جاذبه هنوز هم به سطح کره زمین شکل می‌دهد



 سطح کره زمین,اخبار علمی ,خبرهای علمی
.تحقیقات جدید بر اساس یک مدل‌سازی رایانه‌ای نشان می دهند که جاذبه زمین حتی امروز هم از طریق اِعمال نیرو از اعماق زمین در شکل دادن به ساختارهای پوسته کره زمین نقش دارد. 

به گزارش ایرنا از تارنمای «ساینس الرت»، کره زمین نیز مانند همه سیارات دیگر محصول گرانش و جاذبه است. جرم فزاینده از غبار و سنگ ذره ذره گرد هم آمدند تا مواد کافی تجمیع و به توده‌ای معدنی که امروز کره زمین است، تبدیل شدند. جاذبه زمین همین امروز هم همچنان از داخل به شیوه‌های ظریفی که در تصور نمی‌آید، مشغول شکل دادن به زمین است.

 

یک تحقیق جدید تاثیرات ظریف جاذبه‌ای ساختارهای اعماق زمین بر بالا و پایین رفتن پوسته بالایی زمین را مورد تاکید قرار داده است. محققان مسئول این کار تحقیقی این مساله را به توده یخی زیر آب متصل به یک کوه یخ شناور تشبیه می‌کنند که هر چند در نگاه اول قابل مشاهده نیست اما نقش مهمی در ساختار و تغییرات بالایی دارد.

 

این کشش‌ها و دافعه‌های جاذبه‌ای از اعماق زمین، قادر به ایجاد برخی حرکت‌های قابل ملاحظه در امتداد گسل‌ها در پوسته زمین هستند که این امر به ایجاد ساختارهای موسوم به «مجموعه‌های مرکزی دگردیسی» (metamorphic core complexes) منجر می‌شوند. در گذشته مطالعات مختلفی درصدد توضیح مکانیسم دقیق مسئول تشکیل چنین مجموعه‌هایی برآمده اند اما شرایط تشکیل آنها همچنان تا حدی یک راز باقی مانده است.

 

 سطح کره زمین,اخبار علمی ,خبرهای علمی

محققان در این تحقیق جدید وارد مباحث چند دهه گذشته درباره منشاء و مکانیسم‌های این مجموعه‌ها شده و فرآیندهای زمین شناختی کلیدی مسئول تشکیل آنها را شناسایی کرده اند. این تیم تحقیقاتی مجموعه‌های مرکزی دگردیسی را در مناطق فونیکس و لاس‌وگاس آمریکا مورد بررسی قرار داد و تایید کرد که به نظر می‌رسد آنها بقایای کمربندهای کوهستانی هستند که در گذشته فروپاشیده‌اند.

 

این محققان با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای برای بررسی تغییر وضعیت طبیعی زمین در طول زمان، به این نتیجه رسیدند که ضخیم شدن و تضعیف ریشه‌های پوسته‌ای عامل اصلی تشکیل مجموعه‌های یادشده است.

 

این تحقیق جدید می‌تواند شیوه فهم دانشمندان از تاریخچه سیاره زمین و پیش‌بینی چگونگی ادامه سیر تحول علم زمین شناسی (ژئولوژی) در آینده را متحول سازد. این محققان بر این باورند که رویکرد مدل‌سازی آنها می‌تواند به زمین‌شناسان در فهم سایر مناطق کوهستانی در سراسر زمین یاری رساند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------