مریخ زمانی خانه میکروب‌های تولیدکننده متان بوده است



 مریخ ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
یک نمونه از مدل‌سازی مریخ نشان می‌دهد که این سیاره زمانی محل سکونت میکروب‌های تولیدکننده متان بوده است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، مریخ ممکن است زمانی محل زندگی میکروب‌هایی بوده باشد که از هیدروژن تغذیه می‌کردند و متان تولید می‌کردند. این فرآیند درست به فرآیندی شباهت دارد که در زمین اولیه صورت می‌گرفته است.

 

این گفته پژوهشگرانی است که یک مدل‌سازی را در مورد قابلیت سکونت بالقوه سیاره سرخ در بیش از ۳.۷ میلیارد سال پیش انجام داده‌اند.

 

شواهد پیشین حاکی از آن هستند که مریخ زمانی شرایط مطلوبی را برای زندگی داشته است. با وجود این، احتمال چنین سناریویی به ندرت از نظر کمی مشخص شده است.

 

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران به سرپرستی "دانشگاه آریزونا"(UArizona)، تعامل بین محیط اولیه مریخ و اکوسیستمی از میکروارگانیسم‌ها به نام "هیدروژنوتروف‌های متانوژنیک" (methanogenic hydrogenotrophs) را تجزیه و تحلیل کرده‌اند که هیدروژن را می‌بلعند و متان تولید می‌کنند.

 مریخ ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
 
 مریخ ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
 

این میکروارگانیسم‌ها به عنوان برخی از نخستین شکل‌های حیات در سیاره ما در نظر گرفته می‌شوند. شبیه‌سازی‌های این پژوهش پیش‌بینی می‌کنند که اگر سطح کاملا با یخ پوشیده نشده باشد، پوسته مریخ مکان مناسبی برای این اکوسیستم است و می‌تواند زیست‌توده‌ای مشابه اقیانوس اولیه زمین تولید کند.

 

این شبیه‌سازی نشان می‌دهد که اقدامات این میکروب‌ها باعث ایجاد یک رویداد بازخوردی با آب و هوای مریخ شده و آن را تا بیش از ۲۳۰ درجه سلسیوس خنک کرده است. بدین ترتیب، شرایط کمتر قابل سکونتی را در نزدیکی سطح آن ایجاد کرده است. به گفته پژوهشگران، این امر باعث می‌شود که میکروب‌ها به تدریج به عمق پوسته سیاره حرکت کنند.

 

آنها با نگاه به آینده، سه مکان موسوم به "هلاس پلانیتیا"(Hellas Planitia)، "ایسیدیس پلانیتیا"(Isidis Planitia) و "دهانه جیزرو"(Jezero Crater) را به‌ عنوان بهترین مکان‌ها برای جستجوی نشانه‌هایی از این حیات متانوژنیک اولیه در نزدیکی سطح مریخ شناسایی کرده‌اند.

 

پژوهشگران نوشتند: پیش‌بینی‌های فضایی ما، مناطق پست در عرض‌های جغرافیایی کم تا متوسط را به عنوان مکان‌های خوبی برای کشف آثار حیات اولیه در سطح یا نزدیک به سطح نشان می‌دهد.

 

مریخ‌نورد "استقامت"(Perseverance) ناسا در حال حاضر در حال بررسی دهانه جیزرو است که احتمالا زمانی یک دریاچه و دلتا را در خود جای داده بود. هدف "استقامت" این است که سرنخ‌هایی را در مورد حیات موجودات بیگانه باستانی در سیاره سرخ پیدا کند.

 

 مریخ ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

"استقامت" در ماه گذشته، یک گنجینه از ماده آلی را کشف کرد که می‌تواند به تشخیص این موضوع کمک کند که آیا موجودات فرازمینی واقعا در مریخ وجود داشته‌اند یا خیر. این مجموعه مواد آلی نشان می‌دهد که سیاره سرخ ۳.۵ میلیارد سال پیش احتمالا دارای محیطهای قابل سکونت بوده است. این مولکول‌های آلی حاوی کربنی هستند که به طور گسترده به عنوان عنصر سازنده حیات در نظر گرفته می‌شود.

 

ناسا گفت که مریخ‌نورد استقامت از هفتم ژوئیه، چهار نمونه را از دلتای رودخانه باستانی جمع‌آوری کرده است که تعداد کل نمونه‌های سنگی قانع‌کننده از نظر علمی را به ۱۲ رساند.

 

این پژوهش، در مجله "Nature Astronomy" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------