد که نگرانی کمبود نداشته باشیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برخی از مناطق جمعیت بیشتری دارند که تدابیری اندیشیده شده است که این مناطق  کمبود تعرفه نداشته باشند و علاوه بر آن، ستاد نظارت بر انتخابات با همه شعب در تماس است که اگر چنین مشکلی اتفاق افتاد، بتوانند در کوتاه ترین فرصت آن را رفع کنند.

 

کدخدایی گفت: سلامت مردم هم در صحبت های رهبری مطرح بود و ما باید تدابیری برای رعایت سلامت مردم داشته باشیم. خوشبختانه تدابیری انجام شده است و فاصله گذاری ها رعایت و بیشتر از فضای باز استفاده می‌شود و بحث ضدعفونی کردن شعب هم مورد توجه قرار می‌گیرد. یک نفر امسال ناظر از سوی وزارت بهداشت برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در هر شعبه حضور خواهد داشت و قبلا هم گفتم اثر انگشت حذف شده است و احراز هویت به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

 

وی همچنین بیان کرد: در حوزه امنیت هم با نیروی انتظامی و نیروهای دستگاه‌های مربوطه جلسات متعددی برگزار شده است و انشاالله مشکلی در زمینه امنیت هم نخواهیم داشت.

 

کدخدایی تصریح کرد: یکی از نکات دیگری که رهبری فرمودند، بحث برگزاری انتخابات در خارج از کشور است. ما در آنجا فقط انتخابات ریاست جمهوری را داریم که ایرانیان مقیم خارج کشور هم می‌توانند شرکت کنند و طبیعتا تمهیداتی اندیشیده شده است اما این توجه را هم باید داشته باشید که بخشی از این کار مربوط به دولت و کشور مربوطه و مقرراتی است که آن کشور در نظر می‌گیرد.

 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: وزارت خارجه بیانیه صادر و تلاش گسترده‌ای انجام داده است، برای اینکه در جاهایی که ایرانیان و هموطنان ما هستند، از آنان هم اخذ رأی به عمل بیاید. حتی اگر لازم شد در شهرهای مرزی و کشورهایی که موافقت نکردند، از طریق صندوق‌های سیار این کار انجام می‌شود.

 

وی اظهار داشت: نمایندگان کاندیداها در روز انتخابات در شورای نگهبان حضور یافته و از نزدیک بر نظارت شورای نگهبان، نظارت خواهند کرد. از جهت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد و نظارت موثر شورای نگهبان با دقت انجام خواهد شد.

 

کدخدایی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری، از همه‌ گروه‌ها در رقابت‌ حضور دارند، اظهار کرد: نظر شورای نگهبان براساس قانون است و شورا بر اساس مباحث سیاسی، صلاحیت‌ها را هرگز بررسی نکرده و نمی‌کند. 

 

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان وظیفه نظارتی خود را براساس قانون انجام می دهد و احراز صلاحیت‌ها هم بر مبنای قانون اساسی انجام می شود. رأی اکثریت اعضای شورای نگهبان، ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز داوطلبان است. امیدوارم در آینده اشکالاتی که در قوانین انتخاباتی ما وجود دارد، از سوی مجلس شورای اسلامی بررسی و رفع شود. 

 

وی با بیان اینکه وظیفه شورای نگهبان براساس قانون، نظارت بر انتخابات است، گفت: در روز انتخابات هم وظیفه ما پاسداری و صیانت از آرای مردم است و بر این مبنا، ناظران شورای نگهبان بین ۳ تا ۵ نفر در شعب اخذ رأی مستقر هستند وهر تخلف احتمالی به صورت دقیق مورد بررسی قرار می گیرد.

 

کدخدایی تصریح کرد: در این دور از انتخابات، ۱۰ درصد تعرفه‌ها افزایش پیدا کرده است و به صورت برخط و آنلاین با همه شعب در تماس هستیم تا مشکل کمبود تعرفه نداشته باشیم.

 

 وی درباره صحبت‌های اخیر حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات در خصوص رد صلاحیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: طبق قانون مراجع مختلف باید گزارش هایی را که در اختیار دارند، برای شورای نگهبان ارسال کنند اما این گزارش‌ها فقط و فقط جنبه کارشناسی دارد و اعضای شورای نگهبان باید اطمینان لازم را داشته باشند که این گزارش‌ها صحیح است تا بتوانند آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند گاهی اوقات شده است که این گزارشات دقیق نبوده و شورای نگهبان هم خلاف آنها نظر داده است.

 

وی ادامه داد: ایشان تکذیب کردند و گفتند چنین حرفی نزدند و دو نفر از اعضای شورای نگهبان هم که آن زمان عضو شورای نگهبان بودند این مسئله را تکذیب کردند و چنین مطلبی نبود و دیروز هم من فیلم آن جلسه را با یکی از اعضای شورای نگهبان دوباره دیدیم و چنین چیزی وجود نداشته و ایشان چنان چه چیزی را مطرح نکرده است.

 

 وی همچنین درباره تعرفه‌ها گفت: در این دور با توجه به نظارت بر خطی که دوستان ما در بخش‌های مختلف شورای نگهبان به خصوص اداره کل انتقال داشتند و تمهیداتی که اندیشیده شد، ما لحظه به لحظه از وضعیت شعب در جریان هستیم و قبلا اگر مسئله در منطقه حل نشود و اتفاق بیفتد قطعا از طریق تهران پیگیری خواهیم کرد اما اطمینان را می دهیم که مشکل تعرفه و تغییرهایی که گاهی اتفاق می افتد وجود ندارد.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کشیده شدن به دور دوم ریاست جمهوری گفت: امیدواریم این اتفاق نیفتد. در برخی ادوار این اتفاق افتاده طبیعتاً همان مکانیزم نظارتی در دور اول را در دور دوم هم بدون هیچگونه مماشات و حذف انجام خواهیم داد. هیچ تفاوتی بین دوره اول و دوم نمی‌کند هر دو انتخابات است و نتیجه هم در دور دوم روشن می‌شود بنابراین عوامل نظارت همچنان محکم و  پرقدرت دور دوم هم نظارت خواهد کرد.

 

کدخدایی در پاسخ به این سوال که چرا از بین چهره‌های اصلاح‌طلب کسی تایید صلاحیت نشده است اظهار کرد: هیچگاه شورای نگهبان براساس نگاه سیاسی افراد تصمیم‌گیری نمی‌کند و براساس قانون درباره تایید صلاحیت تصمیم می‌گیرد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاندیدایی توانسته است بیشترین رای اعضا شورای نگهبان را داشته باشد افزود: آرای افراد در شورای نگهبان مخفی است اما هر فرد باید ۷ رای اعضای شورای نگهبان را برای تایید صلاحیت داشته باشد.

 

سخنگوی شورای نگهبان درباره دلیل رد صلاحیت احمدی‌نژاد و لاریجانی تصریح کرد: براساس اصل ۱۱۵ مستندات درباره هر فردی مطرح می‌شود اما اینکه اعضای شورای نگهبان چه رایی می‌دهند مختص به خود افراد است اما در مجموع حکمی در جهت اعلام دلایل رد صلاحیت‌ها به صورت عمومی وجود ندارد.

 

کدخدایی درباره اینکه اولویت شمارش آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد خاطرنشان کرد: ما درباره بیانات رهبری نسبت به جفا و ظلم صورت گرفته نسبت به کاندیداها رویکرد لازم را اتخاذ کردیم.

 

وی تاکید کرد: ما طبق قانون ۵ روز برای اعلام نتایج فرصت داریم که قطعا تلاش داریم براین اساس رویکرد لازم را انجام دهیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه این نهاد در حوزه تایید صلاحیت‌ها خلاف رویه و نظر مقام‌معظم رهبری عمل کرده است گفت: از نظر ما دستگاه‌های که در این راستا گزارش‌‌هایی را ارایه دادند باید اقدامات لازم را انجام دهند و شورای نگهبان در این راستا طبق قانون عمل کرده است.

 

کدخدایی با بیان اینکه گزارشات ارجاعی به شورای نگهبان مهم است اما صحت و سقم آن از نظر ما بررسی می‌شود اظهار کرد: درباره آقای رفسنجانی خود آقای مصلحی این موضوع را تکذیب کردند و‌ بنده هم با توجه به دیدن فیلم جلسه قویا آن را رد می‌‌کنم و انشاالله با توجه به صلاحدید به زودی فیلم این جلسه منتشر  می‌شود.

 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: جواب نامه رئیس‌جمهور به شورای نگهبان تهیه شده و به زودی پاسخ داده می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------