برای نخستین بار؛ بارندگی و افزایش انتشار «دی‌اکسید کربن»



اخبار,اخبار علمی,بارندگی
براساس یک مقاله تحقیقاتی محققان فاش کرده‌اند که بارندگی بیشتر در فصول مرطوب باعث آزاد شدن بیشتر دی‌اکسید کربن از خاک می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از شینهوا، براساس یک مقاله تحقیقاتی که اخیرا در ژورنال Ecology and Evolution منتشر شده است، محققان چینی فاش کرده‌اند که بارندگی بیشتر در فصول مرطوب باعث آزاد شدن  بیشتر دی اکسید کربن از خاک می‌شود.

 

محققان باغ گیاه شناسی جنوب چین تحت آکادمی علوم چین (CAS) آزمایش دستکاری بارش را برای شبیه سازی یک فصل مرطوب با تاخیر و یک فصل مرطوب با بارندگی بیشتر در طی یک دوره سه ساله از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ انجام دادند؛ آنها امیدوار بودند که یاد بگیرند چگونگی تغییرات بارندگی فصلی بر تنفس خاک، به ویژه در جنگل‌های گرمسیری فصلی تأثیر می‌گذارد.

 

نتایج نشان داد که تأخیر در فصل مرطوب به طور قابل توجهی رطوبت ماهانه در طول فصل خشکی را افزایش می‌دهد، در حالی که فصل مرطوب با بارندگی بیشتر تأثیر معنی داری بر رطوبت ماهانه خاک ندارد.

 

در سال ۲۰۱۵، تأخیر در فصل مرطوب باعث افزایش چشمگیر سطح برگ و زیست توده میکروبی خاک، اما باعث کاهش زیست توده ریشه ریز شده است. این نشان داد که فصل مرطوب تأخیر انتشار دی اکسید کربن از میکروب‌های خاک را تسریع می‌کند.

 

در همین حال، فصل مرطوب با بارندگی بیشتر باعث افزایش قابل توجه تجزیه بستر و تسریع انتشار دی‌اکسید کربن از خاک شد.

 

بنابراین هم یک فصل مرطوب با تأخیر و هم یک فصل مرطوب با بارندگی بیشتر تأثیر قابل توجهی در تنفس خاک و اکوسیستم آن خواهد داشت.

 

آزمایش دستکاری بارش در ایستگاه تحقیقاتی Xiaoliang برای اکوسیستم‌های ساحلی گرمسیری در استان گوانگدونگ در جنوب چین انجام شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------