اعاده حيثيت پنگوئن‌ها از اتهام «رفتار نامتعارف در جفت‌گيري» پس از يك قرن!



 

درباره پنگوئن ها , عکس پنگوئن

 

پس از روايت «فعاليت‌هاي نامتعارف پنگوئن‌ها در جفت‌گيري» كه حدود يك قرن پيش توسط يكي از اعضاي تيم كاوش قطبي كاپيتان اسكات مشاهده شد، اكنون دانشمندان قادر به درك دلايل زيستي پشت پرده اين فعاليت‌ها شدند كه دكتر «جورج لويك» آنها را « فعاليت فاسد پنگوئن‌ها» خوانده بود.

 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دانشمندان با دستيابي به پشت پرده اين فعاليتهاپي بردند علت رفتارهاي نامتعارف و عجيب پنگوئن‌هاي نر در جفت‌گيري عدم تشخيص درست آنها در مرده يا زنده بودن جفت است.

گزارش دكتر لويك در زمان خود، بسيار تكان‌دهنده محسوب و حتي از اسناد رسمي حذف شد؛ درحاليكه موزه تاريخ طبيعي انگليس اكنون به انتشار اين مقالات ويرايش نشده پرداخته است.

 

لويك، يك زيست‌شناس مشتاق بود كه به عنوان پزشك مامور در سفر اكتشافي ترا نواداي كاپيتان اسكات به قطب جنوب در سال 1910 حضور داشت.

وي يكي از پيشگامان بررسي زندگي پنگوئن‌ها و اولين فردي بود كه در كل فصل جفت‌گيري با يك مجموعه از آنها در كيپ آدير اقامت كرد.

 

وي به ثبت جزئيات زيادي از زندگي پنگوئن‌هاي گونه آدلي پرداخته اما برخي از فعاليت‌هاي آنها در نظر اين پزشك اخلاق‌مدار بسيار زياد از حد بوده است.

در ميان عجيب‌ترين اين فعاليتها مي‌توان به آنچه كه لويك از آنها به عنوان «فعاليت‌هاي نامتعارف پنگوئن‌هاي نر در زمان جفت‌گيري با ماده‌هاي مرده» توصيف كرده، اشاره كرد. وي به قدري از اين رويداد شوكه شده بود كه اين بخش از خاطرات خود را به زبان يوناني نوشت.

از ديگر فعاليت‌هاي عجيب اين موجودات كه لويك به ثبت رساند، بايد به گرايش‌هاي ديگري همچون رفتار غير عادي پنگوئن‌هاي نر و ماده و روابط نامتعارف و خارج از قاعده و حتي سوءاستفاده از جوجه‌هااشاره كرد.

 

لويك در زمان بازگشت به انگلستان قصد داشت كه خاطرات خود را با عنوان «تاريخچه طبيعي پنگوئن آدلي» به چاپ برساند اما محتويات موجود در آن براي اين زمان بسيار سنگين بود.

 

دانشمندان در يك قرن پيش از دانش علمي براي توصيف اسناد لويك در مورد رفتار مرده خواهی (نکروفیلیا) برخوردار نبودند. اين رفتار در اثر مكان‌يابي پنگوئن‌هاي نر براي واكنش جنسي رخ مي‌دهد چرا كه آنها قادر به تشخيص ميان پنگوئن‌هاي ماده زنده درون مجموعه و پنگوئن‌هاي مرده از سال گذشته كه در يك موقعيت مشابه قرار دارند، نيستند.

اكنون تنها دو نسخه از 100 نسخه اصلي لويك باقي مانده است و محققان به انتشار يك تفسير مجدد از يافته‌هاي وي در مجله Polar Record پرداخته‌اند.

اين گزارشات و برگه‌هاي دست نوشته هم اكنون براي اولين بار در موزه تاريخ طبيعت به نمايش گذاشته شده است.

 

درباره پنگوئن ها , عکس پنگوئن

 

دكتر «جورج لويك» از اعضاي تيم كاوش قطب جنوب

خبرگزاری ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------