هیجان کاوش‌های جدید در ‌ماه و مریخ



اخبار,اخبارعلمی وآموزشی, کاوش‌های جدید در ‌ماه و مریخ

این روزها برای دانشمندان جهان روزهای پرهیجانی است. از یک‌سو کاوشگر این ‌سایت ناسا در مریخ رازهای جدیدی از سیاره سرخ برای بشر فاش می‌کند و صدای بادهای این سیاره مرموز را به گوش‌مان می‌رساند و از سوی دیگر خیلی‌ها منتظر هستند تا کاوشگر چینی‌ها برای نخستین بار در تاریخ، نوری بر نادانسته‌های ما در نیمه تاریک‌ ماه بیندازد.


کاوشگر چانگ‌ای-4 که به‌تازگی پرتاب شده فعلا راه درازی برای فرود آمدن در بخشی از‌ ماه دارد که ساکنان زمین هیچ‌گاه آن را نمی‌بینند. تا‌کنون هیچ کاوشگری به‌خاطر مشکلات و پیچیدگی‌های ارتباطاتی نتوانسته به نیمه پنهان ‌ماه دسترسی داشته باشد. پیش از این چینی‌ها ماهواره‌ای را ارسال کرده‌اند تا سیگنال‌های ارسالی کاوشگر چانگ ‌ای-4 را برای رسیدن به زمین تقویت کند. به گزارش شینهوا، آنطور که برنامه‌ریزی شده قرار است این کاوشگر در اوایل سال‌جاری میلادی در نیمه تاریک ‌ماه فرود بیاید و آزمایش‌ها و تحقیقات خود را در قمر زمین شروع کند.

آن سوی نادیده‌ ماه
آنچه به نیمه تاریک‌ ماه مشهور شده در واقع تاریک و تیره نیست اما اطلاعات چندانی درباره این سمت وجود ندارد و برای بشر همواره با رمز و راز همراه بوده است و به همین‌خاطر است که آن را سوی تاریک ‌ماه لقب داده‌اند.

در واقع بخشی از‌ ماه را ما از زمین هرگز نمی‌بینیم چون همواره یک سمت‌ماه رو به زمین است. به همین‌خاطر نام بهتری که اغلب برای اشاره به این قسمت از ‌ماه استفاده می‌شود بخش دورتر ‌ماه است. در زمان شب این نیمه دورتر که معادل ۱۴شبانه‌روز زمین طول می‌کشد دمای هوا به ۱۷۳درجه سلسیوس زیر صفر می‌رسد. روز ‌ماه هم که ۱۴شبانه‌روز زمین است حسابی داغ است و دما به ۱۲۷درجه سلسیوس می‌رسد. دهانه بزرگ ون کارمن (Von Karmán) با قطر ۱۸۶کیلومتر جایی است که چینی‌ها برای مطالعه در نیمه تاریک‌ ماه انتخاب کرده‌اند. این دهانه به‌خاطر قدمت طولانی‌ای دارد که می‌تواند سرنخ‌هایی درخصوص چگونگی شکل‌گیری زمین، نحوه تکامل سیارات و تأثیر فرایندهای آتشفشانی بر شکل منظومه شمسی در اختیار بشر قرار دهد.  Chang’e- 4 شامل یک فرودگر و سطح‌نورد است و قرار است نمونه‌هایی از خاک سطح نیمه تاریک‌ ماه را برای آزمایش‌های بعدی جمع‌آوری کند.

 

اخبار,اخبارعلمی وآموزشی, کاوش‌های جدید در ‌ماه و مریخ


سیاره محبوب سرخ
مریخ همیشه یکی از جذاب‌ترین سیاره‌های مورد توجه بشر بوده است؛آن قدر که گروهی آن را سکونتگاه آینده بشر به‌خاطر نابودی زمین می‌دانند. کاوشگر این ‌سایت ناسا که 2هفته پیش و پس از سفری 6ماهه بر سطح سیاره سرخ نشست به همین‌خاطر بسیار مورد توجه است. این‌سایت به‌عنوان تازه‌ترین روبات فرستاده شده به مریخ به‌تازگی صدای وزیدن بادهای مریخ بر صفحات خورشیدی خود را ضبط کرد و به زمین فرستاد و خیلی‌ها را هیجان‌زده کرد.به عقیده دانشمندان فوق‌العاده است که می‌توانیم نخستین صداها را از سطح مریخ گوش دهیم. به‌گزارش بی‌بی‌سی، آنچه ضبط شده مشابه برخورد باد با پرچم است، که ارتعاشاتی تولید می‌کند که فرکانس آنها در محدوده شنوایی گوش انسان است. این سایت با کمی فاصله از استوای مریخ فرود آمده و فعلا در حال چک سیستم‌های خود و بررسی محیط اطراف است. ماموریت اصلی این سایت تحقیق بر لایه‌های درونی مریخ است. این کاوشگر به لرزه‌سنج و همچنین حسگری حرارتی مجهز است که وارد خاک مریخ می‌شود و با آزمایش‌های بسیار حساس ارتعاشی نوسان سیاره حول محورش را بررسی می‌کند.

 

 روزنامه همشهری

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------