تلسکوپ کپلر قبل از مرگ ۲ سیاره مینی نپتون رصد کرد



 تلسکوپ کپلر ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
تلسکوپ فضایی کپلر قبل از آنکه ۵ سال قبل برای همیشه خاموش شود، آخرین کشف خود را ثبت کرد. محققان با رصد آخرین داده های تلسکوپ ۲ سیاره مینی نپتون و یک سیاره احتمالی را رصد کرده اند.

به گزارش مهر به نقل از اسپیس، گروهی از فیزیک اخترشناسان و شهروند ستاره شناسان با ترکیب آخرین بخش از داده‌هایی که کپلر به زمین فرستاده بود، در فاصله ۴۰۰ سال نوری زمین، متوجه دو سیاره جدید و یک سیاره احتمالی شدند که دور ۳ ستاره کم نور مدار می‌زنند.

 

تاکنون این سیاره‌های خارج از منظومه شمسی فقط در آخرین مجموعه از داده‌های تلسکوپ کپلر رصد رشده اند و به همین دلیل می‌توان آنها را آخرین سیاراتی دانست که کپلر قبل از تمام شدن سوخت و خاموش شدن درسال ۲۰۱۸ میلادی، مشاهده کرد.

 

الیاس اینچا از دانشگاه ویسکانسن- مدیسون مؤلف ارشد پژوهش جدید در بیانیه ناسا در این باره می‌نویسد: این اکتشافات سیاراتی معمولی در مشاهدات عظیم و گسترده کپلر به حساب می آیند. اما از آن جهت هیجان انگیز هستند که تلسکوپ در آخرین روزهای فعالیت خود آنها را رصد کرده است. این امر نشان می‌دهد کپلر در ردیابی سیارات، حتی در اواخر فعالیت خود عملکرد خوبی داشته است.

 

محققان در یک مجموعه محدود از داده‌ها که شامل ۳۳ هزار ستاره اضافی بود با ۳ ستاره کم نور، ۳ سیاره خارج از منظومه شمسی را رصد کردند. دو سیاره دور ستارگان کوتوله سرخ و سردی مدار می‌زنند که ستاره شناسان آنها را «مینی نپتون» می‌نامند.سیاره K۲-۴۱۶b که ۲.۶ بار عریض‌تر از زمین است و مدار آن دور ستاره اش معادل ۱۳ روز زمینی است. سیاره دیگر K۲-۴۱۷b نام گرفته و عرض آن ۳ برابر زمین ومدار آن معادل ۶.۵ روز زمینی است.

 

هر دو سیاره کوچک‌تر از نپتون هستند و اتمسفری بسیار داغ آنها را فراگرفته است بنابراین احتمالاً حیات درآنها وجود نداشته باشد.

 

سومین سیاره که دور یک ستاره خورشید مانند مدار می زندEPIC ۲۴۵۹۷۸۹۸۸ نام دارد و هنوز تأیید نشده است. محققان برای آنکه مطمئن شوند آنچه رصد کرده اند واقعاً سیاره بوده، داده‌های با کیفیت پایین‌تری را که کپلر بیش از یک هفته قبل از خاموش شدن، جمع‌آوری کرده بود، بررسی کردند.

 

تلسکوپ کپلر در سال ۲۰۰۹ میلادی به فضا ارسال شد تا ۱۵۰ هزار ستاره درنظر گرفته شده در صورت فلکی ماکیان را در مأموریت اولیه خود رصد کند. پیش بینی می‌شد این مأموریت ۳.۵ سال طول بکشد. اما این ابزار فضایی مواردی از کم شدن نور ستارگان را نیز ثبت کرد که نشان می‌داد سیاراتی دور آنها مدار می‌زنند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------