عکس‌برداری از پایه‌های یخچال قطبی با زیردریایی رباتیک



اخبار,اخبار علمی,یخچال های قطبی
یک گروه بین‌المللی از محققان برای اولین بار در جهان توانستند با استفاده از یک زیردریایی رباتیک از پایه‌های یک یخچال قطبی در کف اقیانوس عکس‌برداری کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، این پروژه International Thwaites Glacier Collaboration یا به اختصار ITGC نام دارد و زیردریایی رباتیک که به این منظور به کار گرفته شده، Icefin نامیده می‌شود. این یخچال قطبی که Thwaites نام دارد و در سال ۱۸۲۰ میلادی کشف شده، در حال تبدیل به یک خطر جدی برای ساکنان زمین است و علت آن نیز در وضعیت پایه‌های یخچال نهفته است. به همین دلیل محققان در تلاشند تا تصاویر واضحی از وضعیت پایه‌های این یخچال به دست آورند.

 

تصاویر به دست آمده از زیردریایی Icefin، بخشی از یک مجموعه بزرگ اطلاعاتی است که در جریان آزمایش‌ها و تلاش‌های متعدد محققان در دست گردآوری است.

 

یخچال Thwaites که وسعت فعلی آن به اندازه ایالت فلوریدای آمریکا است، عامل ۴ درصد از افزایش سطح جهانی دریاها محسوب می‌شود. محققان نگرانند که ضعف پایه‌های این یخچال به فروپاشی آن و در نتیجه افزایش سطح دریاهای زمین به میزان ۶۳.۵ سانتیمتر منجر شود.

 

آنچه از منظر محققان دارای اهمیت است، وضعیت اتصال پایه‌های یخچال به کف اقیانوس است. هرچه وسعت این خط اتصال کمتر شود، احتمال جدا شدن یخچال از بستر و تبدیل آن به یک صفحه یخ شناور افزایش می‌یابد. این وضعیت موجب تسریع ذوب شدن یخچال و در نتیجه بالا آمدن سطح آب‌های جهان خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------