پیدایش یک حفره خورشیدی ۶۰ برابر زمین



حفره در خورشید،اخبار علمی،خبرهای علمی
پدید آمدن حفره غول پیکر در خورشید با پهنای بیش از 60 برابر زمین باعث شده تا باد خورشیدی فوق العاده سریع به سمت ما بیایند.

به گزارش فارس به نقل از لایوساینس، یک لکه تیره، معروف به حفره تاجی، اخیراً در نزدیکی خط استوای خورشید ظاهر شده است. این شکاف موقت باعث می شود که باد خورشیدی با سرعت غیرمعمول به سمت زمین حرکت کند.

 

دانشمندان می گویند که اندازه و جهت این شکاف موقت، که 60 برابر اندازه زمین است، در این مرحله از چرخه خورشیدی بی سابقه است.

 

اسپیس گزارش داد که لکه تاریک غول پیکر که به عنوان حفره تاجی شناخته می شود، در نزدیکی استوای خورشید در 2 دسامبر(11آذر) شکل گرفت و در عرض 24 ساعت به حداکثر عرض خود یعنی حدود 800هزار کیلومتر رسید. از 4 دسامبر(13آذر) این فضای خالی خورشیدی مستقیماً به سمت زمین است.

 

به گفته سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA)، حفره‌های تاجی زمانی رخ می‌دهند که میدان‌های مغناطیسی که خورشید را در جای خود نگه می‌دارند، ناگهان باز شده و باعث شوند که محتویات سطح بالایی خورشید به شکل باد خورشیدی خارج شوند. سوراخ‌های تاجی به‌عنوان لکه‌های تیره ظاهر می‌شوند، زیرا نسبت به پلاسمای اطراف سردتر و چگالی کمتری دارند. حفره های تاجی قابل دیدن نیستند مگر اینکه در طیف نور ماوراء بنفش مشاهده شوند.

 

بر اساس گزارش سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، جریان‌های تشعشعی ناشی از حفره تاجی بسیار سریع‌تر از بادهای خورشیدی معمولی هستند و اغلب باعث ایجاد اختلالاتی در سپر مغناطیسی زمین می‌شوند که به عنوان طوفان‌های ژئومغناطیسی شناخته می‌شوند. آخرین حفره تاجی که روی خورشید در ماه مارس(اسفند) ظاهر شد که باعث قوی‌ترین طوفان ژئومغناطیسی در بیش از 6 سال گذشته شد.

 

کارشناسان در ابتدا پیش بینی کردند که این حفره اخیر می تواند یک طوفان ژئومغناطیسی متوسط (سطحG2) را ایجاد کند که می تواند خاموشی های مرتبط با امواج رادیویی و نمایش شفق های شفق قوی را برای چند روز آینده ایجاد کند. با این حال، شدت باد خورشیدی کمتر از حد انتظار بوده است، بنابراین به گفته اسپیس، طوفان حاصل تا کنون ضعیف (G1) بوده است. اما وقوع شفق های قطبی هنوز امکان پذیر است.

 

مشخص نیست این حفره تا چه مدت در خورشید باقی می‌ماند، اما به گفته سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، حفره‌های تاجی قبلی بیش از یک چرخش خورشیدی (27 روز) دوام آورده‌اند. با این حال، این سوراخ به زودی از زمین دور خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------