ثبت رکوردی جدید برای لیزر اشعه ایکس



اخبارعلمی,خبرهای علمی,لیزر

دانشمندان دانشگاه اسنفورد به دنبال این هستند تا رکوردی جدید در زمینه لیزرهای اشعه ایکس را از خود به جای بگذارند که نسبت به نسخه های قبلی، 8 هزار برابر سریع تر بوده و 10 هزار برابر روشن تر خواهد بود.

در حال حاضر رکورد سریع ترین و روشن ترین لیزر جهان به دانشگاه استنفورد اختصاص دارد ولی این رکورد در حال شکسته شدن است و کسانی که رکورد قبلی را به ثبت رسانده اند، به دنبال بهبود آن بوده و در تلاش برای ثبت رکوردی جدید در این زمینه هستند.

 

 این دانشمندان برای تولید این لیزر نیازمند به یک حفره شتاب دهنده و ابر رسانای بسیار سرد  یعنی -271 درجه سانتی گراد (456- فارنهایت) هستند که بتواند جریان الکتریسیته را بدون هیچ خطایی به راحتی عبور دهد.

دانشمندان دانشگاه استنفورد در تلاشند تا لیزر اشعه ایکس فوق روشن خود را ارتقا دهند. لیزر ارتقا یافته آنها 10 هزار بار روشن تر از نسخه سابق خواهد بود و همچنین سرعت آن نیز 8 هزار برابر بیشتر خواهد شد. این دانشمندان برای تولید این لیزر نیازمند به یک حفره شتاب دهنده و ابر رسانای بسیار سرد  یعنی -271 درجه سانتی گراد (456- فارنهایت) هستند که بتواند جریان الکتریسیته را بدون هیچ خطایی به راحتی عبور دهد.

با این حال در صورت ساخته شده این نسخه از لیزر یاد شده نسخه پیشین منسوخ نخواهد شد و حتی بیش تر از قبل به کار خواهد آمد. ترکیب این دو لیزر می تواند محدوده انرژی گسترده تری را پوشش دهد و به دانشمندان را در ضبط و مطالعه فرایند های بسیار کوچک و سریع بسیار کمک کند.

علاوه بر این، این امر می تواند منجر به اکتشافات بسیار زیادی شود که هر کدام از آنها باعث پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه علوم الکترونیک، پزشکی و انرژی خواهند شد. با این حال بنابر گفته دانشمندان ساخته نسخه ارتقا یافته این لیزر بسیار زمان بر است و تا سال 2020 میلادی به طول خواهد انجامید.

 

اخبار علمی - سیناپرس

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------