آخرین اَبَرماه ۱۴۰۱ را در همجواری با کیوان و میان آذرگوی‌های پِرساوشی مشاهده کنید



ابرماه،اخبار علمی،خبرهای علمی
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از رخداد نجومی اَبَرماه در شامگاه پنجشنبه ۲۰ مرداد امسال خبر داد و گفت: این اَبَرماه، آخرین اَبَرماه سال جاری است و در این واقعه، سیاره زیبای کیوان و آذرگوی‌های بارش پِرساوشی، ماه را همراهی خواهند کرد.

مهندس مسعود عتیقی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به اینکه در ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شبانگاه چهارشنبه ۱۹ مردادماه جاری کره ماه در کمترین فاصله با زمین و در ۳۵۹ هزار و ۸۳۰ کیلومتری زمین است؛ ۱.۵ روز پس از آن در ساعت ۶ و ۶ دقیقه بامداد جمعه ۲۱ مرداد، ماه به وضعیت ماه کامل (بدر) می‌رسد.

 

وی ادامه داد: بر این اساس آخرین اَبَرماه سال جاری شامگاه پنج‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ با چشم غیرمسلح در افق جنوب شرق آسمان قابل مشاهده خواهد بود.

 

عتیقی اظهار کرد: این اَبَرماه پس از ساعت ۲۰، در تهران (با اختلاف ساعت با شهرهای دیگر کشور) طلوع و حدود ۶ بامداد روز جمعه در افق جنوب غرب آسمان، غروب خواهد کرد. بدیهی است اگر ماه در کمترین فاصله با زمین باشد، بسته به فاصله آن از زمین در هنگام رسیدن به وضعیت ماه کامل، بین ۶ تا ۱۴ درصد ماه بزرگتر و ۱۶ تا ۳۰ درصد، درخشان‌تر از دیگر ماه‌های کامل سال دیده خواهد شد.

 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: بومیان آمریکا، با توجه به اوج صید ماهیان خاویاری در این موقع از سال، اَبَرماه پیش رو را "ماه خاویار" نامیدند و برخی به آن "ماه ذرت" نیز گفته‌اند.

 

وی تاکید کرد: این در شرایطی است که در رنگ و یا شکل ماه این گونه نامگذاری‌ها هیچ گونه تاثیری ندارد.

 

عتیقی با تاکید بر اینکه هنگام طلوع و غروب ماه بهترین زمان برای عکاسی از این اَبَرماه است، اضافه کرد: چراکه به جز بزرگتر دیده شدن ماه، قرار گرفتن آن در کنار بناها و عوارض طبیعی همچون کوه و جنگل، در هنگام طلوع و غروب ماه، بر بزرگی ظاهری آن از دید چشم ناظر زمینی، می‌افزاید.

 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تاکید کرد: به طور قطع، تلفیق این پدیده نجومی با بناها و عوارض طبیعی هنگام عکاسی، جلوه زیباتری از اَبَرماه را به نمایش خواهد گذاشت.

 

وی یاداور شد: جالب است علاقه‌مندان بدانند که اَبَرماه در طول این شب (جمعه ۲۱ مرداد) در زمینه صورت فلکی "بزغاله" (جَدی) همنشین سیاره زیبا و حلقه بر گردن "کیوان" خواهد بود؛ جرم ستاره مانند زرد رنگ در سمت چپ و نزدیک به ماه در هنگام طلوع از افق جنوب شرق، سیاره کیوان است.

 

عتیقی ادامه داد: این سیاره شبانگاه یکشنبه ۲۳ مرداد ماه به وضعیت مقابله با زمین می‌رسد و زمین میان این سیاره و مهر تابان قرار خواهد داشت. بنابراین زمان مناسبی برای مشاهده سیاره کیوان و حلقه‌های زیبای آن از درون تلسکوپ در این شب فراهم است.

 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: هر چند که نور زیاد ماه در این شب‌ها مزاحم رصد شهاب‌های زیبای بارش "پِرساوشی" است، اما اگر رصدگران خوش شانس باشند، شاید برخی از آذرگوی‌های این بارش مشهور سالیانه در بخش‌هایی از آسمان که از نور ماه دور است، برای آنها قابل مشاهده باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------