ثبت تصویر شکوفه‌های گیلاس از نگاه هابل



 شکوفه‌های گیلاس ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
هابل اخیرا تصویری از یک کهکشان ثبت کرده است که ظاهر این کهکشان کمی متفاوت‌تر از سایر کهکشان‌ها است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، در این تصویر از هابل، کهکشان "ان جی سی ۱۱۵۶"(NGC ۱۱۵۶) نشان داده شده است. شکل این کهکشان با دیگر تصاویری که هابل از کهکشان‌های مختلف ثبت کرده، کمی فرق می‌کند.

 

کهکشان "ان جی سی ۱۱۵۶" در فاصله ۲۵ میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی بره قرار دارد و شبیه یک درخت شکوفه گیلاس است که در بهار گل می‌دهد.

 

کهکشان مذکور یک کهکشان کوتوله است. یک کهکشان کوتوله به کهکشانی اطلاق می‌شود که دارای فقط چند میلیارد ستاره باشد.

 

تلسکوپ فضایی "هابل" موفق به رصد کهکشانی شد که ناسا مناطق روشن آن را به شکوفه‌های گیلاس تشبیه کرده است.

 

شکوفه‌های قرمز درخشان که توسط ابرهای گرد و غبار پیچیده شده‌اند نیز در این تصویر خودنمایی می‌کنند. اینها مکان‌های تشکیل ستاره فعال هستند. اما درخشش پراکنده‌ای نیز ساطع می‌کند که شبیه ناحیه مرکزی یک کهکشان بیضوی است که شامل ستاره‌های قدیمی‌تر و قرمزتر است. ستاره شناسان از این معجزه جهان به عنوان "ان جی سی ۱۱۵۶" یاد می‌کنند.

 

ان جی سی ۱۱۵۶ دارای برخی ویژگی‌های هیجان انگیز است. ان جی سی ۱۱۵۶ علاوه بر اینکه یک کهکشان کوتوله نامنظم است، به عنوان یک کهکشان ایزوله نیز طبقه بندی می‌شود. در حالی که مرکز کهکشان به شدت مملو از ستارگان نسل‌های قدیمی‌تر است، شدت فوق‌العاده ستارگان جدید که اخیرا تولید شده‌اند به آن در برابر تابش خیره‌کننده گاز هیدروژن یونیزه شده قرمز رنگ کمک می‌کند.

 

مقامات ناسا در این باره گفتند: ما متوجه شدیم که تنها سه چهارم کهکشان‌ها در فاصله کمی بیش از ۳۰ میلیون سال نوری از زمین توسط هابل با جزئیات کافی برای مطالعه ترکیب ستارگان درون آنها رصد شده است. هابل در این زمان باقی مانده می‌تواند از دیگر کهکشان‌های باقی مانده نیز تصاویری را ثبت کند.

 

برخورد نزدیک با کهکشان دیگری ممکن است در گذشته برای ان جی سی ۱۱۵۶ رخ داده باشد، زیرا برخی از محفظه‌های گاز در ان جی سی ۱۱۵۶ در خلاف جهت عقربه‌های ساعت به سمت بقیه کهکشان می‌چرخند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------