آمریکا یک فضانورد روس را به ایستگاه فضایی می‌برد



ایستگاه فضایی،اخبار علمی،خبرهای علمی
یک فضانورد روس در ایالات متحده در حال آموزش برای ماموریت "کرو-۵"(Crew-۵) است که قرار است توسط شرکت "اسپیس‌ایکس" انجام شود.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایالات متحده و روسیه در پی حمله روسیه به اوکراین، برخی از مقامات سیاسی و فضایی سخت تلاش می‌کنند تا ایستگاه فضایی بین‌المللی را به عنوان نمادی از صلح و همکاری، مانند قبل حفظ کنند.

 

به عنوان مثال، ناسا در پرتاب سرنشین‌دار بعدی "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌خواهد یک فضانورد روس را با آن همراه کند که "جوئل مونتالبانو" مدیر برنامه ایستگاه فضایی می‌گوید این کار درستی است.

 

جابجایی صندلی‌های آتی بین ناسا و روسکاسموس

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، تنش‌ها بین روسیه و شرکای فضایی‌اش تهدیدی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده است، به طوری که "دیمیتری روگوزین" رئیس آژانس فضایی روسیه موسوم به "روسکاسموس" از آن زمان چند بار تهدید کرده است که روسیه احتمالاً در ماه‌های آینده ایستگاه فضایی را ترک و رها خواهد کرد.

 

پیش از آغاز درگیری اوکراین، ناسا و روسیه برای پاییز امسال "تبادل صندلی" را برنامه‌ریزی کرده بودند و قرار بود "آنا کیکینا" فضانورد روس با فضاپیمای سرنشین دار "اسپیس‌ایکس" به ایستگاه فضایی پرواز کند. "کیکینا" اولین فضانوردی خواهد بود که با موشک شرکت "اسپیس‌ایکس" به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت.

 

بنابراین "کیکینا" قرار است به عنوان بخشی از مأموریت "کرو-۵"(Crew-۵) متعلق به ناسا در ماه سپتامبر به فضا پرتاب شود. همچنین ماموریت جداگانه‌ای به نام "سایوز ام اس-۲۲" قرار است "فرانک روبیو" فضانورد ناسا را ​​با یکی از موشک‌های روسی به فضا پرتاب کند.

 

تعویض صندلی برای اهداف عملیاتی مفید است، زیرا به این معناست که هر کشوری می‌تواند اطمینان حاصل کند که حداقل یک خدمه در ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد تا در هر زمان، قسمت ویژه آنها را در ایستگاه فضایی اداره کند.

 

"مونتالبانو" در یک مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا قرارداد تعویض صندلی همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر گفت: این یک فرآیند است. روسکاسموس باید از وزارت امور خارجه روسیه موافقت بگیرد و سپس به سراغ نخست وزیر خود برود. پس از آن، این موضوع برای تایید به وزارت خارجه آمریکا می‌رسد.

 

"مونتالبانو" می‌گوید، این تعویض صندلی یک راه خوب برای کاهش تنش است.

 

ناسا پس از بازنشستگی برنامه "شاتل فضایی" در سال ۲۰۱۱ مجبور شد برای تقریبا ۱۰ سال به موشک‌های "سایوز" روسیه برای حمل و نقل به ایستگاه فضایی بین‌المللی تکیه کند. با این حال، در ماه مه سال ۲۰۲۰ شرکت "اسپیس‌ایکس" طی ماموریت "دمو-۲"(Demo-۲) ، دو فضانورد ناسا را ​​به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد و پرواز فضایی انسان از خاک ایالات متحده را دوباره ممکن کرد.

 

روسکاسموس اخیراً به توافق خود مبنی بر بازگرداندن سرهنگ "مارک ونده هی" فضانورد آمریکایی به همراه دیگر فضانوردان ایستگاه فضایی به زمین با موشک "سایوز" پایبند ماند. این اتفاق در مراحل اولیه تهاجم روسیه به اوکراین و اندکی پس از آن که "روگوزین" تهدید کرد که ایستگاه فضایی ممکن است در پی تحریم‌های غرب علیه صنعت هوافضای روسیه روی اروپا سقوط کند، رخ داد.

 

اکنون به گفته "مونتالبانو"، "کیکینا" تا هفته گذشته برای تمرین در هیوستون حاضر بوده است و انتظار می‌رود که در اواسط ماه ژوئن برای تمرین در تأسیسات آموزشی "اسپیس‌ایکس" در کالیفرنیا به ایالات متحده بازگردد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------