مدارگرد خورشیدی ناسا و آژانس فضایی اروپا هفته آینده پرتاب می‌شود



اخبار,اخبار علمی
ناسا اخیرا با همکاری "آژانس فضایی اروپا" در حال تلاش برای پرتاب مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر"(Solar Orbiter) است تا توسط داده‌های جمع آوری شده آن بتوانند بهتر رخدادن طوفان‌های خورشیدی را پیش‌بینی کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر"(Solar Orbiter) که یک مأموریت مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا است، اولین دید ما از مناطق قطبی خورشید از عرض‌های جغرافیایی بالا را فراهم خواهد کرد. به این ترتیب بینشی بی‌سابقه در مورد نحوه عملکرد این ستاره غول‌پیکر برای ما فراهم خواهد شد. همچنین قرار است در این ماموریت مهم ارتباط خورشید – زمین هم بررسی شود و به محققان کمک کند دوره‌های بروز آب‌وهوای طوفانی در فضا را بهتر پیش‌بینی کنند.

 

مدارگرد خورشیدی "سولار اوربیتر" در تاریخ ۷ فوریه (۱۸ بهمن) ۲۰۲۰ میلادی ساعت ۱۱:۱۵ به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۹:۴۵ به وقت تهران)  از مرکز فضایی "کندی"(Kennedy) در آمریکا به فضا پرتاب خواهد شد.

 

بنابر برنامه ریزی‌ها پس از پرتاب، این مدارگرد به اندازه ۰.۲۸ واحد نجومی به خورشید نزدیک خواهد شد تا بتواند بسیار خوب و دقیق نحوه عملکرد خورشید را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. انتظار می‌رود این ماموریت هفت سال به طول بیانجامد.

 

ماموریت جدید ناسا می‌تواند با ثبت تصاویر از  قطب‌های شمالی و جنوبی خورشید درک دانشمندان از خورشید را افزایش دهد.

 

با همکاری آژانس فضایی اروپا(ESA)، این تیم در حال تلاش برای پرتاب مدارگرد خورشیدی سولار اوربیتر است که این مدارگرد خورشیدی از نیروی سیاره زهره و زمین استفاده می‌کند تا بتواند خود را از "هواپیما گرفتگی"(ecliptic plane) (منطقه‌ای از فضا که با خط استوای خورشید که تمام سیارات در آن مدار قرار دارند، در یک راستا است) خارج کند.

 

در این موقعیت، فضاپیما به بررسی انبوهی از "ستاره‌های کوتوله زرد"(yellow dwarf star)  که داده‌های بهتری را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا طوفان‌های خورشیدی را دقیق‌تر پیش بینی کنند، می‌پردازد. ستاره کوتوله فراوان‌ترین نوع ستاره در کهکشان ما است.

 

مدارگرد خورشیدی مذکور مجهز به یک محافظ گرمایی تیتانیومی است که روی آن با یک فسفات خاص پوشانده شده است و به همین دلیل این مدارگرد قادر به تحمل دمای بیش از ۹۰۰ درجه فارنهایت است و این موضوع به آن اجازه می‌دهد تا در فاصله ۲۶ میلیون مایلی از خورشید قرار گیرد.

 

این مأموریت هفت سال به طول خواهد انجامید و در آن سولار اوربیتر ابتدا ۲۴ درجه بالاتر از خط استوای خورشید قرار خواهد گرفت و پس از سه سال به ۳۳ درجه خواهد رسید و سپس هنگامی که در فاصله ۲۶ میلیون مایلی از خورشید قرار گرفت ماموریت او به پایان خواهد رسید.

 

دانشمندان توسط داده‌های جمع‌آوری شده این فضاپیما میدان مغناطیسی خورشید را مطالعه می‌کنند تا بتوانند پیش‌بینی کنند چه موقع طوفان‌های خورشیدی رخ خواهند داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------