رونمایی از آنتن بزرگ تلسکوپ فضایی «نانسی گریس رومن»



  تلسکوپ فضایی,اخبار علمی ,خبرهای علمی
ناسا در عکس جدیدی، از آنتن تلسکوپ فضایی «نانسی گریس رومن» رونمایی کرد که آزمایش‌های آن به تازگی به پایان رسیده‌اند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، مهندسان «مرکز پرواز فضایی گادرد»(GSFC) ناسا، آزمایش یک آنتن کارآمد را برای «تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن»(Roman Space Telescope) به پایان رساندند. این تلسکوپ که انتظار می‌رود تا ماه مه ۲۰۲۷ راه‌اندازی شود، به کشف رازهای انرژی تاریک و ماده تاریک، جستجو و تصویربرداری از سیارات فراخورشیدی و کشف بسیاری از موضوعات مربوط به اخترفیزیک مادون قرمز کمک خواهد کرد. تصویر منتشرشده، این آنتن که قرار است ارتباط اولیه بین تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن و زمین را فراهم کند، در یک محفظه آزمایش نشان می‌دهد. این آنتن می‌تواند بالاترین حجم داده را نسبت به هر ماموریت اخترفیزیک ناسا که تاکنون انجام شده است، به زمین بفرستد.

 

  تلسکوپ فضایی,اخبار علمی ,خبرهای علمی

بازتابنده آنتن، از یک ماده کامپوزیت کربن ساخته شده است که وزن بسیار کمی دارد اما همچنان در برابر نوسانات دمایی گسترده مقاومت می‌کند. این آنتن که ۱.۷ متر قطر دارد، تقریبا به اندازه یک یخچال بلند است اما وزن آن تنها به ۱۰.۹ کیلوگرم می‌رسد. اندازه بزرگ این آنتن، به تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن کمک می‌کند تا سیگنال‌های رادیویی را در سراسر میلیون‌ها کیلومتر فضا به زمین بفرستد.

 

آنتن در یک فرکانس، دستورات را دریافت می‌کند و اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی و موقعیت تلسکوپ را ارائه می‌دهد. آنتن از فرکانس دیگری برای انتقال سیل داده به ایستگاه‌های زمینی در نیومکزیکو، استرالیا و ژاپن استفاده خواهد کرد. این مکان‌ها گسترش یافته‌اند تا گروه تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن به طور مداوم قادر به برقراری ارتباط با فضاپیما باشد.

 

تولید این آنتن، یک تلاش هماهنگ بین دولت آمریکا و بخش تجاری بود. ناسا مسئول طراحی فرکانس رادیویی بود. «شرکت سازه‌های کاربردی هوافضا»(AASC) در کالیفرنیا نیز شریک تجاری این پروژه است که برای طراحی مکانیکی پرواز نهایی و ساخت مجموعه بازتابنده کامپوزیت با آن قرارداد بسته شد.

 

آنتن تکمیل‌شده، در ماه دسامبر به ناسا تحویل داده شد. مهندسان شرکت سازه‌های کاربردی هوافضا و مرکز پرواز فضایی گادرد، آن را به طور گسترده آزمایش کرده‌اند تا تأیید کنند که آنتن در محیط ناملایم فضا که محدوده دمایی منفی ۳۲ تا ۱۴۰ درجه سلسیوس را دارد، طبق انتظارات عمل خواهد کرد. همچنین، آنها آنتن را تحت آزمایش ارتعاشی قرار دادند تا مطمئن شوند که در برابر پرتاب تلسکوپ مقاوم است. هر سطح از آنتن در محفظه آزمایش، با قطعات فوم پوشیده شده است که بازتاب‌های مزاحم را در طول آزمایش به حداقل می‌رساند. سپس، مهندسان آنتن را به صورت الکتریکی با سیستم ارتباطات فرکانس رادیویی تلسکوپ رومن ادغام خواهند کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------