اقیانوس منجمد شمالی خالی از یخ می‌شود!



اقیانوس منجمد شمالی،اخبار علمی،خبرهای علمی
دانشمندان با اشاره به تغییرات جوی هشدار دادند که ممکن است اقیانوس منجمد شمالی برای اولین بار در تابستان سال ۲۰۳۵ خالی از یخ شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌نت، تحقیقات انجام شده توسط ناسا با استفاده از مشاهدات دو ماهواره "IceSat-۲" و "CryoSat-۲" نشان می‌دهد که اقیانوس منجمد شمالی بیش از یک سوم حجم یخ دریای زمستانی خود را طی دو دهه‌ی اخیر از دست داده است و بخش عمده‌ی از دست رفتن یخ‌ها به این دلیل بوده که یخ‌های پایدار که یخ‌های چند ساله نیز نامیده می‌شوند و چندین فصل دوام دارند با یخ‌های فصلی نازک‌تر که به طور کامل در تابستان ذوب می‌شوند، جایگزین شده‌اند.

 

این مطالعه که این هفته در مجله‌ی "Geophysical Research Letters" منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۱.۵ فوت(۴۵ سانتی‌متر) از ضخامت یخ‌های چند ساله طی یک بازه زمانی سه ساله از سال ۲۰۱۹ که ماهواره IceSat-۲ کار خود را شروع کرد تاکنون کم شده است.

 

"صحرا کاچیمی"(Sahra Kacimi) نویسنده اصلی این مطالعه از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید: ما انتظار این میزان کاهش در سه سال را نداشتیم.

 

در این مطالعه از رادار ماهواره‌ای و لیدار برای اندازه‌گیری ضخامت یخ و عمق برف استفاده و مشخص شد که تخمین‌های قبلی ضخامت یخ دریا تا ۲۰ درصد بیش از حد تخمین زده بودند.

 

به طور کلی تغییر از یخ‌های چند ساله به یخ‌های فصلی از آخرین اثراتی است که تغییرات جوی بر قطب گذاشته است.

 

شمالی‌ترین بخش‌های کره زمین در مقایسه با سایر مناطق، فشار سنگین گرمایش جهانی را احساس کرده‌اند، به طوری که برخی از مقامات شاهد قرار گرفتن قطب در «وضعیتی کاملاً متفاوت» هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------