اولین کاوشگر را ژاپن به قمر مریخ می‌فرستد



اخبار,اخبار علمی
آژانس هوا فضای ژاپن می‌خواهد اولین کشوری باشد که به قمرهای مریخ کاوشگر می‌فرستد و دولت ژاپن به طور رسمی انجام این ماموریت را تصویب کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، "آژانس هوا فضای ژاپن" یا "جاکسا"(JAXA) به سمت انجام اولین مأموریت در نوع خود برای کشف دو قمر مریخ به نام‌های "فوبوس"(Phobos) و "دیموس"(Deimos) پیش می‌رود.

 

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، "ماموریت اکتشاف قمر مریخ"(MMX) اواخر دهه حاضر میلادی با اولین نمونه‌ها از سطح این قمرها به زمین باز خواهند گشت. دانشمندان امیدوارند که این نمونه‌ها سرنخ‌هایی درباره شکل گیری مریخ و گذشته پر از آب آن ارائه دهند.

 

دولت ژاپن این به طور رسمی انجام مأموریت "MMX" را تصویب کرد، به این معنی که دانشمندان مشغول به کار بر روی آن از هم اکنون تمام توجه خود را روی ساخت سخت افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز برای این ماموریت معطوف خواهند کرد.

 

این فضاپیما ابتدا یک سال به دور مریخ خواهد گشت و سپس توجه خود را به قمرهای آن معطوف خواهد کرد که از نظر جامعه علمی مورد توجه زیادی است.

 

نحوه شکل گیری و تاریخ مریخ منشأ بحث‌های زیادی است. "فوبوس" و جفت کوچکش "دیموس" ظاهر سیارک‌ها را دارند و احتمالاً از کمربند سیارکی جدا و توسط جاذبه مریخ گرفتار شده‌اند. یک فرضیه دیگر این است که آنها در نتیجه نوعی برخورد بزرگ با مریخ شکل گرفته‌اند. در هر صورت دانشمندان انتظار دارند که این قمرها به عنوان افشا کننده تاریخ مریخ طی میلیاردها سال عمل کنند و بینش‌هایی در مورد تشکیل و تغییر و تحولات مریخ ارائه دهند.

 

فضاپیمای "MMX" از ۱۱ ابزار استفاده می‌کند تا "فوبوس" و "دیموس" را در مدارشان مورد مطالعه قرار دهد، سپس به "فوبوس" برای فرود و جمع آوری نمونه نزدیک خواهد شد. مانند فضاپیمای "هایابوسا ۲"(Hayabusa۲) که هم اکنون با نمونه جمع آوری شده از سیارک "ریوگو"(Ryugu) در حال بازگشت به زمین است.

 

در حالی که "هایابوسا ۲" نمونه کوچکی به اندازه ۰.۱ گرم از سطح "ریوگو" جمع آوری کرده است، فضاپیمای "MMX" دارای یک هدف بزرگ برای جمع آوری نمونه ۱۰ گرمی از سطح "فوبوس" است و این کار را با استفاده از یک ابزار که قادر به فرو رفتن ۲ سانتی متری در سطح آن است، انجام خواهد داد.

 

این ماموریت در صورت موفقیت آمیز بودن، اولین سفر با بازگشت به مریخ خواهد بود.

 

جنبه دیگر این مأموریت در نظر گرفتن احتمال تاسیس پایگاه انسانی در آینده در مریخ است. فضاپیمای "MMX" با بازدید از مریخ و قمرهای آن، فناوری‌های مورد نیاز برای ورود و فرار از گرانش مریخ را نشان خواهد داد. علاوه بر این، این فضاپیما، تشعشعی را که با آن روبرو می‌شود، ارزیابی می‌کند که برای ماموریت‌های آینده به مریخ مفید است.

 

"جیم گرین" دانشمند ارشد ناسا می‌گوید: بشر اکنون می‌تواند تنها سطوح چند جرم آسمانی را کاوش کند و اکنون "فوبوس" و "دیموس" به این فهرست اضافه شده‌اند. موقعیت آنها در مدار مریخ ممکن است آنها را به عنوان هدفی مهم برای بازدید انسان‌ها قبل از فرود روی سطح سیاره سرخ تبدیل کند.

 

مأموریت "MMX" قرار است در سال ۲۰۲۴ پرتاب شود و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ به مریخ برسد و سال ۲۰۲۸ از مریخ به سمت زمین حرکت خواهد کرد و در سال ۲۰۲۹ همراه با نمونه به زمین باز خواهد گشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------