ناسا قرارداد پروژه فرود در ماه خود را با اسپیس ایکس تعلیق کرد



پروژه فرود در ماه ناسا،اخبار علمی،خبرهای علمی
به دنبال اعتراض شرکت بلواوریجین به انتخاب اسپیس ایکس از سوی ناسا برای پروژه «آرتمیس»، این آژانس قرارداد خود را با ایلان ماسک تعلیق کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت تریبون ایندیا، در میان اعتراضات شرکت بلواوریجین متعلق به جف بزوس، ناسا قرارداد فرود در ماه خود را به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار با شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک را به حالت تعلیق درآورد.

 

بلواوریجین به دلیل اعطای قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری به اسپیس ایکس برای فرود فضانوردان روی ماه تا سال ۲۰۲۴ به اداره پاسخگویی دولت آمریکا (GAO) اعتراض کرده بود.

 

انتظار می‌رفت ناسا دو نمونه اولیه از ماه فرودگر (از جمله یکی از نمونه‌های بلو اوریجین) را انتخاب کند، اما قطع بودجه از سوی کنگره آمریکا باعث شد تا این آژانس، اسپیس ایکس را به جای بلو اوریجین انتخاب کند.

 

مونیکا ویت، سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای گزارش داد طبق اعتراضات GAO، ناسا به اسپیس ایکس اعلام کرد پیشروی در قرارداد HLS ب فعلا متوقف شود تا زمانی که GAO تمام دعاوی برجسته مربوط به این خرید را حل کند.

 

سومین شرکت در این مسابقه، داینتیکس است، این شرکت نیز به تصمیم ناسا در مورد اختلاف قیمت‌ها، اعتراض کرد. جایزه اسپیس ایکس اولین قدم کلیدی در یک برنامه گسترده‌تر برای ایمن سازی حمل و نقل به ماه بود.

 

در یک اعتراض ۱۷۵ صفحه‌ای، بلو اوریجین، ناسا را به قضاوت نادرست در مورد چندین قسمت از پیشنهاد خود برای فرود ماه خود موسوم به «بلو مون» متهم کرد.

 

بلواوریجین در بیانیه‌ای گفت: ناسا برای برنامه سیستم فرود انسان یک اشتباه انجام داده و تیر‌های دروازه را در آخرین لحظه جابجا کرده است.

 

این شرکت تصمیم ناسا را پرخطر خواند و گفت این تصمیم فرصت‌های رقابت را از بین می‌برد، پایگاه تامین را به طور قابل توجهی محدود کرده و نه تنها باعث ایجاد تاخیر می‌شود بلکه بازگشت آمریکا به ماه را نیز به خطر می‌اندازد. به همین دلیل ما اعتراض خود را با GAO مطرح کرده‌ایم.

 

این قرارداد بخشی از برنامه «آرتمیس» ناساست که هدف آن بازگرداندن فضانوردان به ماه تا سال ۲۰۲۴ به عنوان سنگ پیمای اولین ماموریت انسانی به مریخ است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------