تصویب قطعنامه‌ فضایی در سازمان ملل



قطعنامه‌ فضایی،اخبار علمی،خبرهای علمی
قطعنامه ای در سازمان ملل تصویب شده که در آن از کشورها خواسته شده، از انجام آزمایش های ضد ماهواره صعود مستقیم که زباله فضایی تولید می کند، جلوگیری کنند.

قطعنامه‌ای در سازمان ملل تصویب شده که در آن از کشورها خواسته شده، از انجام آزمایش‌های ضد ماهواره صعود مستقیم که زباله فضایی تولید می‌کند، جلوگیری کنند.

 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از کشورها خواسته شده تا آزمایش‌های ضد ماهواره صعود مستقیم (ASAT) که زباله‌های فضایی ایجاد می‌کند را انجام ندهند.

 

هرچند در این قطعنامه توسعه یا آزمایش سیستم‌های ASAT ممنوع نشده، اما از انجام آنها به نحوی که باعث ایجاد زباله فضایی بشود، جلوگیری می‌کند. هرچند از آنجایی که این قانون توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نه شورای امنیت مطرح شده، از نظر قانونی پیروی از آن الزامی نیست.

 

علاوه بر خطراتی که برای فضانوردان به همراه دارد، زباله‌های فضایی همچنین نور خورشید را به سطح زمین منعکس می‌کنند که این امر فعالیت تلسکوپ‌های زمینی را مختل می‌کند. علاوه بر این، محققان انتظار دارند که زباله‌های مداری در دهه آینده با افزایش محبوبیت ماهواره‌های کوچک پخش‌کننده اینترنت، مانند استارلینک اسپیس ایکس، به شدت افزایش پیدا کنند.

 

از چهار کشوری که آزمایش‌های ASAT را انجام می‌دهند (ایالات متحده، چین، هند و روسیه) فقط ایالات متحده به این قطعنامه رأی مثبت داده است. کشورهای دیگری از جمله بلاروس، بولیوی، کوبا، سوریه و ایران به آن رای منفی داده‌اند. کشورهای دیگری مانند هند، پاکستان، صربستان، سودان و توگو به آن رأی ممتنع دادند.

 

دیجیاتو

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------