هسته زمین برعکس می چرخد!



 هسته زمین ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
طبق گزارشی جدید هسته داخلی زمین که یک گلوله داغ آهنی به اندازه سیاره پلوتو است، دیگر در جهت چرخش بقیه بخش های سیاره حرکت نمی کند و حتی ممکن است در جهت معکوس بچرخد.

به گزارش مهر به نقل از ای اف پی، در حقیقت در حدود ۵ هزار کیلومتری زیر سطح زمین «سیاره ای در دل سیاره ای» دیگر قرار دارد که به طور مستقل می چرخد زیرا در فلز مذاب هسته خارجی شناور است.

 

فرایند دقیق چرخش هسته داخلی از مدت ها قبل مورد بحث محققان بوده و اکنون تحقیق جدید نیز به نظر می رسد نتایج جنجال برانگیزی دارد.

 

اطلاعاتی که هم اکنون در مورد هسته داخلی وجود دارد مربوط به اندازه گیری تفاوت های کوچک در ارتعاشات است که هنگام عبور از وسط زمین رصد می شود. ارتعاشات مذکور در اثر زلزله یا گاهی اوقات انفجارهای هسته ای به وجود می آیند.

 

تحقیق جدید در حقیقت جستجویی برای ردیابی حرکات هسته داخلی زمین است که در ژورنال «نیچر ژئوساینس» منتشر شده است. در این تحقیق امواج ارتعاشی ناشی از زلزله های تکرار شونده در طی ۶ دهه گذشته تحلیل شده است.

 

شیائو دانگ سانگ و یی یانگ مولفان این تحقیق از دانشگاه پکن هستند. آنها متوجه شدند جهت چرخش هسته داخلی در حدود سال ۲۰۰۹ میلادی موقتا متوقف شد و سپس در جهت مخالف آغاز شد.

 

آنها در این باره می گویند: ما معتقدیم هسته داخلی با توجه به چرخش سطح، مانند یک تاب به عقب و جلو می چرخد یک چرخه گردش حدود ۷ دهه است. این بدان معنا است که هر ۳۵ سال یکبار جهت چرخش تغییر می کند.

 

به گفته محققان جهت چرخش هسته داخلی زمین در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی تغییر کرده است. آنها پیش بینی کردند در اواسط دهه ۲۰۴۰ میلادی این جهت دوباره تغییر می کند.

 

محققان معتقدند چنین چرخشی با تغییراتی که « مدت زمان روز» نامیده می شود همراستا است. این موارد تغییراتی کوچک در زمان دقیق چرخش زمین بر محور آن است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------