خبر خوب محققان: سرعت از بین رفتن صفحات یخی قطب جنوب را می‌توان کُند کرد



  یخ‌,اخبار علمی ,خبرهای علمی
محققان می‌گویند از بین رفتن صفحات یخی منطقه غربی قطب جنوب گریزناپذیر نیست و عقب‌نشینی یخ‌های این منطقه را می‌توان با تغییراتی در دمای اقیانوس‌ آهسته‌تر کرد. 

به گزارش ایرنا از «سای تک دیلی»، تحقیقات جدید حاکی از آن است که سرعت از دست رفتن یخ‌ها در این مناطق بسته به تفاوت های منطقه‌ای در اتمسفر و چرخش (جریانات) اقیانوس با هم متفاوت است. یک تیم بین المللی از محققان با استفاده از تصاویر ماهواره ای و سوابق آب و هوایی و اقیانوسی، به مبسوط ترین شناخت تا این زمان از نحوه واکنش صفحات یخی غرب قطب جنوب (West Antarctic) به تغییرات آب و هوایی دست یافته است. یخ های این مناطق به اندازه ای است که می تواند سطح دریا را به میزان ۳.۳ متر بالا ببرد.

  یخ‌,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

محققان دانشگاه های کمبریج، ادینبورگ و واشنگتن دریافتند که ضرباهنگ (pace) و میزان بی ثبات شدن یخ ها در امتداد سواحل غربی «آنتارکتیک» (قطب جنوب) بسته به آب و هوای منطقه‌ای متفاوت است. این محققان با بررسی تصاویر ماهواره‌ای تفاوت‌های منطقه‌ای در تغییرات صفحات یخی در مناطق مختلف غرب قطب جنوب از سال ۲۰۰۳ تاکنون را مشخص کردند و دریافتند که ضرباهنگ عقب رفتن یخ ها در دریای «اموندسن»‌ در مقایسه با بخش دریای «بلینگشاوسن»‌ در مجاورت آن به میزان زیادی آهسته شده است.

 

  یخ‌,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

این محققان با بررسی و آنالیز سوابق آب و هوایی و اقیانوسی مشخص کردند که این تفاوت ها ناشی از تفاوت های منطقه ای در تغییرات قدرت و جهت بادهای سطحی برون ساحلی (offshore ) است. آنها تاکید می‌کنند که کارهای تحقیقاتی بیشتری در آینده باید انجام شود تا مشخص کند که چنین مکانیسم‌هایی در آینده و در بحبوحه بی ثباتی فزاینده در صفحات یخی دریایی تا چه اندازه اهمیت دارند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------