آخرین اخبار سیاسی

جعفرزاده,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

جعفرزاده: نفت را به‌ قیمتی می‌فروشیم که انگار مال‌دزدی را به حراج گذاشته ایم/وقتی روسیه تا ۶۰ دلار معاف است ما چطور می توانیم زیر این قیمت بفروشیم؟

جعفرزاده ایمن‌آبادی از قیمت پایین فروش نفت ایران انتقاد کرد و گفت: وقتی روسیه تا ۶۰ دلار معاف است، ما چگونه می‌توانیم زیر قیمت ۶۰ دلار او…

زیباکلام: مشکلات با رفراندوم حل نمی‌شود



اخبار,اخبارسیاسی,زیباکلام


اخبار سیاسی  -  زیباکلام: مشکلات با رفراندوم حل نمی‌شود

 استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره پیشنهاد رئیس‌جمهوری برای برگزاری همه‌پرسی در مسائل مهم کشور اظهار کرد: مشکلات کشور با برگزاری رفراندوم حل نمی‌شود و مسلم است که اقلیت ۸ درصدی نمی‌خواهد سیاست دولت روحانی را بپذیرد.

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با آنا، درباره موضوع همه‌پرسی در مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که روز گذشته رئیس‌جمهوری در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران مطرح کرد، گفت: برگزاری رفراندوم در قانون اساسی کشور پیش‌بینی شده است و بر این اساس در شرایطی که مسائل مهم مطرح می‌شود می‌توان این مسائل را از طریق همه‌پرسی نظرخواهی کرد تا از طریق نظر جمهور مردم پرسیده شود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: نه تنها در نظام ما بلکه در نظام‌های دیگر جهانی نیز رفراندوم وجود دارد؛ به عنوان مثال، برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره مسئله عضویت در این اتحادیه که مسئله مهمی بود از طریق برگزاری رفراندوم تصمیم‌گیری کردند یا در اسکاتلند برای جدایی این کشور از انگلستان با برگزاری همه‌پرسی تصمیم‌گیری شد.

وی با بیان اینکه "مشکل کشور با برگزاری رفراندوم حل نمی‌شود"، تصریح کرد: مشکلات ما محدود به یک یا چند موضوع خاص نیست؛ بلکه یکسری سیاست‌ها در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در هشت سال مدیریت اصولگرایان و در فاصله سال 84 تا 92 در کشور ایجاد شد که این سیاست‌ها، سیاست‌های نادرست و ناپخته‌ای بوده و مشکلات و معضلات زیادی را برای کشور به همراه داشته است.

زیباکلام به برخی سیاست‌های دولت قبل اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال در بحث سیاست هسته‌ای در دوره هشت ساله گذشته، سیاست درستی اجرا نشد یا در موضوع پرداخت یارانه به صورت فله‌ای یا سیاست تعارض با برخی کشورهای دنیا نظیر آمریکا، اروپا، کانادا، استرالیا و قطع رابطه با کشورهای مهم دنیا اقدام ناپخته‌ای بود.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه با بیان اینکه "مردم با اطلاع از سیاست اصولگرایان در 24 خرداد 92، مخالفت خود را با سیاست‌های دولت قبلی به نمایش گذاشتند"، یادآور شد: از مجموع 36 میلیون آرای انتخابات 92، تنها چهار میلیون نفر به آقای سعید جلیلی که نمایندگی تداوم سیاست‌های افراطی اصولگرایان را بر عهده داشت، رأی دادند و 19 میلیون نفر به حسن روحانی که با سیاست اعتدال و امید وارد رقابت انتخاباتی شده بود، رأی دادند.

زیباکلام، با بیان اینکه "یکی از تعریف‌های مردم‌سالاری این است که اگر اکثریت مردم مخالفت خودشان را با سیاستی اعلام کردند دیگر آن سیاست ادامه نیابد"، تصریح کرد: در هر کشوری که مردم‌سالاری حاکم است زمانی‌که انتخابات برگزار می‌شود و یک حزب در آن انتخابات پیروز می‌شود، طبیعتا سیاست‌های حزب قبلی ادامه نمی‌یابد و این اراده دولت و کابینه جدید است که درخصوص مسائل کشور تصمیم‌گیری می‌کند؛ اما متأسفانه در جامعه ما ساختار قدرت به گونه‌ای‌ست که انتخابات برگزار می‌شود؛ اما تغییری حاصل نمی‌شود.

این استاد دانشگاه، اضافه کرد: در 24 خرداد 92، حدود 19 میلیون نفر از مردم که 40 درصد از رأی‌دهندگان را تشکیل می‌دادند با رأی خود اعلام کردند که با سیاست‌های دولت قبل موافق نیستند، اما همچنان می‌بینیم که آن سیاست‌ها همچنان توسط اقلیتی که هشت درصد رأی آورده است، اجرا می‌شود.

وی با بیان این مطلب افزود: به عنوان نمونه یارانه‌ها به‌‌ همان صورت قبل پرداخت می‌شود، همچنان در ایجاد تعامل با دنیا مشکل داریم، در کنار گذاشتن سیاست نادرست هسته‌ای دولت قبل توسط دولت یازدهم سنگ‌اندازی می‌شود و همچنان حصر و حبس‌ها باقی است.

زیباکلام ادامه داد: همچنان بعد از گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت جدید، صحبت کردن و نوشتن درخصوص مسائل مهم کشور از سوی 8 درصدی‌ها به عنوان خط قرمز تلقی می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه، مشکلی که روحانی و دولت آن با آن‌ها مواجه است، تداوم سیاست‌های غلط دولت گذشته از سوی اقلیت 8 درصدی است.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی از این سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی را در وزارت علوم دیدیم به نحوی که روحانی می‌خواست بر اساس سیاست‌های خود وزیری را به مجلس معرفی کند که سیاست امنیتی را از دانشگاه‌ها برچیند و ممنوع کردن دانشجویان از تحصیل با تهدید کمیته انضباطی را از سر راه دانشجویان بردارد؛ اما 8 درصدی‌ها می‌گفتند که وزیر پیشنهادی به فتنه نزدیک است و به او رأی نمی‌دهند.

زیباکلام با طرح این پرسش که "از 8 درصدی‌ها باید پرسید که اگر مردم‌سالاری را قبول دارید، مگر مردم خواستار تغییر سیاست‌های دولت قبل نبودند که به روحانی رأی دادند"، گفت: مشکلات پیش روی دولت روحانی به نظر بنده، آنقدر متعدد است که نمی‌توان برای تک تک آنها همه‌پرسی برگزار کرد؛ به عنوان مثال، ایشان هم باید از مردم بخواهد که نظرشان را در مورد تداوم مدیریت هسته‌ای قبل اعلام کنند، هم اینکه آیا سیاست خارجی که با کشورهای دنیا سر جنگ داشته باشد را ادامه بدهیم یا دست دوستی و همراهی به سوی مردم دنیا دراز کنیم؟ و مواردی از این دست.

وی افزود: روحانی در همه این زمینه‌ها چگونه می‌خواهد همه‌پرسی انجام دهد؟ آیا می‌خواهد برای همه موارد پیش رو رفراندوم برگزار کند؟ این امر قطعا شدنی نیست.

زیباکلام ادامه داد: به نظر من، راهکار این است که رئیس جمهوری با مراجعه به افکارعمومی و نظرسنجی از نخبگان، این مسئله را مطرح کند که آیا مخالفان دولت نتایج انتخابات سال 92 را قبول دارند یا خیر؛ که پاسخ آن بله یا خیر است.

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر این افراد، منتخب انتخابات 92 را قبول دارند، طبیعتا نمی‌شود سیاست‌های دولت قبل نیز در این دولت ادامه یابد؛ البته کاری که اکنون برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهند دقیقا همین طور است که می‌خواهند سیاست‌های غلط و نابخردانه سال 84 تا 92 ادامه یابد، کاری که صدا و سیما انجام می‌دهد دفاع از سیاست‌های غلط دولت قبل است و اظهاراتی که برخی ائمه جمعه در تریبون‌ها می‌کنند تداوم همین سیاست‌های غلط است.

زیباکلام تصریح کرد: اگر ما فکر می‌کنیم که این سیاست‌ها درست است و باید ادامه یابد، چرا مردم را در انتخابات مشارکت می‌دهیم تا در مورد سیاست‌ها نظر بدهند.

وی در ادامه افزود:‌ اگر مردم موافق سیاست‌های دولت قبل بودند، در انتخابات 92 به آقای سعید جلیلی رأی می‌دادند؛‌ این موضوع اظهر من الشمس است و نیاز نیست که برای درک این موضوع، لیسانس علوم سیاسی یا جامعه‌شناسی داشته باشیم.

زیباکلام خاطرنشان کرد: بنده ضمن آنکه مشکلات دولت آقای روحانی را درک می‌کنم، معتقدم که مشکلات با رفراندوم حل نمی‌شود.


 اخبار سیاسی  - آنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------