طلای سرخ ایران در کوره خشکسالی می سوزد



 

 

طلای سرخ ایران در کوره خشکسالی می سوزد

 

روایت مشکلات طلای سرخ ایران هر سال به گونه ای جلوه می کند، یک سال مشکل ارزان بودن قیمت مطرح است، یک سال مشکل صادرات و سالی دیگر با مشکل سرمازدگی روبروست و همچنان این مشکلات تداوم دارد، این بار طلای سرخ ایران با مشکل خشکسالی و بی آبی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، کشاورزان جنوب استان خراسان رضوی و استان خراسان جنوبی همه ساله در اواخر مهر و اوایل آبان که موعد برداشت طلای سرخ است، ثمره زحمات خود را با هزاران امید برداشت می کنند، اما امسال کشاورزان سختکوش که با مشکلات عدیده ای مواجه اند، باید برای مشکل بی آبی مزارع زعفران که خاص مناطق نیمه گرمسیری و نقاطی است، به فکر بازار سیاه آب باشند و این در حالی است که زمان اولین آبیاری، فاكتوری بحرانی است كه بر مقدار و كیفیت راندمان محصول تأثیرگذار است.

براساس تحقیقات انجام شده درمزرعه مشخص شده است، زمانی كه دمای هوا به ۱۲ درجه سانتیگراد می رسد، گل دهی رخ می دهد، همین طور ۲ تا ۳ هفته پس از آبیاری، گل دهی به وقوع می پیوندد.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان،اولین آبیاری بایستی زمانی انجام شود كه بعد از این دوره زمانی، زعفران قابل برداشت باشد. در این مطالعه مناسبترین تاریخ برای اولین آبیاری با احتمالات ۵۰ ،۷۵ و ۹۵ درصد برای نقاط مختلف استان های خراسان تعیین شده و پهنه بندی لازم انجام می شود.

براساس نتایج حاصله، تاریخ گل دهی و زمان انجام اولین آبیاری گیاه زعفران بسته به اقلیم و دمای منطقه مورد مطالعه، بسیار متفاوت است. در مكان هایی با ارتفاع بالاتر از سطح دریا و میانگین دمای كمتر، معمولا تاریخ گل دهی و زمان آبیاری زودهنگام و در اوایل پاییز است.

با كم شدن ارتفاع و بالا رفتن دمای هوا، تاریخ گل دهی و زمان انجام اولین آبیاری به اواسط و حتی به اواخر پاییز منتقل می شود.

خرید آب با قیمتی ۳ برابر قیمت واقعی

ولی الله صانعی، دبیرانجمن صنفی تولیدکنندگان زعفران خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، اظهاركرد: قهر طبیعت در چند سال گذشته موجب کم شدن آب قنوات و کاهش سطح آب چاه های عمیق برای آبیاری زعفران شده است.

وی با تاکید بر اینکه آبیاری بیشتر مزارع رعفران استان باید با همت دولتمردان و به وسیله تانکر انجام شود، بیان كرد: در حال حاضر زعفرانکاران مجبور به خرید آب با تانکر و با قیمتی ۲ تا ۳ برابر قیمت واقعی شده اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هوا در پاییز سرد می شود و محصولات دیگر کشاورزی احتیاج به آب ندارند، لذا باید از چاه های مجاور مزارع زعفران برای آبیاری استفاده كرد.

گران بودن کود اوره، از مشکلات زعفرانکاران خراسان رضوی

وی مشکل دیگر زعفرانکاران خراسان رضوی را مشکل کود اوره در بازار دانست و یادآور شد: هر هکتار مزارع زعفران نیاز به ۱۵۰ کیلو کود اوره دارد و حال آنکه ایران صادرکننده این کود است، باید زعفرانکاران خراسان رضوی کود اوره را بیش از قیمت واقعی از بازار آزاد تهیه كنند.

دبیرانجمن صنفی تولید کنندگان زعفران خراسان رضوی با تاکید بر اینکه درآمد اهالی روستاهای خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی از زعفران تامین می شود، خاطرنشان کرد: زعفران علاوه بر اینکه از ارزش بالایی نسبت به سایر محصولات کشاورزی برخوردار است، اشتغال و درآمدزایی خوبی را هم برای کشاورزان فراهم كرده است.

یک ششم مزارع زعفران تربت حیدریه با کمبود آب مواجه است

سعادت علی نیا، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، در خصوص مشکل کم آبی گفت: سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان بالغ بر ۶۸۳۰ هکتار است.

وی با اشاره به تولید سالانه ۲۲ تن زعفران در شهرستان تربت حیدریه، اظهاركرد: میزان بارندگی در این شهرستان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه خشکسالی بر تولید همه محصولات کشاورزی شهرستان تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: علاوه بر این، خشکسالی بر محصول استراتژیک زعفران تاثیر خود را گذاشته است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه از کاهش آبدهی و یا خشک شدن قنوات شهرستان برای آبیاری مزارع زعفران خبر داد و تاکید کرد: یک ششم از مزارع زعفران شهرستان تربت حیدریه با کمبود آب مواجه شده اند.

علی نیا با بیان اینکه تولید زعفران در شهرستان تربت حیدریه در سال جاری به طور قطع و یقین کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: پیش بینی می شود که تولید زعفران در سال جاری نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و شاید هم بیشتر کاهش یابد.

وی درخصوص آبیاری مزارع زعفران شهرستان تربت حیدریه که دچار کمبود آب شده اند، افزود: فرماندار این شهرستان جلساتی را با معاونت برنامه ریزی استانداری خراسان رضوی برای تخصیص اعتبار آبرسانی برای مزارع زعفرانی که دچار بحرای بی آبی هستند، برگزار كرده است و امیدواریم با تخصیص اعتبار، کار آبرسانی به مزارع رعفران دچار کمبود آب را آغاز کنیم.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تربت حیدریه تاکید کرد: در صورت عدم تخصیص اعتبار باید زعفرانکاران با توجه به تقاضای بیش از اندازه آب، مزارع زعفران خود را با هزینه های هنگفت و به وسیله تانکر آبرسانی کنند.

علی نیا درخصوص پیش بینی قیمت زعفران درسال جاری، خاطرنشان کرد: قیمت این محصول تابع عرضه و تقاضاست، ولی با جلسات برگزار شده به دنبال خرید توافقی زعفران با قیمتی بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون ریال از کشاورزان هستیم..... / گزارش : خبرگزارى ايسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------