تلسکوپ رمزگشای جهان تاریک پرتاب شد



تلسکوپ رمزگشای جهان تاریک،اخبار علمی،خبرهای علمی
شرکت «اسپیس‌ایکس»، تلسکوپ فضایی «اقلیدس» را برای نقشه‌برداری از جهان تاریک پرتاب کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، موشک شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) روز اول ژوئیه یک تلسکوپ فضایی جدید را در مأموریتی بی‌سابقه به مدار زمین پرتاب کرد تا به نقشه‌برداری از جهان تاریک بپردازد.

 

تلسکوپ «اقلیدس»(Euclid) متعلق به «آژانس فضایی اروپا»(ESA)، ساعت ۱۱:۱۱ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی با موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال»(CCSFS) به فضا پرتاب شد. اولین مرحله موشک تنها هشت دقیقه بعد روی یک سکوی فرود شناور بدون سرنشین در نزدیکی اقیانوس اطلس فرود آمد.

 

«جوزف اشباخر»(Josef Aschbacher)، مدیر کل آژانس فضایی اروپا پس از پرواز گفت: ما یک ماموریت داریم. من برای این ماموریت بسیار هیجان‌زده هستم، زیرا می‌دانم در راه رسیدن به «نقطه لاگرانژ ۲» است. این شگفت‌انگیز است و من بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستم.

 

تلسکوپ فضایی اقلیدس که برای جستجوی ماده تاریک نامرئی و انرژی تاریک طراحی شده، حدود ۴۱ دقیقه پس از پرتاب از موشک خود جدا شد و اکنون در حال سفر کردن به نقطه لاگرانژ ۲ است که تقریبا ۱.۵ میلیون کیلومتر از سیاره ما فاصله دارد. نقاط لاگرانژ، مدارهای نسبتا پایداری هستند که ماهواره‌ها در آنها از حداقل سوخت استفاده می‌کنند. مقصد اقلیدس یک مکان محبوب است و «تلسکوپ فضایی جیمز وب»(JWST) ناسا نیز در نقطه لاگرانژ ۲ می‌چرخد.

 

اعتقاد بر این است که ماده تاریک و انرژی تاریک، بیشتر جهان را تشکیل می‌دهند، اما ما نمی‌توانیم این پدیده‌ها را در طول موج‌های نور ببینیم، بلکه می‌توانیم جهان تاریک را از طریق تأثیرات آن بر اجرام دیگر ردیابی کنیم. کیهان‌شناسانی که تاریخچه فضا را مطالعه می‌کنند، به دنبال درک چگونگی رفتار جهان تاریک هستند تا اثرات زمان بر کیهان ما را دریابند. ادغام کهکشان‌ها، انبساط جهان و حرکات ستارگان منفرد، همگی در معرض نیروهای انرژی تاریک و ماده تاریک هستند.

 

تلسکوپ رمزگشای جهان تاریک،اخبار علمی،خبرهای علمی

تلسکوپ اقلیدس، چشم خود را به سوی مناطق بیرون از کهکشان راه شیری هدف خواهد گرفت تا بیش از یک سوم آسمان فراکهکشانی را نقشه‌برداری کند. این کاوشگر اعماق فضا در ماموریت ۶ ساله خود، از میلیاردها هدف مانند کهکشان‌ها و ستاره‌ها نقشه‌برداری خواهد کرد. دو وسیله اقلیدس که به ترتیب بر طول موج‌های نور مرئی و فروسرخ تمرکز می‌کنند، اطلاعات را برای دانشمندان ثبت خواهند کرد.

 

تلسکوپ اقلیدس در ماموریت طولانی خود، حرکات این اجرام دور را به همراه ترکیب شیمیایی آنها آشکار خواهد کرد. با توجه به این که اقلیدس از جو تداخلی زمین و نور سرگردان فاصله دارد، چشمان تیزبین به آن امکان می‌دهند تا تصاویری حداقل چهار برابر واضح‌تر از تصاویر ثبت‌شده با تلسکوپ‌های زمینی به دست بیاورد.

 

«کارول ماندل»(Carole Mundell)، مدیر علوم آژانس فضایی اروپا گفت که ماموریت اقلیدس، ۱۵ سال در حال ساخت بوده است، اما او همچنان نفس خود را حبس کرده بود و دریافت سیگنال پس از پرتاب و جدایی فضاپیما را انتظار می‌کشید.

 

وی افزود: در ۶ سال آینده این ماموریت، ما رازهای جهان تاریک را کشف خواهیم کرد. بنابراین، افتخار بزرگی است که در اینجا هستم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------