آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

هدف از مذاکره با آمریکا، بازسازی اقتصاد ایران



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,محسن امین‌زاده

 

 معاون وزیر امور خارجه دولت اصلاحات پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا را بهترین فرصت برای مذاکره با این کشور دانست و گفت: در روابط بین‌المللی نه دشمن ابدی وجود دارد و نه دوست ابدی و این شرایط حال است که معین می‌کند که چه سیاستی برای برون‌رفت از بحران و ارتقای منزلت بین‌المللی کشور باید اتخاذ شود. مذاکره با آمریکا برای پذیرش ادعاها و خواسته‌های آمریکا نیست بلکه برای تأمین امنیت ملی و منافع ملی ایران ضروری و بسیار مؤثر است. دولت مقتدر، مقتدرانه مذاکره می‌کند و مقتدرانه امتیاز می‌گیرد؛ حتی در مذاکره با دولت مخالف یا دشمن خود.

 

محسن امین‌زاده در مورد انتخابات آمریکا گفته «شکست ترامپ برای ایران یک فرصت بزرگ است. این به‌معنای آسان‌بودن مذاکره و مصالحه با دولت بایدن نیست. به‌معنای نادیده‌گرفتن مقاصد دولت آمریکا نیست. به‌معنای بی‌توجهی به تأثیرپذیری شدید آمریکا از اسرائیل نیست.

 

به رغم همه این دشواری‌ها، شکست ترامپ موقعیت و منزلتی برای ایران ایجاد کرده که می‌تواند سرافراز به مذاکره با دولت جدید آمریکا بنشیند و از بحران بین‌المللی خارج شود و مسیر خردمندانه دیپلماسی مقتدرانه برای دستیابی به مصالح و منافع خود را دنبال کند.

 

فرصتی که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه ملی در ایران و بازسازی اقتصاد در حال سقوط کشور باشد». امین‌زاده در رابطه با مسئله برجام و ضرورت توجه به دستاوردهای آن نیز گفت: «برجام پیروزی بزرگ ایران در دیپلماسی چندجانبه و بهترین راهکار برای عبور از معضلی بود که با ماجراجویی دولت احمدی‌نژاد به ایران تحمیل شده است. هرچه تحریم به ایران تحمیل شده است ناشی از عملکرد آن دولت و کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحویل پرونده به دولت آمریکا بوده است. کار بزرگ ظریف خارج‌کردن پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت و از اختیار دولت آمریکا بود. اگر در آن دولت مدیریت صحیح دیپلماسی وجود داشت، نه ایران تحریم می‌شد، نه نیاز به برجامی بود که خروج آمریکا آن را شدیدا دچار اختلال کند. اگر ایران مذاکرات خود را با جامعه جهانی ادامه می‌داد، ایران تحریم نمی‌شد و وضعیت صنایع هسته‌ای کشور هم در همین حدی که امروز وجود دارد، باقی می‌ماند».

 

معاون وزیر امور خارجه دولت اصلاحات پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا را بهترین فرصت برای مذاکره با این کشور دانست و گفت:

 

در روابط بین‌المللی نه دشمن ابدی وجود دارد و نه دوست ابدی و این شرایط حال است که معین می‌کند که چه سیاستی برای برون‌رفت از بحران و ارتقای منزلت بین‌المللی کشور باید اتخاذ شود. مذاکره با آمریکا برای پذیرش ادعاها و خواسته‌های آمریکا نیست بلکه برای تأمین امنیت ملی و منافع ملی ایران ضروری و بسیار مؤثر است. دولت مقتدر، مقتدرانه مذاکره می‌کند و مقتدرانه امتیاز می‌گیرد؛ حتی در مذاکره با دولت مخالف یا دشمن خود.

 

ایران می‌تواند با توجه و درک تاریخی اختلافاتش با آمریکا و توجه به مقاصد و ترفندهای آمریکا، برای مصالح امروز کشور تنش‌های خود را با آمریکا کاهش دهد. دولت چین از طریق دیپلماسی فرصت‌های بسیار باارزشی برای توسعه ملی کشور فقیر خود فراهم کرد و کشورش را به موقعیت بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان ارتقا داد. ایران نیز می‌تواند با چشم‌انداز موقعیت و منزلت و اقتدار اقتصادی شایسته ملت ایران به توسعه ملی مقتدرانه بیندیشد و با دیپلماسی این موقعیت را برای کشور ایجاد کند. ایران باید در جهت دستیابی به توسعه اقتصادی و خارج‌شدن از وضع کنونی، با قدرت دیپلماسی به تعامل با جهانیان روی بیاورد و به نتیجه مطلوب برسد. 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه قطع‌نامه598 جزء مظاهر دیپلماسی است، یادآوری کرد: وظیفه نظامیان آمادگی مقتدرانه و مواجهه مقتدرانه نظامی با دشمن در وضعیت ضروری است. متقابلا وظیفه دیپلماسی، مذاکره مقتدرانه و کسب حداکثر امتیازات در جهت منافع ملی و امنیت ملی بدون جنگ است و در واقع دیپلماسی بدل‌کردن قدرت ملی به ابزار مذاکره برای کسب فرصت‌های ملی و قدرت ملی بیشتر است.

 

امین‌زاده در پایان این نشست مسائل مربوط به انتخابات1400 را نیز یادآوری کرد و با تأکید بر ضرورت توجه به سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایران گفت: «باید بپذیریم که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به نحوی است که مردم نه به اصلاح‌طلبان خوشبین هستند و نه به اصولگرایان اعتماد دارند. کشاندن انتخابات به این وضعیت نیز چیزی از مسئولیت‌های بزرگ اصلاح‌طلبان نسبت به سرنوشت کشور و ملت ایران نمی‌کاهد. اصلاح‌طلبان باید همواره و تحت بیشترین فشارها نیز به راهکاری‌های خروج کشور از بحران و حرکت به‌سوی اقتدار ملی و توسعه ملی بیندیشند و چه در حاکمیت حضور داشته باشند و چه نه ‌باید برای سرافرازی ایران و ایرانیان تلاش کرده و توان خود را برای تدبیر امور و اصلاح اشتباهات و انحرافات در مسیر سربلندی ایران و ملت ایران به کار گیرند».

 

 شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------