ماساژ بدن نوزاد سبب افزایش ارتباط عاطفی می‌شود



ماساژ بدن نوزاد , چگونگي افزایش ارتباط عاطفی با نوزاد

ماساژ بدن نوزاد سبب افزایش ارتباط عاطفی می‌شود

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ماساژ بدن نوزاد، عامل افزایش ارتباط عاطفی است و بهبود تکامل عصبی و وضعیت ایمنی را به دنبال دارد.

 بهناز گنابادی اظهار داشت: ماساژ علم و هنری است که آرامش و نوازش را برای نوزاد یا شیرخوار به شکل جدید فراهم می‌کند.

وی افزود :ماساژ باعث تنظیم سیستم گوارشی و تنفس، کاهش ناراحتی نوزاد به خاطر قولنج یا کولیک شکم، گرفتگی بینی، کاهش اضطراب و نگرانی، تمرین آرامش و آسودگی، کاهش تولید هورمون‌های استرس، کاهش گریه و لجبازی و عمیق‌تر و طولانی کردن خواب نوازد می‌شود.

به گفته گنابادی، ماساژ ارتباط عاطفی والدین و نوزاد را از طریق لمس و نوازش افزایش می‌دهد و علاوه بر جنبه‌های آرامش بخش و تکامل رشد، کاربردهای درمانی و تسکین دهنده نیز دارد.

وی با بیان این موضوع که ماساژ انواع بسیار و کاربردهای گوناگونی دارد، ادامه داد: از زمان بارداری مادر، حرکات ماساژ می‌تواند برای تقویت ارتباط با جنین شروع و مرحله به مرحله با توجه به تولد و گروه سنی متفاوت شود.

گنابادی بیان کرد: در چهار هفته اول زندگی که به آن دوران نوزادی می‌گویند حرکات ماساژ روی بدن نوزاد شکلی کلی داشته و کمتر به جزئیات پرداخته می‌شود و میزان فشار و ضربه بسیار ملایم، نوازشی و با سر انگشتان خواهد بود تا باعث آزردگی نوزاد نشود و مدت زمان آن نیز معمولا بین هفت تا پانزده دقیقه است.

وی خاطرنشان کرد: در ماساژ شیرخواران که از ماه دوم شروع و تا بیست و چهار ماهگی ادامه می‌یابد فشار ماساژ می‌تواند بر حسب سن شیرخوار به مرور قوی‌تر شود و مدت آن بین 15 تا 25 دقیقه خواهد بود.

گنابادی یادآور شد: حرکات ماساژ باید با آرامش، ریتمیک و به آهستگی باشد و هرگز حالت قلقلک پیدا نکند و پوست نباید در اثر فشار زیاد قرمز شود.

وی افزود: نوزادانی که تجربه ماساژ مناسب و مداومی را داشته‌اند از خواب راحتی برخوردار بوده، هنگام بیداری نیز هوشیاری بیشتری دارند و این نوع ارتباط باعث شادی و آرامش، بهبود تکامل جسمی و عاطفی، اعتماد به نفس و ارتباط اجتماعی آنان می‌شود.

به گفته وی، بهترین زمان انجام ماساژ زمانی است که کودک بیدار و خوشحال است و یک ساعت از تغذیه او گذشته است.

وی تاکید کرد: تداوم ماساژ در دوران نوزادی و کودکی باعث تغییرات مثبت در زندگی و آینده کودک از جمله احساس امنیت و مهارت اجتماعی خواهد شد./ايسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------