چاپ سه بعدی قرنیه انسان برای اولین بار



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,قرنیه انسان
محققان انگلیسی برای اولین بار قرنیه انسان را به صورت سه بعدی و مطابق با مشخصات شخص بیمار چاپ کردند. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه اینترنتی یورک الرت، به واقع ابعاد این قرنیه که توسط محققان دانشگاه نیوکاسل انگلیس چاپ شد، برگرفته از یک قرنیه واقعی است.

 

با اسکن چشم بیمار، می توان از داده های به دست آمده برای چاپ سریع قرنیه ای که با اندازه و شکل قرنیه بیمار مطابقت داشته باشد، استفاده کرد.

 

با این دستاورد، در آینده احتمالا می توان عرضه نامحدود قرنیه را تضمین کرد.

 

قرنیه به عنوان خارجی ترین لایه چشم انسان، نقش مهمی در تمرکز بینایی دارد. با این حال، کمبود قابل توجهی در زمینه قرنیه برای پیوند وجود دارد به طوری که هم اکنون 10 میلیون نفر در سراسر جهان در نوبت جراحی برای پیشگیری از نابینایی قرنیه در نتیجه ابتلا به بیماری هایی مانند تراخم هستند.

 

همچنین تقریبا پنج میلیون نفر به دلیل جراحات قرنیه ناشی از سوختگی، خارش، سایش و یا بیماری به نابینایی کلی مبتلا هستند.

 

براساس این تحقیق که امروز در مجله Experimental Eye Research منتشر شد، سلول های بنیادی (سلول های استرومای قرنیه) از قرنیه یک اهداکننده سالم با آلژینات و کلاژن مخلوط می شود تا محلولی با قابلیت چاپ تولید کنند.

 

این جوهر زیستی با استفاده از یک پرینتر زیستی سه بعدی ارزان قیمت به طور موفقیت آمیزی در دایره های متحد المرکزی ریخته شد تا به شکل یک قرنیه انسان درآید. عملیات چاپ کمتر از 10 دقیقه طول کشید. سپس سلول های بنیادی برای کشت ارائه شدند.

 

'چه کانن' از دانشکده مهندسی بافت دانشگاه نیوکاسل که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: تیم های بسیاری در سراسر جهان به دنبال این جوهر زیستی مناسب برای عملی کردن این فرآیند بودند.

 

این محقق خاطرنشان کرد که همکارانش آماده استفاده از جوهر زیستی حاوی سلول های بنیادی هستند، جوهری که اجازه می دهد چاپ بافت را بدون نیاز به رشد جداگانه سلول ها انجام دهند. 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------