تولید یک منبع انرژی برای زندگی روی ماه



سفر به ماه،اخبار علمی،خبرهای علمی
پژوهشگران انگلیسی، یک منبع انرژی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به فضانوردان امکان دهد تا برای مدت طولانی روی ماه زندگی کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، برنامه «آرتمیس»(Artemis) ناسا با این هدف در حال انجام شدن است که تا حدود سال ۲۰۳۰ یک پایگاه روی ماه ساخته شود. اکنون پژوهشگران «دانشگاه بنگور»(Bangor University)، سلول‌های سوختی هسته‌ای را به اندازه دانه‌های خشخاش طراحی کرده‌اند تا انرژی مورد نیاز را برای حفظ حیات در ماه تولید کنند. پروفسور «سیمون میدلبورگ»(Simon Middleburgh) از پژوهشگران این پروژه گفت: این کار یک چالش به شمار می‌رفت اما سرگرم‌کننده بود.

 

ماه که برخی آن را دروازه مریخ می‌دانند، منابع ارزشمند زیادی را در بر دارد که برای فناوری مدرن مورد نیاز هستند. دانشمندان امیدوارند که بتوان از ماه به عنوان یک سکوی پرش برای رسیدن به سیارات فراتر استفاده کرد.

 

این گروه پژوهشی که یکی از گروه‌های پیشرو در زمینه تولید سوخت در جهان هستند، با شرکایی مانند «رولز رویس»(Rolls Royce)، «آژانس فضایی بریتانیا»(UKSA)، ناسا و «آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس»(LANL) در آمریکا کار می‌کنند.

 

در بخش‌هایی از ماه، دما به طور حیرت‌انگیزی به پایین‌ترین اندازه –منفی ۲۴۸ درجه سلسیوس- کاهش می‌یابد زیرا جوّی برای گرم کردن سطح وجود ندارد. دانشگاه بنگور یکی از مراکز اصلی است که به منظور ارائه روش دیگری برای تولید انرژی و گرما و حفظ حیات در ماه تلاش می‌کند.

 

این گروه پژوهشی به تازگی یک سلول کوچک سوخت هسته‌ای را به منظور آزمایش کردن برای شرکای خود فرستاده‌اند که «Trisofuel» نام دارد. سلول Trisofuel را می‌توان برای تامین انرژی یک میکروژنراتور هسته‌ای استفاده کرد که رولز رویس آن را ساخته است.

 

به گفته میدلبورگ، گروه امیدوار هستند سوخت هسته‌ای را در چند ماه آینده به طور کامل آزمایش کنند. وی افزود: این ژنراتور یک دستگاه قابل حمل به اندازه یک ماشین کوچک است که می‌توانید آن را روی موشک بچسبانید.

 

سلول Trisofuel به طور کامل آزمایش خواهد شد و در معرض نیروهایی مشابه نیروی انفجار در فضا قرار خواهد گرفت تا برای پایگاه ماه در سال ۲۰۳۰ آماده شود. میدلبورگ اضافه کرد: سلول‌های سوختی را می‌توان با تمام نیرو به فضا پرتاب کرد و زمانی که روی ماه قرار می‌گیرند، همچنان کاملا ایمن عمل می‌کنند.

 

در اوایل ماه جاری میلادی، هند با کاوشگر رباتیک «چاندرایان-۳»(Chandrayaan-۳) خود در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد. یکی از اهداف اصلی این ماموریت، کشف کردن یخ آب است که به گفته دانشمندان می‌تواند از سکونت انسان روی ماه در آینده پشتیبانی کند.

 

دانشگاه بنگور امیدوار است که از میکروژنراتورها بتوان روی زمین نیز استفاده کرد و آنها را در مناطقی که برق آنها قطع شده است، به کار گرفت.

 

همچنین، گروه دانشگاه بنگور در حال کار کردن روی یک سیستم هسته‌ای برای تامین کردن نیروی موشک‌ها به سرپرستی دکتر «فیلیس ماکورونجه»(Phylis Makurunje) است. ماکورونجه گفت: این سیستم بسیار قوی است و رانش بسیار بالایی را به موشک می‌دهد. این ویژگی بسیار مهمی است زیرا موشک‌ها را قادر می‌سازد تا به دورترین سیارات برسند.

 

ماکورونجه خاطرنشان کرد که فناوری جدید می‌تواند زمان لازم برای رسیدن به مریخ را تقریبا به نصف کاهش دهد. وی افزود: با نیروی محرکه حرارتی هسته‌ای می‌توان حدود چهار تا شش ماه به مریخ رسید. مدت زمان کنونی، ۹ ماه به بالاست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------