شایعترین علائم کم کاری تیروئید



 

کم کاری تیروئید معمولأ با هورمون تیروکسین صناعی (قرص تیروئید) درمان می شود و مقدار داروی مورد نیاز بستگی به سن و وزن بیمار و شدت کم کاری تیروئید دارد.

قائم مقام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید قادر به تولید کافی هورمون تیروئید برای تأمین نیاز‌های بدن نباشد و خستگی و ضعف شایعترین علائم کم کاری تیروئید به شمار می رود.

به گزارش مهر، دکتر حسین دلشاد با اشاره به این که کم کاری تیروئید علائم متعددی دارد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اظهار داشت: بسیاری از علائم کم کاری تیروئید اغلب تحت شرایط دیگری نیز بروز می کنند و بسیاری از بیماران مبتلا از وجود بیماری خود مطلع نیستند.

وی در خصوص شایع‌ترین علائم کم کاری تیروئید گفت: خستگی و ضعف، افزایش وزن،  صورت پف آلود، عدم تحمل به سرما و کاهش تعریق، دردهای مفصلی و عضلانی، یبوست، پوست و موهای خشک و شکننده، افسردگی و خونریزی ماهـــــیانه شدید یا نا منظم در خانم ها شایعترین علائم کم کاری تیروئید است.

دلشاد خاطر نشان کرد: این بیماری در افراد بالاتر از 60 سال شایع‌تر است و برخی از عوامل مانند سابقه گواتر یا عمل جراحی تیروئید، سابقه فامیلی، خانم‌های حامله یا خانم‌هایی که در 6 ماه گذشته زایمان داشته‌اند می توانند شانس ابتلا به بیماری تیروئید را در افراد افزایش دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث کم کاری تیروئید می شوند، گفت: عدم تشکیل یا تشکیل ناقص غده تیروئید از دوران جنینی، کمبود ید شدید، بیماری خود ایمنی تیروئید، برداشتن تمام یا قسمتی از تیروئید با عمل جراحی، ید رادیواکتیو و مصرف برخی از داروها از جمله آمیودارون که برای نامنظمی ضربان قلب بکار می رود و یا لیتیوم که برای بیماران روانی تجویز میشود می تواند باعث کم کاری تیروئید شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: کم کاری تیروئید معمولأ با هورمون تیروکسین صناعی (قرص تیروئید) درمان می شود و مقدار داروی مورد نیاز بستگی به سن و وزن بیمار و شدت کم کاری تیروئید دارد.

دلشاد افزود: با مصرف منظم داروی تجویز شده کم کاری تیروئید را میتوان بطور کامل کنترل نمود. بسیاری از بیماران مبتلا  به کم کاری تیـروئیـد لازم است که برای تمام طول عمر خود از قرص تیـروئیـد استفاده نموده و حتما توسط پزشک معالج نسبت به قطع یا ادامه درمان تصمیم گرفته شود.... / تحلیل : عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------