حل معمای پیدایش آب روی زمین توسط شهاب سنگ ۴.۶ میلیارد ساله



معمای پیدایش آب روی زمین،اخبار علمی،خبرهای علمی
یک شهاب سنگ ۴.۶ میلیارد ساله که با زمین برخورد کرده، معمای پیدایش آب در سیاره ما را حل کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، در فوریه ۲۰۲۱ یک شهاب‌سنگ نادر کربنی به یک مسیر ورودی پارکینگ در گلوسسترشایر واقع در جنوب غربی انگلیس برخورد کرد. این شهاب سنگ که وینچکمب (Winchcombe) نام دارد، تنها چند ساعت پس از اینکه گلوله آتشین آن آسمان بریتانیا را روشن کرد، پیدا شد.

 

یک سال بعد، کارشناسان موزه تاریخ طبیعی و دانشگاه گلاسکو گزارش دادند که این شهاب سنگ ۴.۶ میلیارد ساله حاوی آب فرازمینی است و شواهد محکمی ارائه می‌دهد که آب روی زمین را می‌توان در سیارک‌های خارج از منظومه شمسی ردیابی کرد.

 

پژوهشگران به لطف گزارش‌های عمومی و فیلم‌های ویدئویی از این گلوله آتشین که توسط ۱۶ دوربین گرفته شده بود، توانستند به سرعت این شهاب سنگ را پیدا و بازیابی کنند.

 

وینچکمب حاوی ۱۱ درصد آب فرازمینی بود

دکتر اشلی کینگ از موزه تاریخ طبیعی و نویسنده این مقاله در بیانیه‌ای گفت: بازیابی و بررسی سریع وینچکمب آن را به یکی از بکرترین شهاب‌سنگ‌های موجود برای تجزیه و تحلیل تبدیل می‌کند و به دانشمندان نمایی وسوسه‌انگیز در طول زمان به ترکیب اصلی منظومه شمسی در ۴.۶ میلیارد سال پیش ارائه می‌کند.

 

وینچکمب یک کندریت کربنی نادر CM است که حاوی ۲ درصد کربن و اولین شهاب سنگ از این نوع است که در بریتانیا یافت شده است.

 

این گروه، تصویربرداری دقیق و تجزیه و تحلیل شیمیایی را روی وینچکمب انجام داد و دریافت که ۱۱ درصد از این شهاب سنگ حاوی تقریباً آب فرازمینی است. بیشتر مواد تشکیل‌دهنده آن مواد معدنی است که در طول واکنش‌های شیمیایی بین سیالات و سنگ‌ها در سیارک مادرش در مراحل اولیه منظومه شمسی تشکیل شده‌ است.

 

پژوهشگران وقتی نسبت ایزوتوپ‌های هیدروژن را در آب آن اندازه‌گیری کردند، متوجه شدند که این نسبت به ترکیب آب روی زمین شباهت زیادی دارد. ضمن این که قطعات این شهاب سنگ حاوی آمینو اسیدهای فرازمینی – مولکول‌های پری‌بیوتیک - ضروری برای منشاءگیری حیات بودند.

 

معمای پیدایش آب روی زمین،اخبار علمی،خبرهای علمی

قوی‌ترین پیوندی که تاکنون بین شهاب‌سنگ‌های کربنی و سیارک‌ها وجود دارد

نتایج بررسی این شهاب‌سنگ نشان داد که سیارک‌های کربنی نقشی کلیدی در ارائه مواد لازم برای آغاز اقیانوس‌ها و حیات در زمین اولیه داشته‌اند.

 

این گروه پژوهشی همچنین کشف کرد که وینچکمب از سطح یک سیارک در نزدیکی مشتری جدا شده و سپس در یک میلیون سال گذشته به تدریج به سمت زمین سفر کرده است.

 

دکتر لوک دالی مدرس علوم زمین در دانشگاه گلاسکو و از نویسندگان این مقاله می‌گوید: یکی از بزرگترین سوالاتی که از جامعه علمی پرسیده می‌شود این است که چگونه به اینجا رسیدیم؟ این تجزیه و تحلیل بر روی شهاب سنگ وینچکمب، بینشی را در مورد چگونگی پیدایش آب که منشأ حیات در زمین است، به دست می‌دهد.

 

وی افزود: پژوهشگران برای سال‌های آینده به کار بر روی این نمونه ادامه خواهند داد و اسرار بیشتری را در مورد منشاء منظومه شمسی ما کشف خواهند کرد.

 

نتایج این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------