تحریک قم و مشهد علیه دولت



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,مخالفان دولت

 

 با نزديك‌تر شدن به انتخابات، فضاي سياسي تندتر شده است. در همين فضا مخالفان دولت و حسن روحاني كه براي رسيدن به پاستور تلاش‌‌ مي‌كنند، هر روز ادبيات تندتري را نسبت به حسن روحاني و وزراي كابينه به كار‌‌ مي‌گيرند. البته تنها به همين هم بسنده نمي‌كنند و براي مخالفت با دولت تدارك حقوقي هم ديده‌‌‌اند. برخي معتقد هستند كه اين اقدامات هماهنگ احتمالا بخشي از يك طرح تخريبي بزرگ‌تر باشد.

 

  روز گذشته در شهر مشهد همایشی تحت عنوان «طرح ملی شکایت از رئیس جمهور» برگزار شد که نصراله پژمانفر عضو جبهه پایداری در آن حضور داشت و هدف از آن جمع‌آوری امضا برای شکایت از ‌‌‌رئیس جمهور است. این در حالی است که 10روز پیش نیز همایشی با همین عنوان در مسجد سلمان فارسی قم و با حضور یک عضو دیگر جبهه پایداری برگزار شد. 

 

به نوشته رسانه‌‌های مخالف دولت، در مراسم قم که با سخنرانی برخی از چهره‌های سیاسی از جمله قاضی‌زاده نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تبیین ضرورت و فواید شکایت از رئیس جمهور به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. محورهای اصلی این شکایت، «ضربه جدّی به اشتغال، تولید و معیشت مردم»، «افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها و قیمت مسکن»، «مدیریت ضعیف ارز دولتی، افزایش تعمّدی نرخ ارز و بی‌ارزش کردن پول ملی»، «خیانت به اعتماد مردم با کشاندن به بورس و کاهش دستوری ارزش سهام» و «اصرار بر واردات واکسن‌های مشکوک خارجی» عنوان شده است.

 

در این همایش عنوان شد كه  تاکنون بیش از 170هزار نفر از مردم سراسر کشور این شکوائیه را برای پیگیری در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و ارجاع آن به قوه قضائیه امضا کرده‌اند. ديروز محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای ‌‌اصول‌گرا با اشاره به حضور عضو جبهه پایداری در این همایش نوشت: «فتنه جدید در راه است.» مهاجری در اینستاگرام خود نوشت:«از این بازی(شکایت از ‌‌‌رئیس جمهور) بوی فتنه می‌آید. شکایت از ‌‌‌رئیس جمهور بهانه است، آشوب جدید نشانه است. اگر حوادث دی ماه ۹۶ مشهد را سازمان‌های امنیتی درست بررسی‌‌ می‌کردند و گزارش آن را به اطلاع مردم‌‌ می‌رساندند خیلی از قضایا تمام‌‌ می‌شد. آقای پژمانفر عضو جبهه پایداری که تشکیلاتش در دی ۹۶ مظنون به راه‌‌‌اندازی ناآرامی‌‌ها بود، برای جلوگیری از فتنه جدید بازخواست‌‌ می‌شود؟»

 

اکنون به نظر‌‌ می‌رسد که مخالفان حسن روحانی یک بار دیگر تلاش کرده‌‌‌اند تا دولتی را که درآخرین ماه‌های خود به سر‌‌ می‌برد، با چالش تازه‌ای مواجه کنند و آن هم تحریک افکار عمومی از دوشهر مقدس است. به نظر‌‌ می‌رسد که مخالفان دولت این بار شهر قم را نیز‌‌ می‌خواهند به شهر مقدس مشهد اضافه کنند و تحرکات خود را ابعادی مذهبی دهند. در دي ماه سال 96 موجي از شورش‌‌هاي كور در كشور به راه افتاد كه برخي تحليل‌گران‌‌ مي‌گويند شروع آن بر عهده مخالفان دولت بوده است.

 

آنان معتقد هستند مخالفان دولت به‌ويژه در شهر مشهد مردم را بسيج كرده بودند تا عليه حسن روحاني به خيابان بيايند و شعار دهند، ولي خيلي زود اين آتش كشور را فراگرفت و درگيري‌‌هاي بسياري در شهرهاي مختلف رخ داد. مردم نسبت به وضعيت معيشتي معترض شدند و شعارهاي تندي را عليه چهره‌‌هاي مختلف سر دادند. حالا گفته‌‌ مي‌شود كه اين مخالفت‌‌ها و طرح شكايت‌‌ها از روحاني در همان راستا هست و‌‌ مي‌تواند شروع يك حركت جديد باشد. چندي پيش نيز يك روحاني در صدا و سيما به حسن روحاني رئيس جمهوري توهين كرد كه در نتيجه آن رئيس صدا و سيما مجبور شد از دولت عذرخواهي كند. 

 

غلامعلي رجایی فعال سياسي در مورد اهداف این گروه‌های تندرو به ايرنا گفت: «به نظر من می‌خواهند روحانی را با بدرقه بدی مواجه کنند و رئیس‌جمهور را عصبانی کنند. روحانی هم عصبانی بشوند ممکن است حرف‌هایی بزنند که دوباره همین جریانات به بهانه همین حرف‌ها حملات به دولت را افزایش دهند. به عنوان مثال حرف‌هایی که روحانی در مورد بودجه زد نشان داد که اگر بخواهد وارد زمین بیان واقعیت‌ها شود دست روحانی پر است.»

 

وی با اشاره به سابقه رفتارهای توهین‌آمیز و برهم زدن تجمعات و نشست‌ها از سوی گروه‌های تندرو گفت: «همین تندروها رابطه ما را با عربستان خراب کردند که هنوز هم این رابطه به زمان قبل از حمله به سفارت عربستان برنگشته است.

 

اگر این افراد تبعات رفتارهای خود را می‌دیدند و با آن‌ها برخوردهای قانونی انجام می‌شد، قطعا نمی‌توانستند گسترش پیدا کنند. جای تاسف ‌‌‌این‌که چرا صداوسیما تریبون در اختیار این افراد قرار می‌دهد. صداوسیما باید خانه تکانی اساسی انجام دهد و ‌‌‌این‌که آقای علی عسگری عذرخواهی کند کافی نیست. علی عسگری باید شبکه‌هایی را که از این افراد دعوت می‌کنند مدیریت و سازماندهی کند. این اتفاق بی‌سابقه بود که از تریبون صداوسیما که با پول مردم اداره می‌شود به شخص دوم نظام و نماینده مردم توهین شود.»

 

همدلی 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------