فضاپیمای ناسا در جست و جو آدم فضایی‌ها/ کشف اسراری تازه از حیات فرازمینی‌ها در پس ستاره‌ها



اخبار,اخبار علمی
دانشمندان در ادامه تلاش خود برای کشف حیات فرازمینی، طرحی فوق العاده با مشارکت کاوشگرهای پیشرفته برای شناسایی سیاره های دارای حیات به راه انداخته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کارشناسان پروژه TESS اعلام کرده اند وارد پروژه جدیدی به نام Listen خواهند شد که هدف از آن کشف و جست وجو حیات فرا زمینی هوشمند است.

 

دانشمندان در سال های اخیر موفق به کشف سیاره فراخورشیدی HD 21749c با استفاده از کاوشگر فضایی Transiting Exoplanets Survey Satellite با نام اختصاری TESS شده اند. افزون بر سیاره HD 21749c دانشمندان موفق به کشف سیاره هایی مشابه آن مانند HD 21749b هم شده اند.

 

اخبار,اخبار علمی

در جدیدترین مطالعه دانشمندان دانشگاه مونترال کانادا موفق به کشف بخار آب و حتی یافت ابرهایی حاوی بخار آب در اتمسفر این سیاره های فرا خورشیدی شده اند.

 

سیاره HD 21749c اولین سیاره فرا خورشیدی در ابعاد سیاره زمین است که به وسیله TESS کشف شده است، دانشمندان براساس یافته های به دست آمده در نظر دارند در پروژه ای با بودجه حدود100 میلیون دلار به جست و جو برای کشف حیات فرا زمینی SETI بپردازند.

 

کاوشگر فضایی TESS ناسا درسال 2018 با هدف کشف سیاره های فراخورشیدی که به دور یک ستاره نسبتاً جوان و روشن در حال چرخش هستند و حالتی مشابه منظومه شمسی دارند به فضا ارسال شده است.

 

این کاوشگر فوق پیشرفته از روش شناسایی نور و سایه برای شناسایی سیاره فرا خورشیدی در زمان عبور از مقابل ستاره خود استفاده می کند، مشابه این فناوری پیش تر به وسیله تلسکوپ فضایی کپلر ناسا برای شناسایی سیاره های بیگانه مورد استفاده قرار گرفته است.

 

کارشناسان اعلام کرده اند با توجه به فناوری های پیشرفته به کار رفته در کاوشگر فضایی TESS نسبت به کاوشگر کپلر به احتمال فراوان TESS در طول ماموریت خود می تواند حدود 10000 یا حتی میزان بیشتر سیاره فرا خورشیدی کشف کند.

 

اخبار,اخبار علمی

تا به امروز، کاوشگر TESS موفق به کشف بیش از 1000 شی فضایی شده است که از آن میان 29 عدد در رده بندی سیاره های فرا خورشیدی و با احتمال وجود حیات قرار گرفته اند.

 

کارشناسان افزون بر کاوشگر فضایی TESS در نظر دارند از تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از پرتاب درسال 2021 هم برای کشف سیاره های فراخورشیدی، بررسی درباره اتمسفر سیاره های که TESSکشف کرده است استفاده کنند.

 

در پروژه Listen دانشمندان در تلاش هستند تا به نشانه هایی از تمدن های پیشرفته حیات فرا زمینی در سیاره های فراخورشیدی دست یابند و به دنبال اسکن و رصد دقیق تر این گونه سیاره ها هستند.

 

اخبار,اخبار علمی

در این پروژه تیمی از تلسکوپ های فضایی و زمینی از جمله تلسکوپ های رادیویی زمینی هم به جست و جو کشف حیات فرا زمینی هوشمند خواهند پرداخت.

 

کارشناسان بر پایه اطلاعات جمع آوری شده به وسیله کاوشگر فضایی TESS اعتقاد دارند برخی نابه هنجاری ها در فضا، وجود برخی مدارها، منحنی های ستاره ای و مواردی از این دست به دلیل دگرگونی هایی است که حیات فرا زمینی به وجود آورده است.

 

مطالعه گروهی دیگر از دانشمندان هم نشان می دهد برخی ذره های گرد و غبار که به میزان فراوان در اطراف برخی مدار ستاره ها قرار دارند می توانند عامل کمبود نور آنها شوند و به این ترتیب امکان شناسایی سیاره فرا زمینی با حیات هوشمند وجود ندارد.

 

اخبار,اخبار علمی

به عبارتی دیگر این احتمال وجود دارد که سیاره هایی با حیات فرازمین هوشمند وجود دارند که خود را پنهان کرده اند تا دیگران از جمله انسان ها نتوانند آنها را پیدا کنند.

 

محققان امیدوار هستند در آینده با بررسی و کشف سیاره هایی که ساختار هسته سنگی مشابه کره زمین دارند بتوانند به نشانه هایی از حیات فرا زمینی هوشمند دست یابند.


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------