نگاه بی‌سابقه "جیمز وب" به قلب کهکشان مارپیچی فانتوم



تلسکوپ فضایی "جیمز وب" تصاویری از کهکشان مارپیچی فانتوم ثبت کرده است که مانند هیچ تلسکوپی که قبلاً این کار را انجام داده نیست. 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ناسا به تازگی تصاویری را از کهکشان مارپیچی "مسیه ۷۴"(M۷۴) که با نام کهکشان "فانتوم" نیز شناخته می‌شود، به اشتراک گذاشته است که ثابت می‌کند که چرا این تلسکوپ فضایی بهترین تلسکوپ فضایی ساخته شده توسط بشر تاکنون است.

 

این تصاویر توسط آژانس فضایی اروپا(ESA) به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده است.

 

با توجه به اینکه تلسکوپ فضایی "جیمز وب"(JWST) به نام یکی از مدیران اسبق ناسا نامگذاری شده است، ممکن است به عنوان یک پروژه که کاملا تحت اختیار ناسا است، به نظر برسد. اما آنچه معمولا در پس نامگذاری این تلسکوپ فضایی فراموش می‌شود این است که آژانس فضایی کانادا(CSA) و آژانس فضایی اروپا(ESA) نیز به شکل قابل توجهی در این برنامه مشارکت دارند.

 

به عنوان مثال، آژانس فضایی اروپا در ساخت و توسعه ابزار "جیمز وب" از جمله NIRSpec و MIRI کمک کرده است و همچنین برای پرتاب این تلسکوپ در سال گذشته تلاش کرده است. به دلیل همین تلاش‌های آژانس فضایی اروپا است که اکنون حداقل ۱۵ درصد از زمان رصد "جیمز وب" را در اختیار دارد، مسئله‌ای که برای تلسکوپ فضایی "هابل" نیز رعایت شد.

 کهکشان مارپیچی فانتوم,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

عکاسی از کهکشان فانتوم

کهکشان فانتوم در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی ماهی و رو به روی سیاره ما قرار دارد. این باعث می‌شود که مطالعه آن ساده‌تر باشد.

 

علاوه بر این، بازوهای فضایی این کهکشان نیز آن را به یک جرم جذاب برای مشاهده در آسمان تبدیل کرده است. کهکشان‌های مارپیچی زیادی در آن منطقه از فضا وجود دارند.

 

آژانس فضایی اروپا در وب‌سایت خود نوشت: با این وجود، مارپیچ‌های آن‌ها نسبتاً تکه تکه و از لحاظ ساختاری ناهموار و پاره پاره هستند. این در حالی است که در مقابل، بازوهای مارپیچی کهکشان فانتوم، برجسته و مشخص هستند و به آن لقب "مارپیچ طراحی مجلل" داده‌اند.

 

تلسکوپ فضایی "هابل" نیز کهکشان فانتوم را با استفاده از حسگرهای خود که می‌توانند طول موج‌های فرابنفش و طیف مرئی را ثبت کنند و همچنین رصدخانه‌های زمینی مانند "آرایه بزرگ میلی‌متری/زیر میلی‌متری آتاکاما" و تلسکوپ ALMA به تصویر کشیده‌اند.

 کهکشان مارپیچی فانتوم,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

"جیمز وب" چگونه کهکشان فانتوم را می‌بیند؟

تلسکوپ فضایی "جیمز وب"(JWST) اخیراً با استفاده از ابزار مادون قرمز میانی خود(MIRI) تصاویری از کهکشان فانتوم ثبت کرده است. با توجه به اطلاعات ناسا در مورد "جیمز وب"، ابزار MIRI محدوده طول موج پنج تا ۲۸ میکرون را پوشش می‌دهد و به دوربین نیز مجهز است. این قابلیت به این ابزار اجازه می‌دهد تا تصاویر پهن‌باند و میدان وسیعی از کهکشان‌های دوردست، ستاره‌های تازه شکل‌گرفته و دنباله‌دارهایی که به شکل کم‌نور قابل مشاهده هستند، ثبت کند.

 

این ابزار به دانشمندان اجازه می‌دهد تا رشته‌های ظریف گاز و غبار موجود در بازوهای مارپیچی کهکشان را که از مرکز کهکشان به بیرون می‌روند، ببینند. در این تصویر نیز فقدان گاز در منطقه هسته‌ای قابل مشاهده است که نمای نامعلومی از خوشه هسته‌ای ستاره‌ای را ارائه می‌دهد.

 

تصاویری که قبلاً از کهکشان فانتوم توسط تلسکوپ فضایی "هابل" گرفته شده است، مناطق پرنور شکل‌گیری ستارگان را نشان می‌دهد که "مناطق HII" نامیده می‌شوند. محققان آژانس فضایی اروپا داده‌های "جیمز وب" را روی این تصاویر قرار دادند تا تصاویر جدیدی از این کهکشان دریافت کنند.

 

آژانس فضایی اروپا در وب‌سایت خود اعلام کرد که اطلاعات جدید مشابهی از "جیمز وب" به اخترشناسان کمک می‌کند تا نواحی شروع شکل‌گیری را در دیگر کهکشان‌ها مشخص کنند، جرم و سن خوشه‌های ستاره‌ای را اندازه‌گیری کنند و در مورد غبار در حال حرکت در فضا اطلاعات بیشتری کسب کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------