پارچه رایانه ای ساخته شد



  اخبارعلمی ,خبرهای   علمی,پارچه رایانه ای

محققان دانشگاهی یک پارچه رایانه ای ساخته اند که می تواند کوچکترین حرکات بدن را ردیابی کند. این پارچه در حقیقت یک حسگر ارتجاعی است که می توان از آن در تولید لباس های ورزشی استفاده کرد. 

به گزارش مهر به نقل ازدیلی میل،  محققان دانشگاه هاروارد در ایالت ماساچوست آمریکا پارچه های رایانه ای ساخته اند که می تواند هرتکه از لباس را به یک ردیاب سلامت کاربر تبدیل کند.

 

 این پارچه با استفاده از حسگرهای ارتجاع پذیر و نرم ساخته شده که می تواند اطلاعات طیف وسیعی از حرکات بدن انسان را منتقل کند.

 

 بیشتر حسگرهایی که برای جمع آوری انتقال اطلاعات در گجت های پوشیدنی فعلی استفاده می شوند، از مواد سختی ساخته می شود که حرکات بدن کاربر را مشکل می کنند.

  اخبارعلمی ,خبرهای   علمی,پارچه رایانه ای

اما محققان هاروارد  موفق شده اند عناصر رایانه ای را در  پارچه ببافند تا یک حسگر پوشیدنی انعطاف پذیر و ارتجاعی بسازند.  

 

 این پارچه را می توان در لباس های ورزشی به کار برد. علاوه بر آن در آینده می توان از آن اگزواسکلتون های نرمی ساخت که در بخش درمان های بلند مدت کاربرد دارد.

 

فناوری این پارچه شامل یک ورقه نازک از سیلیکون است که میان دو لایه پارچه رسانا قرار گرفته است. چنین ترکیبی یک حسگر خازنی می سازد. حسگرهای خازنی با کنترل هرگونه شارژ الکتریکی درون پارچه، کوچکترین حرکت کاربر را ردیابی کنند.

 

 هنگامیکه پارچه(در حقیقت حسگر) از یک طرف کشیده می شود، به آن فشاری وارد می شود. در نتیجه لایه سیلیکونی نازکتر می شود و لایه های رسانا به یکدیگر نزدیکتر می شوند. این روند ظرفیت حسگر را با توجه به میزان کشیدگی تغییر می دهد و اطلاعات منتقل ی شوند

 

این پارچه به اندازه ای حساس است که  می تواند کشیدگی فیزیکی کمتر از یک میلیمتر را در بدن کاربر ردیابی کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------