شرکت ایلان ماسک برنده مناقصه ناسا برای اکتشاف قمر یخ‌زده مشتری



ایلان ماسک،اخبار علمی،خبرهای علمی
اداره کل ملی هوانوردی و فضا در آمریکا (ناسا) اعلام کرد که شرکت «اسپیس ایکس» برنده مناقصه ماموریت اکتشافی به یکی از قمر‌های سیاره مشتری شده است.

به گزارش فرارو به نقل از یورونیوز، پیروزی در مناقصه ماموریت سفر به اروپا (Europa)، قمر یخ زده سیاره مشتری برای ایلان ماسک، بنیانگذار «اسپیس ایکس» اهمیت زیادی داشت. مبلغ قرارداد ماموریت سفر به یکی از چهار قمر گالیله‌ای سیاره مشتری ۱۷۸ میلیون دلار ذکر شده است. گالیلئو گالیله، اخترشناس ایتالیایی در اوایل قرن هفدهم میلادی توانست اروپا و سه قمر بزرگ دیگر مشتری را شناسایی کند.

 

ماموریت «اروپا کلیپر» (Europa Clipper) برای اعزام فضاپیما به دور قمر اروپا قرار است ماه اکتبر سال ۲۰۲۴ (مهر/آبان ۱۴۰۳) آغاز شود. برای انجام این ماموریت فضایی قرار است از پرتابگر فالکن سنگین ساخت شرکت «اسپیس ایکس» استفاده شود.

 

پیش از این برای انجام این ماموریت قرار بود از پرتابگر «سامانه پرتاب فضایی» متعلق به ناسا استفاده شود، اما تاخیر در ساخت آن و همچنین افزایش هزینه‌ها باعث شد تا ناسا به دنبال گزینه جایگزین باشد.

 

فضاپیمایی که پرتابگر فالکن سنگین به فضا خواهد برد قرار است بین ۴۰ تا ۵۰ بار از نزدیک به دور قمر اروپا بچرخد. دانشمندان ناسا امیدوارند تا به این ترتیب بتوانند به این پرسش که آیا شرایط قمر اروپا برای حیات مناسب است یا خیر، پاسخ دهند. قمر اروپا هرچند کوچکترین قمر در بین چهار قمر گالیله‌ای است، اما در عین حال ششمین قمر بزرگ در منظومه شمسی محسوب می‌شود.

 

از پرتابگر فالکن سنگین پس از اولین پرتاب در سال ۲۰۱۸ تاکنون در ماموریت‌های تجاری و دولتی استفاده شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------