طرح چین برای کاهش مصرف سوخت فسیلی به کمتر از ۲۰ درصد



سوخت فسیلی در چین،اخبار علمی،خبرهای علمی
بر اساس برنامه رسمی منتشر شده توسط رسانه های دولتی چین، این کشور کاهش مصرف سوخت های فسیلی به زیر ۲۰ درصد را تا سال ۲۰۶۰ میلادی هدف قرار داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه ایندیپندنت، بر اساس یک سند رسمی منتشر شده توسط رسانه های دولتی چین، این کشور تصمیم گرفته تا سال ۲۰۶۰ میلادی اتکای خود به سوخت های فسیلی را با جایگزینی انرژی‌های پاک به کمتر از ۲۰ درصد کاهش دهد.

 

این سند مجموعه ای از دستورالعمل ها را ارائه می کند که این کشور برای کاهش وابستگی خود به زغال سنگ متعهد خواهد شد.

 

زغال سنگ در حال حاضر ۶۰ درصد از نیازهای انرژی چین را تامین می کند و این کشور را به بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده سوخت های فسیلی مضر برای محیط زیست تبدیل کرده است.

 

چین با افزایش سهم تولید انرژی خود از منابع غیرفسیلی به ۲۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ و سپس بیش از دو برابر کردن این هدف به ۸۰ درصد تا ۳۰ سال آینده، قصد دارد به تدریج مصرف زغال سنگ را حذف کند.

 

بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان در این کشور به دلیل خسارات احتمالیِ اقتصادی و اجتماعی ناشی از کاهش ناگهانی مصرف سوخت های فسیلی،‌ واکنش‌ شدید در این زمینه را مورد انتقاد قرار داده و طرفدار کاهش تدریجی انتشار آلاینده‌های ناشی از این سوخت‌ها هستند و بنابراین، طرح جدید چین مبتنی بر افزایش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ و رسیدن به اوج و سپس سیاست کاهش تدریجی تولید و انتشار این آلاینده‌ها هستند.

 

همچنین این کشور به دلیل پیشبرد راه اندازی ده‌ها نیروگاه جدید مبتنی بر سوخت زغال سنگ مورد انتقاد نیز قرار گرفته است.

 

این دستورالعمل‌ها در حالی ارائه می‌شوند که کشورها برای دور جدیدی از مذاکرات آب و هوایی در گلاسکو که از ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۲۱) آغاز می‌شود، آماده می‌شوند و شی، رییس جمهوری چین در آن غایب خواهد بود.

 

در حالی که مقامات چین در بیانیه قبلی خود گفته بودند که شی قصد دارد رشد نیروگاه های زغال سنگ را در این کشور کنترل کند اما شواهد همچنان نشان دهنده تداوم افزایش این نیروگاه ها در چند سال آینده است با این حال به گفته آن ها انتظار می رود که مصرف زغال سنگ در این کشور از سال ۲۰۲۶ به تدریج کاهش یابد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------