«بي‌اشتهايي» مهمترين علامت آپانديسيت است



 

 

«بي‌اشتهايي» مهمترين علامت آپانديسيت است

 

 

دبير انجمن گوارش و كبد ايران آپانديس را شايع‌ترين علت عملهاي جراحي دانست و عنوان كرد: 20 تا 30 درصد افرادي كه عمل مي‌شوند، بعد از 5 ماه مشخص مي‌شود كه آپانديسشان سالم بوده است.

دكتر رضا ملك زاده در گفت وگو با ايسنا، علت تشخيص نادرست آپانديسيت را شباهت آن با مشكلات ديگري چون عفونت‌هاي روده و نظير آن عنوان و اظهار كرد: امكان تشخيص آپانديسيت در كودكان زير 3 سال، در زنان و مرداني كه بيش از 60 سال سن دارند و در زنان باردار به اين علت كه دردهاي گوناگوني دارند، مشكل‌تر بوده و با خطرات بيشتري همراه است.

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، شايع‌ترين سن ابتلا به التهاب آپانديس را دوره ميانسالي عنوان كرد و افزود: البته التهاب آپانديس در همه سنين قابل مشاهده بوده و مواجهه با درد آپانديس وجود دارد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چند درصد افراد در طول عمرشان به التهاب آپانديس مبتلا مي‌شوند، گفت: به طور ميانگين 150 تا 200 از هر 100 هزار نفر در هر يك سال گرفتار آپانديسيت مي‌شوند كه از اين ميان مردان 5/1 برابر بيشتر از زنان درگير مي‌شوند به اين معنا كه براي هر مردي در طول عمر خود، 5/8 درصد شانس ابتلا به آپانديس وجود دارد و براي هر زني 5/6 درصد اين احتمال وجود دارد.

اين فوق تخصص بيماريهاي گوارش و كبد هم چنين توضيح داد: به همين تعداد كه اين بيماري مشاهده مي‌شود عمل جراحي هم انجام مي‌شود كه متاسفانه بعد از عمل مشخص مي‌شود 10 تا 20 درصد اين عمل‌ها ضروري نبوده و آپانديس فرد سالم است و مشكل چيز ديگري بوده است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا خطر انسداد روده پس از عمل جراحي آپانديس بيمار را تهديد مي‌كند يا خير گفت: اگر عمل درست انجام شود اين خطر وجود ندارد و مشكلي پس از عمل جراحي براي بيمار پيش نمي‌آيد.

دكتر ملك زاده در تعريف آپانديس اظهار كرد: آپانديس يك زائده است شبيه به خود روده ولي باريك‌تر از آن كه در انتهاي روده بزرگ قرار گرفته است و هنوز عملكرد خاصي براي آن پيدا نشده و نمي‌توان به طور دقيق گفت كه آپانديس چه عملي در بدن انجام مي دهد.

وي هم چنن ادامه داد: برداشتن اين زائده هيچ گونه عارضه و مشكلي را براي فرد ايجاد نمي‌كند. آپانديس جزو اعضايي از بدن است كه به تدريج در جريان تكامل انسان به صورت يك زايده باقي مي‌ماند.

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره علت ايجاد التهاب آپانديس تشريح كرد: چون اين زايده يك طرفه است و يك دهانه باز دارد اگر به علت وجود مدفوع يا مواد زايد ديگر اين مجرا بسته شود، رشد ميكروب‌ها باعث ايجاد عفونت در آپانديس مي‌شوند. اگر اين عفونت برطرف نشود ممكن است كيسه آپانديس پاره شده و عفونت در محوطه شكم پخش شود.

وي ادامه داد: پاره شدن آپانديس خطرناك است و مي‌تواند در صورت عدم درمان به موقع با يك عفونت شديد در شكم منجر به مرگ شود.

دبير انجمن گوارش و كبد ايران مهمترين علامت آپانديسيت را "بي‌اشتهايي" معرفي كرد و گفت: علاوه بر درد كه شايع‌ترين تظاهر التهاب آپانديس است بي‌اشتهايي علامت مهمي است كه معمولا هم به آن توجه نمي‌شود. درد ناشي از التهاب معمولا در اطراف ناف ظاهر شده و سپس در ناحيه راست تحتاني متمركز مي‌شود. هر شخصي كه به آپانديسيت دچار مي‌شود، حتما بي‌اشتها شده. فردي كه احساس گرسنگي داشته باشد قطعا آپانديسيت ندارد. در طول معاينات با فشار روي نقاط دردناك، اگر درد بيشتر شود مي‌توانيم احتمال وجود آپانديس را بدهيم. هم چنين اين درد با حركت فرد شدت مي‌يابد.

دكتر ملك زاده ادامه داد: درد آپانديسيت معمولا با درد معده و درد شكم اشتباه نمي‌شود چرا كه معده در بالاي شكم قرار دارد و آپانديس در انتهاي روده بزرگ.

وي در ادامه نقش عوامل ژنتيك و وراثت را در بروز التهاب آپانديس مردود دانست و گفت: ارث هيچ تاثيري در ايجاد درد آپانديس ندارد. ضمن آن كه نمي توان گفت رژيم غذايي ويژه‌اي هم مي‌تواند در ابتلا به آپانديسيت، تشديد آن و پيشگيري از آن نقش موثري داشته باشد. به طور دقيق مشخص نيست كه چرا بعضي افراد به آپانديس مبتلا مي‌شوند و برخي افراد دچار نمي‌شوند.

اين فوق تخصص گوارش و كبد درباره راه‌هاي تشخيص آپانديس توضيح داد: آپانديسيت بايد زود تشخيص داده شود. بهترين راه تشخيص معاينه و توجه به بي‌اشتهايي يا اشتهاي فرد مراجعه كننده است و در اين زمينه سونوگرافي و سي تي اسكن ضرورتي ندارد.

وي ادامه داد: بيماار بايد چند ساعت تحت مراقبت پزشك باشد، معمولا گلبول‌هاي سفيد بيمار را چك مي‌كنيم كه آيا تعداد آن زياد شده است يا خير. همين آزمايشات و معاينات بر اي تشخيص كافي است مگر در موارد استثنايي كه ممكن است سي تي اسكن و سونوگرافي لازم شود. به محض تشخيص، فرد بايد تحت عمل جراحي قرار بگيرد.

دكتر ملك زاده درباره نقش تجويز آنتي بيوتيك در بهبود التهاب آپانديس گفت: نبايد سريع اقدام به تجويز آنتي بيوتيك كرد. آنتي بيوتيك به اين منظور تجويز مي‌شود كه مطمئن شويم عفونت ديگري بدن بيمار را تهديد نمي‌كند. معمولا 24 تا 48 ساعت پس از عمل جراحي آنتي بيوتيك به فرد داده مي شود.

دبير انجمن گوارش و كبد ايران در خصوص رعايت رژيم غذايي پس از عمل جراحي آپانديس بيان كرد: به محض تشخيص آپانديس بيمار نبايد چيزي بخورد. پس از عمل هم ابتدا مايعات نرم براي او توصيه مي‌شود و پس از اين كه تحمل بدن بالاتر رفت غذاي نرم و سپس غذاي معمولي براي بيمار مناسب است..... / تحلیل : عصر ایران

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------