آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

شرایط مردم در زمان جنگ بهتر از امروز بود



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,نجفقلی ‌حبیبی

 

نجفقلی ‌حبیبی گفت: ایران در سال‌های جنگ ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت که دقیقا نیمی از آن منبع مالی صرف امور مربوط به جنگ می‌شد و برای اداره کشور فقط ۳ میلیارد دلار می‌ماند، اما با این حال شرایط مردم بهتر از امروز بود.

 

 این روزها بحث پیرامون بازگشت سیستم مدیریتی کشور به «نظام پارلمانی» به عنوان یک نقشه‌راه‌ برای عبور از بحران‌های فعلی توسط برخی از تحلیلگران سیاسی مطرح می‌شود. البته دسته‌ای هم برای اجرای این امر، پررنگ شدن نقش احزاب را ضروری می‌دانند و معتقدند بدون نقش‌آفرینی احزاب، نظام پارلمانی نمی‌تواند چاره کار باشد.

 

نجفقلی ‌حبیبی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در این‌باره اظهار داشت: در حالی این روزها برخی از بازگشت سیستم مدیریتی کشور به نظام پارلمانی حرف می‌زنند که من به شدت با این تغییر مخالفم. چون مردم وقتی به رئیس‌جموری رای می‌دهند،‌ این حق رئیس دولت است که اختیاردار مستقیم شرایط باشد و اینکه تصمیم به بازگرداندن پُست نخست‌وزیری گرفته شود، با اینکه اشکال مهمی پیش نمی‌آورد، کاری هم نیست که مشکلی از مشکلات را حل کند. به نظر من نمایندگان کمافی‌السابق به وزیران رای بدهند و رئیس‌جمهوری مسئولیت مستقیم دولت را به عهده بگیرد.

 

نماینده ادوار مجلس در ادامه سخنانش گفت: نظام پارلمانی در صورتی می‌تواند منشاء‌ خیر باشد که بنشینیم و ببینیم قرار است چه اختیارهایی به نخست‌وزیر بدهیم؟‌ بازهم تاکید می‌کنم به دلیل اینکه رئیس دولت مستقیما با رای‌ مردم روی کار آمده است، باید اختیاردار اصلی امور باشد.

 

او همچنین تصریح کرد: البته نمی‌توان فراموش کرد که در سال‌های سخت جنگ دولت توسط نخست‌وزیر اداره می‌شد و با همه بدبختی‌ها مردم از آرامشی نسبی برخوردار بودند. در آن سال‌هایی که با عراق رویارویی مسقیم داشتیم، در کشور اسلحه وجود نداشت و حتی گندم موجود به قدری نبود که نیازمان را برطرف کند. اساسا ایران در آن سال‌ها ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت که دقیقا نیمی از آن منبع مالی صرف امور مربوط به جنگ می‌شد و برای اداره کشور فقط ۳ میلیارد دلار می‌ماند، اما با این حال شرایط مردم بهتر از امروز بود.

 

وی همچنین توضیح داد: بسیاری از کسانی که الان خانه‌دار هستند، در دهه شصت از دولت زمین گرفتند و به ساخت خانه اقدام کردند. دولت حتی در آن شرایط که درآمد ملی کشور پایین بود و جنگ منابع‌مان را هدر می‌داد، به خانوار اقلامی چون فرش و یخچال می‌داد تا مردم از کاستی‌ها رنج نبرند. اما الان برخی از کاستی‌ها، سوءمدیریت‌ها و حتی متاسفانه دست درازی به بیت‌المال باعث شده تا مردم روز به روز فقیرتر شوند و امیدشان به آینده را به کل از دست بدهند.

 

نجفقلی ‌حبیبی در پایان گفت: دوگانه نظام پارلمانی یا ریاستی، در شرایط کنونی کشور در اولویت چندم اهمیت قرار دارد. مساله مهم چیزی جز این نیست که همه باید در کنار هم تلاشی مُجدانه و البته صادقانه داشته باشیم تا انشاءالله بتوانیم از این بزنگاه سخت به سلامت عبور کنیم.

 

 اعتمادآنلاین 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------