کشف مجسمۀ دو هزار سالۀ «مرد رداپوش» در فرانسه



مجسمۀ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
یک مجسمۀ دوهزارساله که با ظرافت و هنرمندی کامل تراشیده شده است، اخیرا در کاوش‌های باستان‌شناسی در یکی از محوطه‌های تاریخی فرانسه از زیر خاک بیرون آمده است.

به گزارش فرادید, قبل از انجام یک پروژۀ ساخت و ساز در یک ملک خصوصی در نزدیکی شهر تاریخی بریورد در فرانسه، گروهی از باستان‌شناسان موسسۀ «باستان‌شناسی پیشگیرانه» محل را مورد بررسی قرار دادند و بقایایی از یک سکونتگاه مربوط به قرن نخست میلادی را کشف کردند. این جستجو یک یافتۀ بسیار خاص و شگفت‌انگیز نیز به دنبال داشت.

 

 شهر تاریخی بریورد که در ساحل رود رُن قرار دارد، حدود دو هزار سال قبل و در دوران امپراطوری روم جایگاه ویژه‌ای به عنوان یک مسیر عبوری بین لیون و ژنو داشته است. این سایت تاریخی از دهۀ 1950 میلادی مورد کاوش قرار گرفت. از سال 2000 به بعد هرگونه عملیات عمرانی و ساخت و ساز در این منطقه باید بعد از انجام کاوش‌های باستان‌شناسی پیشگیرانه انجام شود.

 

مجسمۀ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

اما سایت خاص موسوم به اِکولوس که یافتۀ اخیر در آنجا صورت گرفته، در سال 2020 کشف شد؛ اینجا در بیرون از محوطۀ شهر اصلی قرار دارد و احتمالا هستۀ اصلی سکونت در این منطقه بوده است. یافته‌های این سایت شامل بقایای دیوارها و کف‌سازی‌های تعدادی ساختمان و همینطور دو حوضچه و یک فضای خالی زیرسطحی است که در حمام‌های رومی برای گرم‌تر کردن فضای حمام مورد استفاده قرار می‌گرفت. این بقایا مربوط به قرون اول تا چهارم میلادی می‌شوند.

 

اما مهم‌ترین یافتۀ باستان‌شناسان در این سایت یک مجسمه از جنس سنگ آهک است که در نزدیکی بقایای دیواره‌ای که محدودۀ جاده را مشخص می‌کرده یافت شده است. این مجسمه که یک مرد رداپوش را نشان می‌دهد، به نحو بسیار ظریف و هنرمندانه‌ای تراشیده شده و بیش از 200 کیلوگرم وزن دارد.

 

این مرد رداپوش چهره‌ای جوان و بدون ریش دارد و نشان‌هایی از دربار امپراطوری را دارد که در نیمۀ اول قرن نخست میلادی رایج بودند. به احتمال زیاد این مجسمه در ساختمان یک مقبره نصب شده بوده که تا امروز ناشناخته مانده است. سر این مجسمه جدا از پیکره کشف شد و ترک‌های زیادی نیز بر روی پیکره وجود داشت که انجام یک عملیات مرمت را لازم می‌آورند.

 

مجسمۀ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون



تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------