آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

ربیعی: دستگیری‌ها در نهاد ریاست جمهوری کذب است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,سخنگوی دولت
سخنگوی دولت ادعای کریمی قدوسی مبنی بر دستگیری چند تن در نهاد ریاست جمهوری را کذب دانست و گفت: امیدوارم مقام های قضایی در پرونده ‌"آمدنیوز" اتهامات بی پایه ای که مایه تشویش اذهان عمومی می‌شود را مورد رسیدگی جدی قرار دهند.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: جا دارد از همه دست اندرکاران برگزاری این مراسم عظیم معنوی ـ سیاسی اربعین از مسئولان امر گرفته تا مردم عاشقی که پای در این حرکت تاریخ ساز گذاشتند قدردانی و تشکر کنم. در مسیر برگزاری چنین جنبش و حرکتی اجتماعی و سیاسی بزرگ که به حق بزرگترین اجتماع بشری لقب دادند اقدامات بزرگی انجام شد.

 

وی ادامه داد: این اقدامات گاه به چشم کسی نمی آید اما از آماده کردن زیرساخت های لازم برای انجام این راهپیمایی که ساده ترین آن آماده کردن راه ها و وسایل ایاب و ذهاب است تا پیچیده ترین بخش آن که تامین امنیت زائران در طول مسیر رفت و برگشت آن هم نه فقط در کشور مبدا در هر دو کشور است که البته برای این کار جدای از اقدامات اجرایی و عملیاتی نیاز به هماهنگی های گسترده و تعامل سازنده میان دو کشور و ملت هم وجود داشت.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: از همکاری دولت دوست و ملت برادر عراق و مهمان نوازی آنها خالصانه سپاسگزاری می کنم. بدون شک این راهپیمایی با شکوه حاوی پیام های جدی سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی روشنی برای منطقه و جهان است، از جمله برای ایالات متحده آمریکا که بداند ملت ایران ملتی نیست که با فشار حداکثری اقتصادی از پای دربیاید و صدای این ملت شنیده نشود.

 

ربیعی خاطرنشان کرد: در وضعیت تحریم های فلج کننده و حیرت انگیز که در تاریخ بی سابقه بوده است ملت و دولت ایران با چنین شور و نشاطی که نشان از جریان داشتن زندگی در بالاترین حد خود است  چنین حرکت عظیمی را سازماندهی کردند.

 

وی اضافه کرد: بیش از سه و نیم میلیون زائر از ایران به عراق رفتند و برگشتند. اربعین فرصتی شد تا ملت ایران و عراق نیز بار دیگر در هم تنیدگی های مذهبی ـ اجتماعی ـ فرهنگی خود را به منصه ظهور برسانند و مرزبندی های جغرافیایی  و مرزکشی های سیاسی استعمارگران را که در طول یک قرن اخیر اساس ایجاد اختلافات قومی ـ مذهبی میان ملت ها طراحی شده بود. در این حرکت عظیم و به عشق امام حسین و با محوریت شعار «حسین یجمعنا» نادیده گرفته و زیر پا بگذارند. 

 

ربیعی با بیان این که دولت امسال برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اربعین تلاش زیادی کرده است، گفت: امسال با تلاش های دولت شرایط ویزا و به تبع آن پرداخت وجه برای سفر به عراق برداشته شد که خود این امر تاثیر زیادی در افزایش چشمگیر زائران اربعین داشت به طوریکه از ابتدای محرم تا روز اربعین نزدیک به سه و نیم میلیون نفر مشرف به عتبات عالیات شدند.

 

وی افزود: ارائه خدمات زیربنایی به این تعداد جمعیت واقعا کار شگرفی بوده است. نزدیک به یک ماه تمامی زیرساخت های غرب و جنوب کشور در خدمت زائران قرار داشت. بیش از ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری در داخل کشور زائران را به پایانه های مرزی رساندند و برگرداندند و بیش از ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس به داخل عراق اعزام شدند. بیش از شش هزار کامیون برای ارسال محموله های موکب داران به خدمت گرفته شد. روزانه بیش از یک میلیون وعده غذایی و در مجموع نزدیک به ۱۱۳ میلیون وعده غذایی و میان وعده و ۱۵۰ میلیون بطری آب آشامیدنی در میان زائران پیش از ورود به عراق توزیع شد.

 

وی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ هزار نفر پیش از ورود به عراق به مراکز اورژانس مراجعه کردند. بیش از ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۴۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز در مرزهای ۴ گانه کشور اعزام شدند. ۱۷ هزار نیروی عملیاتی اورژانس کشور در حال آماده باش بودند. ۱۶۰ تیم مجهز بهداشتی در این مدت به پایانه های مرزی ایران و کشور عراق اعزام شدند. ۱۵ فروند بالگرد و ۴ فروند هواپیما در این مدت در مرزها مشغول به خدمات رسانی بودند.

 

وی ادامه داد: در شرایط تحریم های فلج کننده و حیرت انگیز بی سابقه در تاریخ، ملت و دولت ایران با چنین شور و نشاطی که نشان از جریان داشتن زندگی در بالاترین حد خود است حرکت عظیمی را سازماندهی کردند.

 

سخنگوی دولت اضافه کرد: بیش از سه و نیم میلیون زائر از ایران به عراق رفتند و برگشتند. اربعین فرصتی شد تا ملت ایران و عراق نیز بار دیگر در هم تنیدگی های مذهبی ـ اجتماعی ـ فرهنگی خود را به منصه ظهور برسانند و مرزبندی های جغرافیایی  و مرزکشی های سیاسی استعمارگران را که در طول یک قرن اخیر اساس ایجاد اختلافات قومی ـ مذهبی میان ملت ها طراحی شده بود در این حرکت عظیم و به عشق امام حسین و با محوریت شعار «حسین یجمعنا» نادیده گرفته و زیر پا بگذارند.  

 

ربیعی با بیان این که دولت امسال برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اربعین تلاش زیادی کرده است گفت:  امسال با تلاش های دولت شرایط ویزا و به تبع آن پرداخت وجه برای سفر به عراق برداشته شد که خود این امر تاثیر زیادی در افزایش چشمگیر زائران اربعین داشت به طوریکه از ابتدای محرم تا روز اربعین نزدیک به سه و نیم میلیون نفر مشرف به عتبات عالیات شدند.

 

وی افزود: ارائه خدمات زیربنایی به این تعداد جمعیت واقعا کار شگرفی بوده است. نزدیک به یک ماه تمامی زیرساخت های غرب و جنوب کشور در خدمت زائران قرار داشت. بیش از ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری در داخل کشور زائران را به پایانه های مرزی رساندند و برگرداندند و بیش از ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس به داخل عراق اعزام شدند. بیش از شش هزار کامیون برای ارسال محموله های موکب داران به خدمت گرفته شد. روزانه بیش از یک میلیون وعده غذایی و در مجموع نزدیک به ۱۱۳ میلیون وعده غذایی و میان وعده و ۱۵۰ میلیون بطری آب آشامیدنی در میان زائران پیش از ورود به عراق توزیع شد.

 

 

وی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ هزار نفر پیش از ورود به عراق به مراکز اورژانس مراجعه کردند. بیش از ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۴۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز در مرزهای ۴ گانه کشور اعزام شدند. ۱۷ هزار نیروی عملیاتی اورژانس کشور در حال آماده باش بودند. ۱۶۰ تیم مجهز بهداشتی در این مدت به پایانه های مرزی ایران و کشور عراق اعزام شدند. ۱۵ فروند بالگرد و ۴ فروند هواپیما در این مدت در مرزها مشغول به خدمات رسانی بودند.

 

ربیعی یادآور شد: البته این ها آمارهایی هست که تاکنون به دست من رسیده و قابل بیان بوده است و قطعا میزان خدمات رسانی و حجم کارها خیلی بیشتر از این بوده است. مثلا تلاش های صورت گرفته برای حفظ امنیت و مسایل مرتبط با آن واقعا قابل بیان و احصاء نیست. در مجموع همه دستگاه های دولتی، عمومی، غیر دولتی و از همه مهمتر این مردم بودند که واقعا حماسه آفریدند و زحمت کشیدند.  

 

وی گفت: امیدوارم همه کسانی که به هرنوعی در هرچه باشکوه تر و هرچه بهتر برگزار شدن این حماسه نقش آفرینی کردند ماجور باشند و دولت نیز بتواند میزان خدمات رسانی خود به زائران اباعبدالله (ع)  را افزایش دهد.

 

ربیعی در ادامه به نشست خبری هفته گذشته رئیس جمهوری و سخنرانی او در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: این نشست و سخنرانی به نوبه خود متضمن یک جمع بندی کامل از دستاوردهای حضور ایران در سازمان ملل و برخی مسائل داخلی از جمله وضعیت اقتصادی، انتخابات پیش رو و مباحث مرتبط با قانون اساسی بود.

 

سخنگوی دولت با اشاره به بازتاب وسیع سخنان رئیس جمهوری در رسانه ها افزود:به رغم استقبال گسترده ای که از این مواضع در میان مردم و نخبگان صورت گرفت، معدود افرادی هم مانند همیشه برداشت های خاصی از این اظهارات کردند که براساس همان برداشت ها راه تخریب پیش گرفتند، حال آنکه آن چه رئیس جمهور در چند سخن اخیرشان بدان اشاره کرده و می کنند، بی سابقه نیست و نه تنها پیش از این، چه به صورت علنی و چه غیر علنی در ارکان نظام جمهوری اسلامی بیان شده است.  

 

قانون اساسی ظرفیت های بسیاری دارد

ربیعی یادآور شد: در واقع همه نخبگان نظام این را قبول دارند که قانون اساسی ما ظرفیت های بسیاری دارد که همواره می تواند بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. این وظیفه کیست که این ظرفیت ها را فعال کند؟ خود قانون اساسی این مسئولیت را بر عهده رئیس جمهوری گذاشته است. فعال سازی قانون اساسی به منظور تحقق اهداف و آرمان های شناخته شده انقلاب برای خدمت هرچه بهتر به این ملت در نسبت اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود، یک حرکت انقلابی و لازم است.  

 

وی با بیان این که رئیس جمهوری در چند نکته راهبردی را مطرح کردند، گفت: نخست اینکه به ضرورت رشد و توسعه کشور اشاره  کرد. موضوع مهمی که در علم اقتصاد به عنوان اقتصاد معیشتی بدون رشد و توسعه مطرح می شود.  

 

تعامل با جهان به معنای سازش نیست

ربیعی افزود: روحانی در مقام رئیس دولت بارها اعلام کرده است که می توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت، اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد. مقصود از تعامل هم، سازش یا تسلیم نیست. رئیس جمهور از تعامل سازنده برابر تقابل سخن گفت.  

 

سخنگوی دولت ادامه داد: همین تعامل سازنده بود که در نیویورک سبب شد رئیس جمهور بجای فرار از مذاکره، باب مذاکره سازنده را بگشاید و آمریکا را از مدعی مذاکره به مذاکره گریزی متهم کند.  

 

وی تاکید کرد: البته مساله اصلی اصلا مذاکره نیست. مساله اصلی این است که دشمن می خواهد ایران را تبدیل به کشوری ضعیف از حیث  تجاری، صنعتی و مالی و اقتصادی تبدیل کند که طبعا کشوری با چنین وضعیتی قادر به پشتیبانی از یک ایران قدرتمند دفاعی و امنیتی نباشد.  

ربیعی خاطرنشان کرد: ما نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی  سرآمد هستیم، بلکه در بعد معیشتی هم باید قدرت اول منطقه باشیم و اصولا هرکاری که می کنیم باید در یک امتداد و یک مسیر باشد.  

 

باید رای مردم برای تغییر را معنادار کرد

ربیعی گفت: نکته بعدی رئیس جمهوری این بود که خواهان برگزاری یک انتخابات پرشکوه با مشارکت حداکثری مردم است. شکوه انتخابات در مشارکت ملت است و مشارکت ملت در گرو رقابت است. تازمانی که مردم احساس نکنند رای شان معنایی دارد انگیزه رای دادن نمی یابند در واقع باید رای مردم را برای تغییر، معنی دار کرد. آن چه تحریم گران آنرا فشار حداکثری می نامند  باید با مقاومت حداکثری ملی و با مشارکت حداکثری ملت در انتخابات پاسخ نهایی خودش را پیدا کند.

 

وی افزود: رئیس جمهوری گفت است که انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهدکرد که یک پیام بزرگ از دل این حضور عظیم و همه با هم بیرون آید؛  یک پیام تحریم شکن. لذا ما به عنوان دولت و نیز کل حاکمیت به خصوص شورای نگهبان باید ظرف و ظرفیت و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم.

 

ربیعی گفت: روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خود جوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند.  

 

سخنگوی دولت افزود: الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه های متنوعی رای دهند. کافی است این شورا عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد.

 

فشار حداکثری علیه ملت ایران شکست خورده است

ربیعی ادامه داد: دربحث سیاست خارجی هم جمع بندی رئیس جمهوری این است که آمریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای یک دیپلماسی سازنده نزدیک شده است چرا که دریافته است عمر تحریم ها رو به پایان است و فشار حداکثری او علیه ملت ایران شکست خورده است.

 

ربیعی اضافه کرد: از سوی دیگر آمریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته است و این موضوع سبب می شود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران، چاره ای جز خاتمه دادن به مذاکره گریزی ندارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: هیچ یک از این موضوعات مطرح شده توسط رئیس جمهور  خارق العاده نیست و اصولا جایگاه ریاست جمهوری یکی از عمودهای این خیمه ای است که به نام جمهوری اسلامی برپا شده است. اگر روحانی در اجرای همین اصول قانون اساسی پیشنهاد همه پرسی را می دهد درباره همین موضوعات و با همین مفاد حقوقی و قانونی است.  

 

وی اضافه کرد: رئیس جمهوری به عنوان رئیس ملت (که ترجمه دقیق عنوان رسمی اوست) و به عنوان رئیس دولت که بخش عمده ای از مسئولیت های اوست در صیانت از این دولت ـ ملت سخن می گوید که اگر چنین نکند خلاف مسئولیت تاریخی خود عمل کرده است.  

 

ربیعی تاکید کرد: نهایت آنچه رئیس جمهور می گوید یک تذکر و یادآوری به نهادهای قانونی است و ملت هم شاهد خواهند بود که آن چه رئیس دولت و رئیس ملت شرط صلاح و اصلاح می دید بیان کرد و محک این تغییر قانون اساسی هم در عیار رای ملت روشن خواهد شد که دو سال دیگر در سال ۱۴۰۰ به چه کسی رای می دهند: رئیس قوه مجریه یا رئیس جمهوری اسلامی ایران؟

 

نظارت مدنی یکی از شاخص های مبارزه با فساد است

ربیعی در ادامه به لایحه تعارض منافع اشاره کرد و گفت: این لایحه مهم در کنار لایحه شفافیت که گام اول شفافیت اقتصادی است به مجلس ارسال شده و در گام های بعدی شفافیت قضایی و سیاسی هم به نحوی که همه تصمیم گیری ها در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت، به مجلس ارائه خواهد شد.  

 

وی یادآور شد: پیش از این نیز لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به مجلس رفته بود. ما معتقدیم که مبارزه با فساد مسیری است دراز مدت، همیشگی، ساختارمند ریشه ای و جامعه محور است.  

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: یکی از شاخص های اصلی مبارزه با فساد افزایش نظارت مدنی است. تجربه و مطالعات تاریخی من نشان می دهد هرگاه مبارزه با فساد کوتاه مدت، هیجانی و سیاست زده صورت گرفته فساد عمیق تر و به لایه های پایینی رسوخ کرده است.

 

به شیوه آمدنیوز نمی شود با آمدنیوز مقابله کرد/ دستگیری ها در نهاد ریاست جمهوری کذب است

ربیعی در پاسخ به پرسشی در خصوص دستگیری‌ها در نهاد ریاست جمهوری و ادعای کریمی ‌قدوسی در این موضوع و اینکه آیا تغییراتی که در دفتر ریاست جمهوری بوده مرتبط با این موضوع بوده، گفت: برخی آدم‌ها رکوردداران نشر تهمت زنی هستند و انتشار این مطالب باعث می‌شود اعتماد عمومی پایین بیاید.

 

وی با بیان اینکه درخواستم از همه این است که با دقت صحبت کنند و نشر اکاذیب و اتهام‌زنی صورت نگیرد، گفت: ادعای دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب است و صحت ندارد. امیدوار هستم مقامات قضایی هم در پرونده ‌آمد نیوز اتهامات بی پایه ای که مایه تشویش اذهان عمومی می‌شود را مورد رسیدگی جدی قرار دهند.

 

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات روز چهارشنبه خود درباره‌آمد نیوز، گفت: اینکه بازیگردانان "آمدنیوز" کیستند را دستگاه امنیتی پاسخ می دهد، باز هم از اقدامات سازمان اطلاعات سپاه تشکر می کنم و خودشان پاسخ لازم را خواهند داد اما فکر می کنم وظیفه ما این است که از چیستی آمدنیوز بپرسیم و رسانه‌ها به این موضوع بپردازند.

 

ربیعی خاطرنشان کرد: اهالی اقلیم رسانه می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات پدیده‌ای مثل آمدنیوز را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند درباره شیوه‌ها و شگردهای آن روشنگری کنند تا جامعه ما درباره همه اشکال اطلاعات سازی کاذب واکسینه شود.

 

وی تصریح کرد: نمی‌توان با شیوه‌های آمدنیوز با آمدنیوز مقابله کرد، آمدنیوز یعنی اطلاعات سازی، مخدوش سازی اذهان و فروپاشی ذهنی. بالاترین کارکردی که ‌آمدنیوز می‌خواست داشته باشد این موضوع بود که ما آن را در دی ماه ۹۶ در برجام‌ستیزی هم می بینیم. بنابراین با توجه به چیستی آمدنیوز باید تلاش کنیم در مسیر آن پدیده نامیمون حرکت نکنیم.

 

رژیم صهیونیستی عنصر ناخوانده در منطقه است

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری نشست امنیتی دریایی در منامه بحرین با حمایت آمریکا و حضور رژیم صهیونیستی،  اظهار داشت: اخباری در این رابطه وجود دارد که ما هم آن را شنیده‌ایم. اما مساله اصلی این است که چگونه قرار است افرادی درباره امنیت خلیج فارس تصمیم بگیرند که حتی جسارت کافی برای معرفی خود را ندارند. رژیم صهیونیستی چنان با این منطقه بیگانه است که ناگزیر است نمایندگان خود را به صورت مخفیانه به این نشست اعزام کند.

 

وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی، عنصر مزاحم ناخوانده برای منطقه است و دیدگاه‌های آن برای ما و امنیت خلیج فارس کوچکترین اهمیتی ندارد. اما لازم است به برخی از کشورهای منطقه هم یادآور شویم که چگونه انتظار دارند با مشارکت دادن رژیمی که بیش از هر کشور دیگر به ایجاد ناامنی در خلیج‌فارس پرداخته، بخواهند امنیت این منطقه را تامین کنند.  

 

سخنگوی دولت ادامه داد: این نشان دهنده اعتقاد ما به بی‌تجربیگی مقامات این کشورها در تشخیص راه درست امنیت و ایجاد آرامش در خلیج فارس است. ما بارها موضع خودمان را اعلام کرده‌ایم، امنیت در خلیج فارس بدون کشورهای منطقه امکانپذیر نیست و ایران حذف شدنی در تامین امنیت نیست.  

 

سخنگوی دولت عنوان کرد: البته ما علائم مثبتی را نیز از سوی دیگر داریم که این تمایل کار به ایران برای تامین امنیت منطقه در میان کشورهایی که بعضا مواضع نامناسبی هم داشتند که در آنها هم به وجود آمده است و این علائم به نفع علائم منطقه است.

 

تاکید دولت بر ضرورت تصویب  لوایح FATF

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره بیانیه اخیر گروه ویژه اقدام مالی و آخرین مهلت این نهاد به ایران، گفت: در جلسه گذشته دولت این موضوع در دستور کار قرار گرفت دولت به رایزنی‌های خود ادامه خواهد داد دولت همواره از زاویه تقویت منافع ملی بر ضرورت تصویب لوایح "اف‌ای‌تی‌اف" تاکید دارد.

 

وی اظهارداشت: این لوایح مختص ایران هم نیست، توصیه هایی به کشورهای جهان با هدف مبارزه با پولشویی و مبارزه تامین مالی تروریسم است و بیشتر کشورهای جهان هم به آن ملحق شدند و قطعاً مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از اهداف جمهوری اسلامی ایران است.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: [منتقدان] مثال‌های بسیار ساده ای می زنند که اینها در پالرمو یا اف ای تی اف وجود ندارد و فکر می‌کنم دلایلی که تا حالا در این زمینه مطالعه شده دلایلی نیست که ما بخواهیم به خاطر آن خود را به لیست سیاه ببریم.

 

ربیعی یادآورشد: [با عدم تصویب این لوایح] ما در لیست سیاه قرار می گیریم و سیستم بانکی ما در خارج از کشور تعطیل می شود حتی کشورها با ما همراهی نخواهند کرد و اعلام کرده‌اند اگر ما در لیست سیاه قرار بگیریم وضعیت ما در انتقال پول دچار مشکل می شود.

 

وی با بیان اینکه شرایط با چهار تا سه سال پیش وضعیت متفاوت است، گفت: پیوستن به اف ای تی اف و سایر کنوانسیون‌ها که دولت مطالعه کرده و منافع ملی را در آن دیده است. ما نپیوستن به این‌ها را مغایر با منافع ملی می دانیم و امیدواریم با همفکری و صحبت هایی که خواهیم کرد مانع از خودتحریمی مجدد کشور شویم.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: باید بدانیم که این موضوع برای اقتصاد کشور عواقب دارد باید متوجه شویم که فارغ از تحریم‌های آمریکا، سایر تبادلات تجاری و مالی ما با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

 

افراد و جریان‌های سیاسی در مسیر فروپاشی ذهنی و ناامیدسازی مردم حرکت نکنند

ربیعی درباره موضع دولت درخصوص بازداشت "روح‌الله زم" و نقش فرانسه در این بازداشت، اظهار داشت: به عنوان سخنگوی دولت روز چهارشنبه نظر دولت را در این باره اعلام کردم. لازم است تاکید کنم رئیس‌جمهوری و دولت از هرگونه تلاش دستگاه‌های امنیتی برای حفظ ثبات و امنیت کشور و مقابله با افراد وابسته به سرویس‌های بیگانه که درصدد ایجاد ناامنی روانی و تحریک مردم به شورش هستند، استقبال کرده و حمایت می‌کند.  

 

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه یکی از اهداف اولیه سرویس‌های بیگانه در خدمت گرفتن این افراد فروپاشی ذهنی در جامعه انقلابی ایران است، تصریح کرد: لازم است در داخل کشور هم مراقبت کنیم تا افراد و جریان‌های سیاسی در مسیر فروپاشی ذهنی و ناامیدسازی مردم حرکت نکنند. بنابراین هم رئیس‌جمهور و همه اعضای دولت از این اقدام خوب دوستان در سپاه حمایت می‌کنند.

 

همواره از محدود کردن ها ضربه خورده ایم

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره امکان استفاده رئیس جمهور از اختیارات اصل ۱۱۳ قانون اساسی برای حضور احزاب منتقد در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت امنیت انتخابات را در سطح بالا را تضمین می کند و همچنین شرایط لازم به نحوی که هیات های اجرایی به نحوی عمل کنند تا زمینه ثبت نام برای همه تنوع های فکری فراهم باشد، را ایجاد خواهیم کرد.

 

وی افزود: از سوی دیگر در تعامل با نهاد شورای نگهبان می توانیم ظرفیت هایی را ایجاد کنیم. یک انتخابات بسیار باشکوه و بزرگ را که نیاز امروز کشور است.  اما باید توجه داشت که بخش هایی از این مهم به واسطه وزارت کشور در اختیار دولت است، که ما متعهد به انجام آن خواهیم بود. اما بخش های دیگر را هم با استفاده از امکان گفت و گو و تعامل تلاش برای ایجادش خواهد شد.

 

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: ما همواره از محدود کردن ها ضربه خورده ایم. نظام ما هیچ گاه از انتخابات های بزرگ آسیب ندیده است و اساسا جمهوری اسلامی ایران خود، مولود یک انتخابات بزرگ با حضور همه افکار و عقاید بوده است.

 

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری ایران در مسائل سایبری با دولت روسیه اظهار داشت: طبیعی است که ما به عنوان دولت چنین برنامه‌ها و کارهای مخفی نداریم، مگر اینکه یک جنگ سایبری اعلام بشود و ما هم اعلام می‌کنیم که جنگ سایبری داریم. ممکن است گروهی یا ۲-۳ نفر بنشینند و چنین کارهایی را انجام بدهند، که این موضوع ربطی به دولت نداشته و دولت چنین اقداماتی را در برنامه‌های خود ندارد، من نیز در این زمینه اطلاعی ندارم.

ربیعی بیان کرد: قطعا یک برنامه دولتی و یک تفاهم نوشته شده با یک کشور دیگر برای اقدامات هکری در برنامه‌های دولت ما نبوده است. ظاهرا این موضوع در یک نشریه ای قید شده است و مقامات رسمی دراین خصوص اظهارنظری نکرده‌اند و سخنی نگفته‌اند.

 

رئیس جمهوری در پرونده حسین فریدون دخالتی نداشته است

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر افکار عمومی در به زندان افتادن حسین فریدون گفت: آنچه که من اطلاع دارم این است که رئیس جمهوری در فرایند پرونده حسین فریدون تا به حال هیچگونه دخالتی نداشته‌اند. نه پیامی نه صحبتی حتی در حد صحبت کردن ساده که به طور مثال بگویند اینطور بشود یا نشود هم صحبتی نداشته‌اند. این به معنی تایید مفاد پرونده نیست اما دولت هیچگونه دخالتی در این زمینه نداشته است. به تفکیک قوا معتقد هستیم.

 

وی بیان کرد: منتها شخص آقای فریدون همانند همه شهروندان نسبت به مسیر دستیابی به اطلاعات در پرونده‌اش اعتراض داشته است و می‌تواند دنبال کند و امیدوار هستیم که همانند یک شهروند این موضوع پیگیری بشود و درخصوص بیرون آمدن وی از زندان هماطلاعی ندارم. من هم در توییت میزان دیدم که آقای فریدون در زندان است و در این مورد سوال خواهم کرد و دقیق‌تر پاسخ خواهم داد و الان اطلاعاتی در این زمینه ندارم. پیگیری این موضوع نیازمند اطلاعات بیشتر است و خود آقای فریدون هم حتما این موضوع را دنبال خواهد کرد.

 

طرح انتقال آب به سمنان مربوط به دولت روحانی نیست

ربیعی درباره انتقادها از انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت:  اولا تا آنجا که مطلع هستم رئیس جمهوری هیچ اصراری بر این امر نکردند و چیزی جز دیدگاه های کارشناسی مدنظر نیست.

 

وی افزود: این موضوع از سال ۱۳۹۱ مطرح بوده،  وزارت نیرو به سازمان محیط زیست نامه نوشته است، البته قبل از آن در دستور کار بوده است که در این سال تبدیل به نامه وزارت نیرو به سازمان محیط زیست شده است.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: قطعا این اقدام اول از سوی وزارت نیرو به سازمان محیط زیست پیشنهاد شده است که این سازمان می تواند بپذیرد، رد کند یا مشروط به شرایط کند.  

 

ربیعی گفت: موافقت اولیه در سال ۱۳۹۱ در وزارت نیرو صورت گرفته است که در آنجا نهایی شد که تخصیص ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریا برای انتقال منوط به مجوز سازمان محیط زیست است. من هم با وزیر نیرو و هم با رئیس سازمان محیط زیست در این مورد صحبت کردم.  

 

وی افزود: آن چیزی که محیط زیست اعلام کرده موافقت نبوده است بلکه در حقیقت به نوعی شرایط این کار را اعلام کرده است. چیزی نیست که فشاری باشد و کسی نامه ای زده و کسی هم سریع موافقت کرده است.  

 

سخنگوی دولت یادآور شد: در جلسه ۱۷ مهر ۹۸ در ارزیابی محیط زیستی این طرح شروط متعددی گذشته شده است که همگی نیاز به مطالعه دارند و گزارش آنها باید به سازمان حفاظت محیط زیست داده شود و بعد از بررسی تازه تصمیم گیری شود.  

 

وی اضافه کرد: بنابراین در عمل و شرایط حاضر مطالعات محیط زیستی هنوز تمام نشده و به تصویب هم نرسیده است. سازمان حفاظت محیط زیست نظر خود را در قالب یک گزینه مشخص در قوانین کشور هنوز اعلام نکرده البته این طرح مربوط به این دولت نبوده است و از دولت قبل مطرح بوده است.

 

حضور مردم تحریم شکن اصلی است

ربیعی همچنین درباره دغدغه های اقتصادی کشور و مشکلات مردم و همچنین دغدغه های انتخاباتی که از دو سال گذشته از سوی دولت مطرح می شود، ‌ گفت: در سال ۹۶، دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم، کاهش شیب نرخ تورم را به خوبی تجربه کرد، رشد اقتصادی داشتیم و شاخص های رشد تولید اتفاق افتاد، پیشی گرفتن حقوق و دستمزد و برنامه های فقر زدایی نه با شتاب زیاد اما صورت گرفت و دنبال می شد.

 

سخنگوی دولت افزود: وقتی که با پدیده تورم رو به رو شدیم، نخواستیم دل مردم را خالی کنیم، از طرفی پیش بینی کردیم اگر این فشارها را یکی دو سال تحمل کنیم از مشکلات خارج می شویم.

 

وی گفت: کانال هایی مانند «آمدنیوز» فشار اقتصادی و فروپاشی روانی جامعه را دنبال می کردند و گاهی نوشته های برخی رسانه های بر ضد دولت با آنها منطبق می شد، تا جامعه از نظر ذهنی فرو بریزد. دولت در دوسال گذشته تلاش کرد تا بر این فشارهای روانی غلبه کند و سپس درباره آن صحبت کنیم.

 

ربیعی گفت: فشار تحریم فشار قابل توجهی بود که در حال عبور از آن هستیم، و اکنون به یک ثبات نسبی رسیده ایم، اگر دولت ناتوان بود چطور در ۶ سال گذشته رشد مناسب در بخش صنعت، کشاورزی داشته ایم، ما با مقاومت مردم این مسیر سخت را پشت سر گذاشتیم.

 

سخنگوی دولت افزود: می دانیم که امروز تورم به مردم فشار می آورد و حقوق‌ها نسبت به تورم عقب مانده است ولی خیلی ها نخواستند به علت وقوع این وضعیت اشاره کنند و گرنه این همان دولت است فقط یک متغیر جدید -تحریم- وارد شده است.

 

بودجه نفت را از بودجه جاری کشور جدا کردیم

ربیعی بیان کرد: یکی از کارهای مهمی که پیش روی  دولت بازگشت به رشد اقتصادی است  با همه فشاری که برای درآمد نفتی ما وجود دارد و این درآمدها بیش از ۶۰ است که به درآمد نفتی وابسته است، ما بودجه سال آینده را بودجه نفت را از بودجه جاری کشور جدا کردیم و قرار شد هر چه از نفت کسب درآمد کنیم به سمت تملک دارایی و بودجه های عمرانی خواهد رفت که اتفاقات خوبی است.

 

وی تاکید کرد: ما باید در کنار مشکلات اقتصادی مردم و در هر شرایطی به ملت بگوییم که فضای کشور باید به گونه ای باشد که آنها بتوانند نمایندگان مجلس و رئیس جمهوری را از بهترین بهترین ها انتخاب کنند.

 

درغیاب افراد موثر، مدیران و نمایندگان متوسط سر کار می آیند  

ربیعی گفت: بخشی از مبارزه با فاسد توسط مدیران و تصمیم گیران لایق صورت می گیرد، درغیاب افراد موثر که باید تصمیم‌های رضایت بخشی اتخاذ کنند مدیران و نمایندگان متوسط سر کار می آیند.   

 

وی تاکید کرد: ما باید انتخابات بزرگ که همه سلائق حضور داشته باشند برگزار کنیم تا افراد با صلاحیت بیشتری بتوانند اداره کشور را به دست بگیرند.  

 

سخنگوی دولت افزود: حضور پر شور مردم در انتخابات می تواند فشار خارجی را کم کرده و مسائل اقتصاد کشور را نیز حل می کند. اگر انتخابات با شکوه و بی نظیر برگزار شود دنیا در رابطه با ایران تجدید نظر خواهد کرد.

 

حضور مردم تحریم شکن است

ربیعی با بیان این که «حضور مردم تحریم شکن اصلی است» گفت: دشمنان فکر می کردند مردم به خیابان‌ها می ریزند و به دولت و مراکز دولتی حمله خواهند کرد، اما این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: بیان دغدغه‌های دوگانه، دغدغه‌های غلطی نیستند، هم باید به فکر زندگی جاری و روزمره مردم بود و هم باید درباره انتخابات که ابزار مدیریت کشوراست سخن گفت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------