سخنگوی دولت: رسانه‌ها دوگانه عادی‌سازی‌ و تعطیلی را بیان نکنند/با ادامه مقاومت‌ کره جنوبی پاسخ‌مقتضی می‌دهیم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,سخنگوی دولت
سخنگوی دولت گفت: تمام گزارشات حاکی از این است که تجمعات متاسفانه مراعات نمی‌شود و تصمیمات سخت‌تری در این زمینه انجام می‌شود. 

به گزارش ایسنا،‌ علی ربیعی در ابتدای نشست خبری با اهالی رسانه با بیان اینکه مساله کرونا مساله اصلی ما در دولت است، اظهار کرد: تمام گزارشات حاکی از این است که تجمعات متاسفانه مراعات نمی‌شود و تصمیمات سخت‌تری در این زمینه انجام می‌شود. همچنین ستاد کرونا علت شیوع کرونا در هر شهر را مجزا بررسی می‌کند و همچنین برای اینکه شهرهای سفید وارد شرایط شیوع نشوند اقدامات و کنترل‌هایی در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: امیدواریم با نظارت‌های دقیقی که صورت می‌گیرد کمتر شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم و قرار شد اگر مراکزی مراعات نکنند برای آنان یک بار تذکر و در صورت تکرار پلمب در نظر گرفته‌ شود.

 

خطر تروریسم در سوریه هنوز به طور کامل رفع نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که دیدار سرلشکر باقری در دمشق با رییس‌ جمهوری سوریه چه کمکی به بهبود اوضاع این کشور می‌کند، اظهار کرد: ما معتقدیم که خطر تروریسم هنوز به طور کامل رفع نشده است و تقویت جبهه نظامی مقاومت در برابر تروریسم و شتاب بخشیدن به آشتی ملی در سوریه سبب می‌شود که این کشور از خطر تروریسم و بازگشت مجدد آن دور شود.

 

اعلام آمادگی ایران برای آماده کردن سامانه پدافندی سوریه

ربیعی تاکید کرد: ما اعلام آمادگی کردیم که سامانه پدافندی سوریه را با استفاده از تجهیزات بومی ایرانی برای تهدیدات هوایی آماده کنیم که در این زمینه گفت‌وگوهایی انجام شد.

 

همراهی کره جنوبی با سیاست های آمریکا،‌ در ادامه روابط ما تاثیرگذار است

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات ایران برای بازپس‌گیری طلب ایران از کره جنوبی اظهار کرد: اقدام مسئولان کره جنوبی در این زمینه و همراهی‌شان با سیاست‌های آمریکا اگر ادامه پیدا کند و ما به نتیجه لازم در این زمینه نرسیم، ممکن است این موضوع در چگونگی ادامه روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.

 

اگر مقاومت مسئولان سئول ادامه یابد،‌ پاسخ مقتضی می‌دهیم

سخنگوی دولت تصریح کرد: در صورتی که مقاومت غیرقابل توجیه مسئولان سئول ادامه پیدا کند ما پاسخ مقتضی را خواهیم داد و هم‌اکنون نیز در حال بررسی همه گزینه‌های سیاسی و حقوقی در این زمینه هستیم.

 

کره جنوبی بدهی‌اش به ملت ایران را بازگرداند

ربیعی گفت: امروز لازم است کره جنوبی بدهی‌شان به ملت ایران را که به خصوص در شرایط فعلی مورد نیاز جدی مردم ایران است را به ما بازگردانند و مروت و اخلاق تجارت را رعایت کند.

 

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره سخنان خویش و برخی مسئولان درباره  آنچه به عنوان «کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم ونزوئلا» مطرح شد و برداشت‌های متفاوتی از آن صورت گرفت، اظهار کرد: یک تفسیر سوء‌ای از سخنان من صورت گرفت که در یک مصاحبه با نشریه‌ای روسی بیان شد و تصور می‌کنم اشتباه در ترجمه باعث این برداشت شده باشد.

ربیعی ادامه داد: اصولاً موضوع و درخواست کمک به مردم ونزوئلا مطرح نبوده و از سوی دولت ونزوئلا هم بحث کمک ما مطرح نشده است. ما با ونزوئلا نیز مانند سایر کشورها تبادل تجاری داریم. شاید این تجارت هم به ما و هم به مردم ونزوئلا در شرایط تحریم کمک کند. به آمریکا هم اجازه نخواهیم داد که در این زمینه روابط تجاری دو کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 

تجارت ایران و ونزوئلا مستثنی از قواعد تجاری نیست

سخنگوی دولت افزود: اما تجارت ایران و ونزوئلا مستثنی از قواعد تجاری نیست و به همان منوالی که در مورد صادرات هر کالا و هزینه‌های آن وجود دارد در مورد روابط ما با ونزوئلا نیز این قواعد و روندها برقرار است.

 

معیار آقای هاشمی در ارایه آمار قصور دولت درباره کرونا چیست؟

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سخنان محسن هاشمی درباره قصور ۷۰ درصدی دولت در زمینه شیوع مجدد کرونا، اظهار کرد: بین دوست و منتقد فرقی در این زمینه وجود ندارد. کلی‌گویی در هر صورت کلی‌گویی است. من آقای محسن هاشمی را ندیدم که با ایشان درباره این گفته‌شان صحبت کنم اما معیار ایشان چیست؟ چرا ۷۰ درصد دولت و ۳۰ درصد مردم؟ قدیم می‌گفتند چرا ۷۰ تا و بعد پاسخ می‌دادند پس چند تا؟ ۶۰تا! اینگونه که نمی‌شود درباره آمارها سخن بگوییم. من نمی‌دانم ایشان متر و معیارشان چه بوده و درباره آن هم نظری ندارم.

 

رسانه‌ها دوگانه عادی‌سازی و تعطیلی را بیان نکنند

وی افزود: ما اساسا در وضعیت عادی قرار نداریم و هیچ کسی هم نگفته است که فضا عادی است، اما از رسانه‌ها و سایر دوستان می‌خواهیم که دوگانه عادی‌سازی و تعطیلی را بیان نکنند. ما در مجموع تصمیمات غلطی نگرفتیم و آنجایی که به مشکل خوردیم که در بخشی از جامعه یک جور شورش خستگی صورت گرفت و ما دیدیم که برخی از محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها فاصله گرفتند که ما در اینجا به مشکل خوردیم.

 

هیچ پیش‌زمینه‌ای درباره پایان شیوع کرونا وجود ندارد

سخنگوی دولت تصریح کرد: بدانیم که هیچ پیش‌زمینه‌ای درباره پایان شیوع کرونا وجود ندارد و همچنان خطر مرگ به قوت خود باقی است. پس تنها راه چاره رعایت پروتکل‌ها است. در عین حال نمی‌توان کل کار اقتصادی کشور را تعطیل کرد. ما دیدیم که اقتصادهای بزرگ جهان چگونه در این ماجرا زمین خوردند پس باید بتوانیم با رعایت پروتکل‌ها کار خود را پیش ببریم.

 

موافقت دولت با افزایش سهم شناور آزاد شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در بازار سرمایه

سخنگوی دولت در ادامه از موافقت دولت با افزایش سهم شناور آزاد شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: به موجب این تصمیم همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند همکاری لازم را با وزارت اقتصاد و دارایی در افزایش سهم شناور آزاد حداقل به میزان ۲۵ درصد شرکت‌های تابعه اعم از شرکت‌های دولتی و شرکت نهادهای عمومی، سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، مطابق مقررات بورسی، در بازار سرمایه داشته باشند.

 

وی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه هم مکلف شد ماهانه ۵ درصد از تخصیص بودجه دستگاه‌هایی را که متناسب با گزارش سازمان بورس اوراق بهادار نسبت به افزایش سهم شناور آزاد شرکت‌های مربوط‌شان اقدام نمی‌کنند، کاهش دهد. این بنای دولت هست تا با کوچک کردن خود سهم بیشتری از طریق بورس به مشارکت مردم در اقتصاد کشور بدهد.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هیات وزیران مصوبه دیگری هم در راستای تقویت و مدیریت عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه و تامین مالی داشت. در این راستا دولت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را با قید دوفوریت تصویب کرد تا به مجلس ارسال شود که امیدواریم به سرعت تصویب شود.

 

ربیعی با بیان اینکه حمایت از بورس کماکان در دستورکار دولت است، اظهارداشت: این موضوع هفته گذشته هم بخشی از جلسات دولت را به خود اختصاص داد. اقدامات بورسی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داد آثار مثبتی داشت و سرمایه بانک رفاه کارگران، ۵ هزار میلیارد تومان از این محل افزایش پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: این امر موجب شد ظرفیت پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه به بازنشستگان کارگری کشور، از ۲۰۰ میلیارد تومان به دو هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان افزایش یابد. این بدین معناست که در ۱۳۹۹، به اندازه ۱۵ سال گذشته وام قرض‌الحسنه بدون ضامن به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.   ضمن اینکه دولت هم ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت کرد.

 

سخنگوی دولت بیان داشت: همانگونه که در جلسات قبل سخنگویی هم اعلام کرده بودم، پیش‌بینی کرده بودم که حقوق بازنشستگان نزدیک به خواسته بازنشستگان خواهد شد، که خوشبختانه امروز شاهد هستیم افرادی که ۳۰ سال سابقه کار دارند و در ماه‌های گذشته یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتند، این مبلغ به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

 

ربیعی با تشریح تصمیمات دیگر دولت گفت: یک تصمیم جدید هم اتخاذ شد و آن اینکه برای افراد با سابقه ۳۰ سال به بالا پرداختی نداشتیم الان ۳۵ سال هم پرداخت‌هایشان افزایش خواهد یافت و آنهایی که ۵ سال بیشتر از ۳۰ سال بیمه پرداخت کرده‌اند این انصاف و عدالت را با توجه به سابقه کار بیشترشان، محقق می‌کند و بر این اساس حداقل دریافتی‌شان آنها هم ۳ میلیون تومان شد.

 

جامعه ایثارگری هم تا پایان دولت، مطالبات خودش را دریافت خواهد کرد

وی عنوان کرد: براساس مصوبه دولت و تاکید رییس جمهور، جامعه ایثارگری هم تا پایان دولت، مطالبات خودش را دریافت خواهد کرد و یک کارگروه کارشناسی با ریاست سازمان برنامه و بودجه و بنیاد شهید و ستادکل نیروهای مسلح تشکیل شد.

 

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره درخواست وام ۵۰ میلیون دلاری ایران از بانک جهانی گفت: ما  حق خود می دانیم که از همه نهادهای بین المللی که حق عضویت آنها را پرداخت کرده و حضور داشته‌ایم در شرایط نیاز درخواست وام کنیم؛ وزارت بهداشت تصویب کرد که ۵۰ میلیون دلار وام از بانک جهانی دریافت کنیم که این مبلغ  از سوی بانک جهانی به سازمان جهانی بهداشت پرداخت شود  و این سازمان اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را خریداری و برای ما ارسال کند؛ اقدامات نهایی از جنبه تشریفات اداری آن نهایی شده و اقدامات اجرایی آن باقی مانده است.

 

وی با بیان اینکه درخواست پنج میلیارد دلار وام از این صندوق داشته ایم، گفت: بانک مرکزی پیگیری‌های لازم را انجام داده است، گزارش‌های کارشناسی در این باره به مقامات صندوق ارائه شده و پیش از این رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که منتظر طرح موضوع در هیئت مدیره صندوق هستیم.

 

ربیعی با اشاره به اینکه تعلل بیش از این توسط مدیریت صندوق توجیه ندارد، گفت: به نظر می‌رسد آمریکا در این زمینه نقش آفرینی می‌کند. اما اهمیت مبارزه با کرونا به اندازه‌ای است که هرگونه کارشکنی مدیریت صندوق و آمریکا در حقیقت یک عمل آشکار غیرانسانی محسوب می‌شود.

 

 سخنگوی دولت با بیان اینکه این وام را برای اقلام دارویی درمانی نیاز داریم، گفت: فشار آمریکا نوع جنایت علیه بشریت هم است و امیدوار هستیم صندوق بین‌المللی پول شائبه برخورد سیاسی با این مسئله انسان دوستانه را از بین برده و هرچه سریعتر مراحل پرداخت آن را فراهم کند.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره شرایط و زمان پرداخت ودیعه مسکن به مستاجران هم گفت: اصل این موضوع در ستاد ملی کرونا مورد تفاهم قرار گرفت؛ منتهی اینکه منابع بانکی آن به چه صورت و با چه درصدی و با چه نرخی به متقاضیان پرداخت شود، در حال بررسی است.  اصل بر این است که به مستاجران پولی پرداخت شود تا به صاحب‌خانه داده شود و قسط آن را ماهانه دریافت کنند.

 

ربیعی با بیان اینکه بانک مرکزی در حال بررسی ابعاد این تصمیم است که این ودیعه فشاری به نقدینگی در جامعه نیاورد، گفت: تصمیم نهایی نیاز به بررسی‌های بانک مرکزی دارد که بدون افزایش نقدینگی در جامعه منابع این ودیعه تامین شود. امیدواریم زودتر به نتیجه برسند تا در این شرایط فعلی به داد مستاجران برسیم.

 

وی درباره همفکری دولت و مجلس تامین و تخصیص ارز کالاهای اساسی گفت:‌ وزیران اقتصادی بنا به دعوت به مجلس می‌روند، اما تامین ارز وظیفه دولت است.

 

سخنگوی دولت با اشاره به تمهیدات دولت در زمینه تامین ارز کالاهای اساسی گفت:  دولت ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در سال ۹۹ پیش بینی کرده است که باید تامین شود؛ در حقیقت اولویت نخست بانک مرکزی تامین ارز و اختصاص آن به کالاهای اساسی است.

 

وی گفت: روز گذشته در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران قوا تشکیل شد، روسای کمییسون‌ها اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رییس جمهوری مسئولیت دارند در ستاد هماهنگی  جلسات مشترکی را تشکیل دهند که نمایندگان قوای دیگر هم حضور دارند که طرح‌های دولت در این زمینه ارائه می‌شود و اگر نقطه نظراتی دارند می‌توانند آن را ارائه کنند.

 

ربیعی درباره انتشار اخباری مبنی بر تشکیل کمیته هماهنگی دولت و قوا به ریاست معاون اول رییس جمهوری گفت: رهبری انقلاب شیوه ای گفتمانی و بیانی، تعامل مجلس و دولت را تبیین کردند که گلایه ما نیز از الفاظی بود که در مجلس به کار برده شد که البته محدود بود و آن نوع قضاوت‌ها وجدان جمعی مجلس نبود و امیدوارم پس از این شاهد این برخوردها نباشیم، زیرا باعث تفسیرهای متفاوتی هم شد.

 

سخنگوی دولت افزود:‌ یک ستاد اقتصاد مقاومتی وجود دارد که مسئولیت آن با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری است و نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند؛ از طرفی یک ستاد مبارزه با فساد هم وجود دارد که نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند و به طوری طبیعی جلسات آن تشکیل می‌شود.

 

وی بیان کرد: برای اینکه دولت روابط خود با قوا را چگونه تنظیم کند و چگونه هم افزایی ایجاد شود، کمیته‌هایی تشکیل می‌شود و وزارتخانه‌های مختلف لوایح پیشنهادی مورد نیاز را در آن کمیته‌ها جمع آوری می‌کنند و اولویت‌ها مشخص می‌شود.

 

ربیعی افزود: این که کارویژه و کمیته خاصی میان مجلس و دولت تشکیل شده باشد؛ تاکنون موردی نشنیدم، اما اینکه چگونه کار مشترک صورت بگیرد به طور طبیعی آقای جهانگیری جلسات مورد نظر را برگزار می‌کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------