آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

شرط پایان زودهنگام جنگ اقتصادی



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,حسن روحانی
با گذشت حدود یک هفته از احضار آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات به دادسرا به‌دلیل آنچه استنکاف از اجرای مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی توصیف شد، روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری از عملکرد وزیرش دفاع کرد و گفت اگر می‌خواهید احضار و محاکمه کنید من را احضار و محاکمه کنید.

به گزارش دنیای‌اقتصاد؛اشاره رئیس‌جمهوری به احضار محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات دولت یازدهم بود که روز اول بهمن‌ماه به‌دلیل آن‌چه عدم اجرای چند مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی عنوان شد، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد و پس از استماع و اخذ پاسخ، بازپرس دستور آزادی وی را با قرار التزام صادر کرد. براساس گزارش‌ها عدم اجرای دستور فیلترینگ اینستاگرام، شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از وی، عدم اجرای مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی از جمله مصوبه سال ۹۱ شورا در مورد انسداد فیلترشکن‌ها و VPN‌ها و همچنین مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی ظاهرا از دلایل احضار آذری‌جهرمی بوده است.

 

به همین دلیل روز گذشته حسن روحانی درجلسه هیات دولت ضمن تشکر از وزیر ارتباطات گفت: وزیر جوان ارتباطات ما و وزیر سابق کار بزرگی کردند. پهنای باند کار عظیم و افتخاری برای کشور است. نمی‌توانند کسی را برای پهنای باند محاکمه کنند.

 

این دستور من بوده و اگر می‌خواهید محاکمه کنید من را محاکمه کنید. پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب‌و‌کار الکترونیک، یعنی از ثبت سفارش گرفته تا بانک مرکزی و گمرک و ورود کالا به انبارها همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد و کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه اینکه وزیر من را احضار کنید. به گزارش «ایسنا» روحانی با تاکید بر اینکه همه وزرای ما در حال تلاش هستند عنوان کرد: فضای مجازی برای مردم شغل و کار درست کرده است، آموزش درست کرده و دبستان و دبیرستان و معلم و شاگرد را به هم متصل کرده است.

 

البته مشکلاتی هم دارد، هیچ کسی منکر این نیست. خب حالا اگر وزیر راه ما آمده جاده و اتوبان درست کرده و در این جاده تصادف می‌شود آیا باید وزیر راه را بگیرند، مثلا بگویند چون جاده و اتوبان را بزرگ درست کردید ماشین‌ها با سرعت آمدند و تصادف کردند. آقای وزیر پاسخگو باش؟ نه آقا آن متخلف را باید بگیرید. پلیس باید مراقبت کند. آیا می‌توان وظیفه پلیس و دوربین را به گردن وزیر راه انداخت. رئیس‌جمهور ادامه داد: هر کسی وظیفه‌ و مسوولیتی دارد. جاده و اتوبان باید باشد. اتومبیل هم باید باشد. نمی‌شود اتومبیل را جمع کنیم و بگوییم وقتی اسب و قاطر و الاغ هست چرا ماشین بیاوریم که تصادف شود.

 

بله اینها خطرش کمتر است اما بهره‌وری‌اش هم کمتر است. ما وقتی ماشین و ریل و هواپیما و فرودگاه می‌آوریم، ممکن است تصادف و تخلف هم صورت بگیرد. باید جلوی تخلف را بگیریم و فرهنگ‌سازی کنیم. رئیس‌جمهور همچنین گفت: در فضای مجازی هم درست مانند فضای حقیقی بعضی‌ها تخلف، سوءاستفاده و دزدی می‌کنند. بعضی‌ها ایمان جوان‌ها را هدف گرفتند. ما باید مراقبت کنیم. همانطور که رها کردن نادرست است بستن هم نادرست است. این موضوع راه دارد و برای آن مراقبت وجود دارد.

 

اگر فضای مجازی نبود ما چطور بیماران کرونا را کنترل می‌کردیم. با همین اپلیکیشن‌ها این کار را انجام دادیم. فضای مجازی امروز به ما در بخش‌های مختلف و در سلامت و آموزش مردم کمک کرده، البته باید مراقبت‌ها را هم انجام دهیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به امکاناتی که فضای مجازی ایجاد کرده است، اظهار کرد: در این دوران کرونا، فضای مجازی به فضای تنفس برای مردم تبدیل شده است. در این ماه‌ها که ناچار بودیم به مردم بگوییم در خانه بمانید و کسب‌و‌کارهای خود را تعطیل کنید و به بچه‌ها گفته‌ایم به مدرسه و دانشگاه نروید. اگر این فضای مجازی نبود مردم چه کار می‌کردند یا دانشجویان و دانش‌آموزان چگونه درس می‌خواندند و مردم در این شرایط سخت، چگونه سرگرم می‌شدند.

 

روحانی در ادامه تصریح کرد: از تمام قوا، نیروهای مسلح، مردم و آنهایی که با دولت خوب نیستند و با دولت در رقابتند یا با دولت قهرند خواهش می‌کنم که در این شش ماه بگذارید ما کار کنیم. وزیر ما وقت ندارد که بین سه قوه راه برود. از یک طرف در قوه مجریه کار کند. از یک طرف به کمیسیون‌های مجلس برود و از طرفی به قوه قضائیه احضار شود. کسانی که مسوولیت اجرایی دارند. باید به کارشان برسند و بگذارید کارهای نیمه تمام را انجام بدهیم و به سرانجام برسانیم.

 

واکنش قوه‌قضائیه به اظهارات روحانی

البته دیروز سخنگوی قوه‌قضائیه به این اظهارات رئیس‌جمهور درباره احضار وزیر ارتباطات واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از قوه‌قضائیه، غلامحسین اسماعیلی تصریح کرد: آنچه مطرح شد این بود که تشکیل این پرونده و احضار وزیر ارتباطات ناظر بر پهنای باند شبکه‌های اجتماعی است در حالی که باز هم آدرس غلط به مردم داده شد و موضوع، پهنای باند نیست.

 

او با تاکید بر اینکه قوه‌قضائیه نه تنها با توسعه و پهنای باند مخالف نیست؛ بلکه با توسعه پهنای باند به‌ویژه برای پیام‌رسان‌های داخلی موافق است و جزو مطالبات مردم است، اظهار کرد: قوه‌قضائیه نه تنها با رونق کسب‌و‌کار در فضای مجازی مشکلی ندارد؛ بلکه همانگونه که قوه‌قضائیه از رونق تولید و کسب‌و‌کار در فضای حقیقی حمایت می‌کند، از رونق کسب‌و‌کارهای الکترونیکی در فضای مجازی هم حمایت می‌نماید. سخنگوی قوه‌قضائیه تاکید کرد: نمی‌شود که ماموریت و مسوولیتی برای افراد در مصوبات و مقررات تعیین شده باشد و در برابر کوتاهی‌های خود پاسخگو نباشند. اسماعیلی افزود: دولتی‌ها اگر قصد پاسخگویی دارند خوب است در ارتباط با کاهش ارزش پول ملی، وضعیت معیشت مردم، کنترل بازار و مرغ و تخم‌مرغ به مردم توضیح دهند که چرا وضعیت این‌گونه است.

 

فقط نواقص را به مردم نگوییم

همچنین حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش در جلسه هیات دولت با بیان اینکه خواهش می‌کنم در این مقطع همه دست به دست هم بدهیم، اظهار کرد: هم خدمات را به مردم بگوییم و هم نواقص را. هر چه اختلاف و دعوا داشته باشیم یا روبه‌روی هم باشیم و با حیثیت هم بازی و یکدیگر را تضعیف کنیم تحریم ادامه پیدا می‌کند. درست است که من می‌گویم توپ در زمین واشنگتن است اما توپ برجام در زمین واشنگتن است و در کلیت مساله ما خودمان باید کار انجام بدهیم. اگر ما متحد باشیم، یک‌صدا و یکپارچه باشیم، به‌طور قطع و حتم این زمانی را که می‌خواهیم به پایان جنگ اقتصادی برسیم کوتاه و کوتاه‌تر می‌کند و برای مردم هم شرایط بهتری را فراهم می‌کند.

 

نگرانی برای حامیان دولت

روحانی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه به هر حال مشکلاتی هم وجود دارد و مشکلات را باید با هم حل کنیم، گفت: قرار نیست یک عده مشکل را حل کنند و یک عده آن کنار بنشینند چرتکه بیندازند یا اینکه بدتر به نفع دشمن هورا بکشند، چنین چیزی که نمی‌شود. این کشور برای همه ماست و همه با هم باید کار کنیم و همه در سرنوشت این کشور شریکیم. اگر چیزی گران یا ارزان شود برای همه است.

 

بالا رفتن ارزش پول ملی، تولید، حرکت و پیشرفت زیرساخت‌ها برای همه است. دولت در تمام این سه سال در وسط جنگ اقتصادی تحمیلی بوده، هر کسی حق دارد به دولت انتقاد کند، اما هیچ کدام از کسانی که انتقاد می‌کنند و آزاد هستند و ما هم استقبال می‌کنیم این جمله را که اولش لازم است بگویند نمی‌گویند که در جنگ تحمیلی اقتصادی که دولت تلاش می‌کند ضمن تشکر این پنج تا انتقاد را هم از دولت می‌کنیم.

 

اگر با این شروع و تمام شود و راه حل و پیشنهاد هم باشد که فبها. وی همچنین تاکید کرد: انتقاد که سر جای خود خیلی هم خوب و درست است، اما گاهی اوقات روح مردم آزار می‌بیند که می‌بینند در این کشور آنهایی که نسبت به دولت با لحن نادرست صحبت می‌کنند هم در رسانه‌ها برایشان آزادی بیان ملحوظ می‌شود و مصونیت هم دارند و مهر مصونیت پای حرف آنها زده می‌شود و حتی گاهی پشت پرده تشویق‌شان هم می‌کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------