عکس شفق قطبی از منظر «ایستگاه فضایی بین‌المللی»



  شفق قطبی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
فضانورد ناسا که در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» به سر می‌برد، عکس خیره‌کننده‌ای را از یک شفق قطبی گرفته است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، شما اغلب شفق‌های خیره‌کننده زمین را از این زاویه نمی‌بینید. «جاش کاسادا»(Josh Cassada)، فضانورد ناسا به تازگی یک عکس خیره‌کننده از شفق قطبی را از زاویه دید جایگاه خود در «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) گرفته است که به طور متوسط حدود ۴۰۰ کیلومتر بالاتر از زمین پرواز می‌کند.

 

کاسادا در شرح عکسی که در توییتر منتشر کرد، نوشت: این کاملا غیر واقعی به نظر می‌رسد.

 

کاسادا این روزها تنها کسی نیست که از دیدن شفق‌های قطبی شگفت‌زده می‌شود. این نمایش نور که در اثر تعامل ذرات باردار خورشیدی با مولکول‌های موجود در جو زمین به وجود آمده، اخیرا از فعالیت شدید خورشید نیرو گرفته است. یک حفره در جو بیرونی خورشید یا تاج، جریان باد خورشیدی را جذب کرد. این جریان حاوی ذرات باردار دائما از خورشید جاری است. ابرهای بزرگ پلاسمای خورشیدی که طی فرآیند خروج جرم از تاج خورشیدی به فضا پرتاب شده‌اند، در روزهای ۲۶ و ۲۷ فوریه به سیاره ما برخورد کردند و سوخت بیشتری را برای شفق‌های قطبی فراهم آوردند.

 

در نتیجه، نمایش‌ شفق‌ها از عرض‌های جغرافیایی فوق‌العاده‌ای که خانه طبیعی آنها است، فاصله گرفته‌اند. خطوط میدان مغناطیسی زمین تمایل دارند ذرات باردار را به سمت قطب‌های سیاره ما هدایت کنند. به عنوان مثال، نورهای رقصنده و موزون اخیرا ناظران را در سراسر جزایر بریتانیا شگفت‌زده کردند و حتی تا جنوب کالیفرنیا ظاهر شدند. از آنها در روز دوشنبه بر فراز «پارک ملی دث ولی»(Death Valley National Park) عکس گرفته شد.

 

کاسادا اکتبر گذشته همراه با سه خدمه دیگر مأموریت «کرو-۵»(Crew-5) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) شامل «نیکول مان»(Nicole Mann)، فضانورد ناسا، «کویچی واکاتا»(Koichi Wakata)، فضانورد ژاپنی و «آنا کیکینا»(Anna Kikina)، فضانورد روسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

 

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این چهار فضانورد فقط یک هفته دیگر می‌توانند سیاره ما را از بالا تحسین کنند؛ زیرا کرو-۵ قرار است حدود پنج روز پس از رسیدن ماموریت کرو-۶ به آزمایشگاه مداری، به زمین بازگردد. کرو-۶ در حال حاضر قرار است بامداد دوم مارس از «مرکز فضایی کندی»(KSC) ناسا در فلوریدا پرتاب شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------