شهاب‌سنگ غول‌پیکر از بیخ گوش اُسلو گذشت



شهاب‌سنگ غول‌پیکر در نروژ،اخبار علمی،خبرهای علمی
شهاب‌سنگ غول‌پیکر از بیخ گوش اُسلو گذشت.

به گزارش دیده بان ایران به نقل از یورونیوز، شهاب‌سنگ بزرگی با غرّش و درخشش کم‌نظیر، شامگاه یکشنبه با فاصلهٔ کمی از سطح زمین از آسمان جنوب نروژ گذشت. کارشناسان گفته‌اند احتمالا قطعاتی از این شهاب‌سنگ عظیم، در نزدیکی اُسلو پایتخت این کشور بر زمین افتاده است.

 

نخست، حوالی ساعت ۱ بامداد به وقت محلی، گزارش‌هایی از رؤیت یک شئی نورانی بزرگ رسید. سپس «شبکه تخصصی شهاب‌سنگ نروژ»، با بررسی فیلم دوربین‌های منطقه و دیگر اطلاعات موجود، تأیید کرد که نور و صدای ایجاد شده مربوط به گذر یک شهاب‌سنگ عظیم بوده و محل تقریبی برخورد آن را با زمین «جنگلی در ۶۰ کیلومتری غرب پایتخت» عنوان کرد.

 

جستجو برای یافتن قطعاتی از این شهاب‌سنگ از بامداد یکشنبه آغاز شده است اما کارشناسان می‌گویند یافتن بقایای آن، با توجه به دشواری دسترسی به محل احتمالی برخورد، ممکن است سالها به‌درازا بکشد.

 

طبق ارزیابی کارشناسان، سرعت این شهاب‌سنگ ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر بر ساعت بوده و نور آن به‌مدت ۵ تا ۶ ثانیه آسمان را روشن کرده است. شاهدان عینی گفته‌اند در اثر عبور این سنگ آسمانی مشخصا وزش بادی را احساس کرده‌اند.

 

مسئول شبکه شهاب‌سنگ نروژ اعلام کرد که شهاب‌سنگِ‌ یکشنبه شب احتمالا از فاصله میان مریخ و مشتری به‌سمت زمین روانه شده است. گزارشی از خسارات احتمالی برخورد این سنگ با زمین دریافت نشده است.

 

پیش از این، انفجار شهاب‌سنگی بر فراز شهر چلیابینسک روسیه در سال ۲۰۱۳ سبب شد گوی‌های آتشین در آسمان پراکنده شود، و موج حاصل از انفجار شهاب‌سنگ فوق پنجرهٔ خانه‌ها را شکست و به بیش از ۱۲۰۰ شهروند آسیب رساند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------