نیمی از مسافران فضایی با کمردرد دست و پنجه نرم می‌کنند



مسافران فضایی،اخبار علمی،خبرهای علمی
محققان می گویند: کمردرد در میان فضانوردان رایج است و بیش از نیمی از آنها در ۲ تا پنج روز اول پس از ترک زمین با این مشکل مواجه می‌شوند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، برای فرار از زمین می توان سوار یک موشک شد اما کمر درد مشکلی است که از آن گریزی نیست.

 

به گفته محققان، کمردرد می‌تواند یک مشکل بزرگ برای تعداد روزافزونی از مسافران فضایی باشد و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می‌تواند برای بیماران کمر دردی که در زمین قرار دارند نیز مفید باشد.

 

پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز در آمریکا که تحقیقات گذشته را درمورد چگونگی تأثیر سفر فضایی بر ستون فقرات بررسی کرده اند، جاذبه کم، استرس فیزیکی ناشی از موشک سواری و تغییرات تغذیه ای ممکن است به بروز کمردرد در میان مسافران فضایی کمک کند.

 

دکتر استیون کوهن استاد بیهوشی و پزشکی مراقبت‌های ویژه در دانشگاه جان هاپکینز گفت: کسب اطلاعات در مورد کمردرد در مسافران فضایی می تواند اطلاعات قابل استفاده ای برای درمان کمردرد در سایر جمعیت‌ها ارایه دهد.

 

وی افزود: در یک مطالعه که ۷۲۲ پرواز فضایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، مشخص شد که ۵۲ درصد از فضانوردان در دو تا پنج روز اول سفر فضایی به نوعی کمردرد مبتلا شدند. در حالی که ۸۶ درصد از این موارد خفیف بودند، اما این درد برای ایجاد تداخل در توانایی انجام وظایف کافی بود.

 

استاد دانشگاه جان هاپکینز یادآور شد: مطالعه دیگری که بر روی خلبانان و خدمه هلیکوپترهای نظامی انجام شد، نشان داد که تقریباً نیمی از افرادی که نوسان نیروهای گرانشی را تجربه کردند، کمردرد داشتند و خلبانان تقریباً سه برابر بیشتر از جمعیت عمومی با احتمال ابتلا به فتق دیسک کمر روبرو بودند.

 

فتق دیسک کمر زمانی ایجاد می‌شود که دیسک بین مهره‌ها از محل طبیعی خود خارج شود. فتق دیسک کمری می‌تواند باعث وارد شدن فشار بر اعصاب ستون فقرات و بروز درد در کمر، پاها، دست‌ها و گردن شود.

 

در همین حال، مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان ملی هوانوردی و فضایی انجام شد، نشان داد که احتمال ابتلای فضانوردان به فتق دیسک چهار برابر بیشتر است و این خطر در سال اول پس از بازگشت آنها به زمین حتی بیشتر نیز می شود.

 

دکتر رادوستین پنچف نویسنده اصلی این مقاله و پزشک مقیم بیمارستان جان هاپکینز در بالتیمور در بیانیه مطبوعاتی توضیح داد که خمیدگی S شکل در ستون فقرات انسان را قادر می‌سازد در برابر جاذبه مقاومت کند، انعطاف‌پذیر بماند و وزن و ضربه را جذب کند.

 

وی افزود: اگر کاهش گرانش باعث شود که این انحنا صاف شود، این مساله نه تنها می‌تواند دلیلی برای بروز درد حاد در فضانوردان باشد، بلکه می‌تواند بر ثبات ستون فقرات آنها در هنگام بازگشت به زمین نیز تأثیر بگذارد.

 

محققان همچنین مطالعات گذشته را در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان کمردرد در فضانوردان بررسی کردند. به گفته نویسندگان این مطالعه که اخیراً در نشریه Anesthesiology شد، مطالعه بیشتر این روش‌ها - از جمله تمرینات خاص و استفاده از لباس‌های تخصصی - می‌تواند سرنخ‌ هایی را برای درمان کمردرد در حدود ۸۰ درصد از افرادی که در طول زندگی خود کمردرد تجربه می‌کنند، ارایه کند.  

 

ورزش های مقاومتی مانند ایزومتریک، اسکات، لانژ و پرس روی نیمکت برای پیشگیری از کمردرد در بین فضانوردان نقش اساسی داشته اند و ایستگاه های فضایی مجهز به دستگاه های ورزشی و سایر ابزارهای تمرین مقاومتی هستند.

 

در کنار ورزش های مقاومتی، روش های دیگری که برای پیشگیری از کمردرد در فضانوردان استفاده می شود شامل ماساژ، مکمل های غذایی برای افزایش ویتامین دی و دریافت کالری، تحریک الکتریکی عصبی عضلانی و دستگاه های فشار منفی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------