زندگی دیجیتال



 

 

 

زندگی دیجیتال

 

 

كمپانی آمریكایی Prysm واقع در ایالت كالیفرنیا با استفاده از روش انحصاری خود كه استفاده از لیزرهای بازتابیده از مجموعه آیینه ها جهت تحریك پیكسل های روی صفحه تلویزیون است بتازگی تلویزیونی با وضوح بالا و نمایشگر فسفرلیزر عرضه كرده است.

فرآیند تحریك پیكسل ها با روشی مشابه لامپ های اشعه كاتدی انجام می شود.

این نمایشگرهای فسفرلیزر TD۱ نام داشته و اوایل این ماه در نمایشگاه Infocomm به نمایش گذاشته شد.

اولین مدل این نمایشگر صفحه شیشه ای مستطیل شكلی به قطر ۶۳ سانتی متر بود. نقاط ریز فسفری تحت الگوی خاص در سطح داخلی شیشه یا پلیمر قرار داشتند و هنگامی كه لیزر ماوراءبنفش به آنها تابیده می شد رنگ های قرمز، سبز و آبی منتشر می شد كه در نتیجه آن، تصاویری با وضوح و كیفیت بالا تولید می شد.

از آنجایی كه این نقاط فسفری بی نهایت به سطح نمایشگر نزدیك هستند، نیازی به فیلتر كردن تصاویر نیست.

دیودهای لیزری جامد (شبیه به آنچه در دستگاه های Blu-ray به كار رفته) پشت صفحه و در بالای آیینه های كوچكی كه با سرعت حركت می كنند قرار دارد. این آیینه ها دقیقا شبیه به آیینه هایی است كه در پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می گیرند.

آیینه ها نور لیزر را جهت تولید تعداد خطوط تصویر لازم و نهایتا تشكیل تصویر از میان صفحه عبور می دهند. برآیند این تصاویر باعث ایجاد تصویری بدون پرش و با كیفیت و وضوح بالاست.

شدت نور لیزر توسط یك پردازشگر كنترل می شود، به این معنی كه به هنگام پخش تصاویر تاریك و تیره بعضی از لیزرها خاموش می شوند و به این وسیله مصرف برق كاهش یافته و طول عمر تلویزیون افزایش می یابد.

نتیجه این طراحی، نمایشگری به ضخامت ۳۶ سانتی متر است، اما میزان مصرف برق آن به شكل قابل توجهی كاهش یافته است.

میزان مصرف این نمایشگر یك چهارم تلویزیون های LCD و یك دهم تلویزیون های پلاسما می باشد.

ساخت این تلویزیون با تكنولوژی های موجود امكان پذیر بوده و نیازی به اتاق پاك ندارد كه این موضوع هزینه ساخت را به طرز قابل ملاحظه ای كاهش می دهد.

این تلویزیون مشكلاتی مانند درخشندگی پایین نداشته و توانایی پیكرسازی بالایی دارد، به گونه ای كه می توان برای ایجاد یك نمایشگر دیواری بسیار بزرگ آنها را كنار هم چید بدون این كه شكافی بین تصاویر احساس شود.

دامنه رنگ و روشنی این تلویزیون بیش از چیزی است كه در LED و LCD وجود دارد و زاویه دید آن ۱۸۰ درجه است. این تلویزیون گرمای كمی تولید می كند و عناصر سمی و مصرفی در آن به كار گرفته نشده است...../تحلیل:جام جم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------